Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van Qatar stevige kritiek geuit op de FIA en haar manier van straffen na een incident met Lando Norris. Volgens Verstappen zou hij direct onderzocht zijn als hij dezelfde fout had gemaakt als Norris, die een 10-seconden stop-and-go-penalty kreeg omdat hij niet afremde voor een gele vlag op het rechte stuk.
Dit incident bracht de discussie over de consistentie van FIA-beslissingen opnieuw naar de oppervlakte.
“Ik wist dat ik moest liften omdat ik de dubbele gele vlag zag,” verklaarde Verstappen. “Als ik dat niet had gedaan, zouden ze het meteen hebben onderzocht.” – Max Verstappen tijdens de persconferentie na de race.
Het moment dat Norris dichterbij kwam tijdens de DRS-zone vanwege zijn snelheid door de gele vlag, werd opgemerkt door Verstappen, die via de radio zijn team vroeg om de situatie te checken. Dit toont hoe bewust Verstappen zich is van de strikte regels rondom dubbele gele vlaggen.
Lando Norris begon de race sterk en reed gedurende het eerste deel op de tweede plaats. Het momentum kantelde echter volledig toen hij werd bestraft voor het niet vertragen onder een gele vlag, een overtreding die leidt tot zware straffen.
De 10-seconden stop-and-go-penalty bracht hem van een podiumpositie naar een tiende plaats bij de finish. Overzicht van Norris’ straf:
Aspect | Details |
---|---|
Oorzaak | Niet vertragen bij gele vlaggen |
Gevolg | 10-seconden stop-and-go-penalty |
Impact op race | Van 2e plaats naar 10e plaats |
De FIA’s beslissing riep vragen op over de consistentie in het toepassen van de regels. Verstappen benadrukte dat het straffen voor dubbele gele vlaggen strenger lijkt te zijn voor hem dan voor anderen.
Straf Verstappen in kwalificatie
Tijdens de kwalificatie ontving Verstappen een gridstraf van één plaats omdat hij te langzaam reed in zijn outlap, wat leidde tot een bijna-botsing met George Russell. Deze straf was opvallend omdat Verstappen naar eigen zeggen alleen probeerde beleefd te zijn door andere coureurs ruimte te geven.
“Ik probeerde aardig te zijn, omdat alles al is beslist voor mij. Maar juist daardoor kreeg ik een straf,” zei Verstappen. “Misschien moet ik gewoon niet aardig zijn.” – Max Verstappen over zijn gridstraf in Qatar.
Dit incident benadrukt een patroon waarin Verstappen vindt dat de FIA disproportioneel hard optreedt tegen hem. De straf zorgde ervoor dat Russell op pole startte, terwijl Verstappen vanaf de tweede plek moest vertrekken.
De spanningen tussen Verstappen en George Russell namen toe nadat Russell in de stewardskamer had aangedrongen op een straf voor Verstappen tijdens Q3. Verstappen beklaagde zich over het gebrek aan respect en sprak zijn frustratie uit over de situatie.
“Ik verloor alle respect voor Russell. Ik heb nog nooit iemand zo hard zien proberen iemand anders te benadelen in de stewardskamer.”
– Max Verstappen na zijn ontmoeting met de stewards.
Dit soort uitspraken toont de frustratie van Verstappen, die het gevoel heeft dat hij vaak oneerlijk wordt behandeld, zowel op als naast het circuit.
Kritiek van Jos Verstappen op de FIA
Jos Verstappen voegde zijn stem toe aan de kritiek op de FIA door te suggereren dat er mogelijk sprake is van belangenconflicten binnen het stewards-panel. Hij wees specifiek op de samenstelling van het panel tijdens de Grand Prix van Mexico, waar Verstappen twee aparte 10-secondenstraffen kreeg.
Een van de panelleden, Tim Mayer, die werd genoemd in de Nederlandse media, verliet kort daarna zijn positie bij de FIA. Hoewel zijn vertrek volgens officiële berichten niet gerelateerd is aan het incident, blijft de discussie over neutraliteit en consistentie bij FIA-beslissingen voortduren.
Stewards betrokken bij recente incidenten:
- Qatar: Gary Connelly, Derek Warwick, Mathieu Remmerie, Amro Al Hamad
- Mexico: Johnny Herbert, Tim Mayer
Het gebrek aan uniformiteit in beslissingen heeft geleid tot oproepen voor hervormingen binnen de FIA, zowel vanuit teams als coureurs.