Ferrari heeft in de afgelopen races een indrukwekkende sprong gemaakt in het constructeurskampioenschap. Het team heeft een puntenachterstand van 75 punten teruggebracht naar slechts 36, mede dankzij verbeteringen aan de auto en strategische keuzes.
Deze inhaalslag werd mogelijk gemaakt door upgrades zoals een nieuwe ondervloer, een vernieuwde voorvleugel en interne aanpassingen die niet officieel hoefden te worden gemeld. Ferrari staat nu voor Red Bull in het kampioenschap, een teken dat de veranderingen succesvol zijn geweest.
Een van de cruciale upgrades die Ferrari introduceerde, was de nieuwe ondervloer tijdens de Grand Prix van Monza. Deze upgrade zorgde ervoor dat het purpoising-probleem van de SF24 werd opgelost, wat cruciaal was voor de prestaties.
Later volgde een vernieuwde voorvleugel in Singapore, gericht op een betere aerodynamische belasting. Vooral de subtiele aanpassingen aan deze vleugel tijdens de race in Austin hebben een significante impact gehad.
“Het constructeurskampioenschap is ons doel, zelfs al is het een ambitieus streven,” zei Carlos Sainz over de huidige positie van Ferrari.
De verbeteringen hebben Ferrari in staat gesteld om consistent te presteren op circuits met uiteenlopende karakteristieken. Dit benadrukt het succes van de strategie om de balans en afstelling van de auto te optimaliseren.
Innovatieve upgrades en technische doorbraken
Tijdens de Grand Prix van Monza introduceerde Ferrari een geavanceerde ondervloer, bedoeld om de auto stabieler te maken bij hoge snelheden. Deze verbetering elimineerde effectief het purpoising-effect dat eerder voor problemen zorgde. Het resultaat was duidelijk: Charles Leclerc behaalde een overwinning op Monza, wat het belang van deze upgrade onderstreepte.
In Singapore bracht Ferrari een vernieuwde voorvleugel die initieel gericht was op meer aerodynamische belasting aan de voorkant. Hoewel het effect niet meteen zichtbaar was, bleek tijdens de race in Austin dat de subtiele aanpassingen aan deze vleugel cruciaal waren.
Dankzij deze aanpassingen kon de auto beter omgaan met verschillende bochtsnelheden en rijstijlen van zowel Leclerc als Sainz. Technische upgrades:
Upgrade | Grand Prix | Effect |
---|---|---|
Nieuwe ondervloer | Monza | Eliminatie van purpoising, betere stabiliteit |
Vernieuwde voorvleugel | Singapore/Austin | Betere aerodynamica en consistentere balans |
Interne aanpassingen | Austin | Verbeterde flexibiliteit en rijcomfort |
Deze verbeteringen tonen aan hoe Ferrari niet alleen op het circuit, maar ook in de fabriek in Maranello grote stappen heeft gezet.
Onder leiding van teambaas Fred Vasseur is de interne dynamiek bij Ferrari aanzienlijk verbeterd. De communicatie tussen coureurs en het team is duidelijker geworden, en strategische fouten zoals in eerdere seizoenen zijn beperkt gebleven.
Dit heeft geresulteerd in betere raceprestaties en meer vertrouwen binnen het team.
Ferrari’s recente successen in Austin en Mexico bevestigen dat deze samenwerking vruchten afwerpt. Beide circuits brachten uitdagingen met zich mee, maar de SF24 presteerde consistent, wat benadrukt dat de strategische aanpak werkt. Vooral het vermogen van het team om de afstelling van de auto te optimaliseren is van cruciaal belang gebleken.
Voorbereiding op 2025: data verzamelen en ontwikkelen
Ferrari gebruikt de huidige races om waardevolle data te verzamelen voor de ontwikkeling van de SF25, de auto voor het seizoen 2025. De voorvleugel die in Singapore werd geïntroduceerd, is naar verwachting een prototype van de vleugel die volgend jaar gebruikt zal worden.
Daarnaast experimenteert het team met aerodynamische elementen zoals de “cobra wings” om de efficiëntie verder te verhogen.
Voorbereidende stappen:
- Data verzamelen tijdens races: Focus op het testen van nieuwe onderdelen.
- Ontwikkeling in Maranello: Reeds begonnen met het ontwerp van de SF25.
- Suspensie-upgrades: Geplande revisies om de mechanische basis van de auto te verbeteren.
- Aerodynamische experimenten: Huidige componenten zoals de voorvleugel dienen als testobjecten.
Deze aanpak benadrukt hoe Ferrari niet alleen het huidige seizoen optimaliseert, maar ook vooruitdenkt in technische ontwikkeling.
De huidige SF24 is zo ontworpen dat zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz ermee uit de voeten kan, ondanks hun verschillende rijstijlen. Dit was een groot probleem in het verleden, maar Ferrari heeft dit seizoen bewezen dat flexibiliteit in balans mogelijk is.
Zowel overstuur- als onderstuurproblemen worden effectief aangepakt, wat de prestaties van beide coureurs ten goede komt.
“De huidige auto presteert goed voor zowel Carlos als Charles, ongeacht hun verschillende rijstijlen,” aldus Fred Vasseur.
Deze balans zorgt ervoor dat Ferrari concurrerend blijft, zelfs in situaties waar de marges tussen teams klein zijn.