Lewis Hamiltons geplande testdebuut bij Ferrari in januari 2025 kan mogelijk verplaatst worden naar een alternatieve locatie buiten Fiorano vanwege verwachte weersomstandigheden. Volgens rapporten heeft Ferrari een back-upplan opgesteld, genaamd ‘Plan B’, dat voorziet in alternatieve testlocaties zoals Mugello of Imola.
De Britse coureur, die zes van zijn zeven wereldkampioenschappen behaalde met Mercedes, zal vanaf 2025 samen met Charles Leclerc bij Ferrari rijden.
Zijn komst is een nieuw tijdperk voor Ferrari, waar hij al een bezoek bracht aan de Maranello-fabriek, ondanks dat zijn contract met Mercedes nog tot eind december 2024 loopt.
Ferrari’s voorkeur om de test bij Fiorano te houden is logisch gezien de historische waarde van het circuit. In het verleden werden testsessies, zoals de introductietest van Sebastian Vettel in 2014, altijd hier uitgevoerd. Toch vormen slechte weersvoorspellingen een obstakel, wat een verplaatsing naar Mugello of Imola noodzakelijk kan maken.
Beide circuits bieden unieke voordelen:
- Mugello: Gelegen in Toscane, biedt dit circuit een combinatie van technische bochten en lange rechte stukken, ideaal voor data-analyse.
- Imola: Bekend om zijn uitdagende lay-out en historische waarde als voormalig thuis van de San Marino GP.
Deze alternatieven geven Ferrari meer flexibiliteit bij onverwachte weersomstandigheden. Het testen op dergelijke circuits kan Hamilton bovendien kennis laten maken met diverse karakteristieken van de Ferrari-auto.
Hamiltons eerste ervaring in een Ferrari
De keuze van Ferrari om een oudere auto te gebruiken voor Hamiltons testdebuut is ingegeven door de F1-regelgeving, die voorschrijft dat auto’s ouder dan twee jaar gebruikt moeten worden voor privétests. Ferrari overweegt zowel de 2022- als de 2023-auto’s in te zetten voor deze sessie.
Volgens eerdere praktijken worden deze testsessies vaak als ‘wake-up’ tests gebruikt om het team en de coureurs na een lange winterstop weer op snelheid te brengen.
Vergelijking tussen de Ferrari 2022- en 2023-auto:
Kenmerken | 2022-auto | 2023-auto |
---|---|---|
Ontwerp | Traditionele sidepods | Geavanceerde aerodynamica |
Suspensie | Pushrod voor en achter | Pullrod-achteropstelling |
Tyremanagement | Gemiddeld | Uitstekend |
De uiteindelijke keuze tussen deze modellen zal afhangen van de beschikbare data en de weersomstandigheden tijdens de geplande testperiode.
Ferrari’s F1 2025-auto, intern bekend als Project 677, introduceert verschillende nieuwe technische elementen, waaronder een pullrod-voorophanging. Deze keuze sluit nauw aan bij Hamiltons rijstijl, die meer overeenkomsten vertoont met Leclerc dan met Sainz.
“We hebben geen significante prestatieverschillen gevonden tussen een pullrod- en pushrod-achterophanging,” verklaarde voormalig technisch directeur Enrico Cardile eerder dit jaar.
Deze ophanging is een belangrijk onderdeel van Ferrari’s focus op aerodynamische efficiëntie, met name voor de luchtstroom richting de onderzijde van de auto.
Andere innovaties in Project 677 zijn onder meer:
- Een herontworpen wielbasis voor verbeterde stabiliteit.
- Aanpassingen aan de interne mechanismen van de versnellingsbak.
- De integratie van technologieën beïnvloed door Hamiltons samenwerking met voormalig Mercedes-ingenieur Loic Serra.
Achtergrond van Ferrari’s strategie
Het team volgt een traditie van uitgebreide testsessies om zowel de coureurs als het personeel optimaal voor te bereiden. Tijdens de winter van 2024 werden vergelijkbare tests uitgevoerd met Carlos Sainz en Charles Leclerc in de 2022-auto.
De introductie van Hamilton brengt echter unieke uitdagingen met zich mee. Zijn rijke ervaring, gecombineerd met een recordaantal van meer dan 100 overwinningen, betekent dat Ferrari veel zal leren van zijn feedback.
Belangrijke statistieken rondom Hamilton:
- Wereldkampioenschappen: 7 (waarvan 6 met Mercedes).
- Raceoverwinningen: 103.
- Poleposities: 104.
Hamiltons eerdere bezoek aan de Maranello-fabriek weerspiegelt Ferrari’s bereidheid om direct te profiteren van zijn inzichten. Dit bezoek volgt het voorbeeld van eerdere coureurs, zoals Sainz, die in 2020 Maranello bezocht voordat hij officieel bij Ferrari begon.
De lancering van de Project 677-auto staat gepland op 19 februari 2025, een dag na het officiële seizoensevenement in Londen. Hamiltons betrokkenheid bij de ontwikkeling van deze auto benadrukt de hoge verwachtingen die het team heeft van zijn bijdrage.
“De pullrod-achterophanging is een van de sleutels tot onze bandenslijtageprestaties,” aldus Cardile tijdens de presentatie van de SF-24.
Ferrari blijft een van de weinige teams met een pullrod-achterophanging, een lay-out die het team waardeert vanwege de uitstekende eigenschappen voor bandenmanagement. Hoewel deze opstelling controversieel is, blijft Ferrari vasthouden aan dit ontwerp vanwege de positieve resultaten in eerdere seizoenen.