Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Hoe een onverwacht resultaat Alpine mogelijk $30 miljoen oplevert
F1 teams

Hoe een onverwacht resultaat Alpine mogelijk $30 miljoen oplevert

43
Hoe een onverwacht resultaat Alpine mogelijk $30 miljoen oplevert
Foto: Lukas Raich

Het 2024-seizoen voor Alpine verliep moeizaam, met veel uitdagingen en schaarse punten. Tot het Braziliaanse Grand Prix-weekend, toen een plotselinge omslag voor het team zorgde. Esteban Ocon en Pierre Gasly behaalden een tweede en derde plaats, wat Alpine in één klap een ongekende voorsprong opleverde in het constructeursklassement.

Voordat deze race plaatsvond, stond Alpine nog negende in het kampioenschap met slechts 14 punten uit 20 races. Met deze onverwachte podiumplaatsen behaalde Alpine 35 punten, wat het team in het klassement omhoog stuwde naar de zesde positie.

“Niemand had een dubbele podiumplaats voor Alpine verwacht in 2024,” zei Pierre Gasly na afloop van de race.

Hiermee benadrukte hij de impact van deze prestatie voor het team, dat gedurende het seizoen vooral bezig was met overleven.

Deze onverwachte prestatie toont niet alleen de veerkracht van Alpine, maar ook het potentieel van de auto onder specifieke omstandigheden zoals de natte baan van Interlagos.

Waarom de zesde plek Alpine miljoenen kan opleveren

De sprong van de negende naar de zesde positie is van enorme waarde voor Alpine, vooral gezien de financiële structuren binnen de Formule 1. In het huidige Concorde-akkoord, het contract dat teams aan de sport bindt, is bepaald dat het prijzengeld per positie in het constructeursklassement toeneemt.

Dit prijzengeld neemt af naarmate men lager eindigt, maar niet lineair. Er zit een aanzienlijke financiële stimulans aan vast per positie in de ranglijst, en die kan oplopen tot meer dan $1 miljoen per plek.

Alpine’s uitvoerend adviseur, Flavio Briatore, schatte de waarde van deze verschuiving naar zesde positie op maar liefst €29,2 miljoen. Hoewel de exacte waarde van het prijzengeld varieert afhankelijk van de totale inkomsten van de Formule 1 in een seizoen, biedt de zesde positie nu potentieel een financieel voordeel van ongeveer $30 miljoen.

Lees ook:  Ocon's onverwachte podiumsucces in São Paulo: 'Het was de moeite waard'

Hiermee heeft Alpine een enorme stimulans om deze plek vast te houden tegen de directe concurrentie van teams zoals Haas en RB, die slechts enkele punten achterliggen.

De impact van strategische veranderingen bij Alpine

Aan het begin van 2024 onderging Alpine ingrijpende veranderingen in het management en technische team. Bruno Famin, die het seizoen begon als hoofd van het team, keerde terug naar de motorafdeling om andere projecten binnen Alpine te ondersteunen.

Hierna volgde de aanstelling van Flavio Briatore, die persoonlijk door Renault-CEO Luca De Meo werd gekozen. Oliver Oaks nam de rol van teambaas op zich, wat de tweede managementwissel binnen één jaar markeerde. Deze veranderingen creëerden een geheel nieuwe structuur voor het team, wat de prestaties uiteindelijk positief beïnvloedde.

Daarbovenop zorgden technische versterkingen voor een beter ontwikkelingspad. David Sanchez, voormalig technisch directeur bij Ferrari, kwam in mei bij het team en zette meteen enkele mid-season upgrades in gang.

De introductie van een nieuw aerodynamisch pakket tijdens de Verenigde Staten Grand Prix bracht aanzienlijke verbeteringen in de downforce en stabiliteit van de auto. Dit pakket, met een nieuwe vloer, gemodificeerde motorafdekking en een verbeterde achtervleugel, werd eerst getest op Gasly’s auto in Austin en later ook beschikbaar gesteld aan Ocon in Mexico.

Deze wijzigingen hebben bijgedragen aan de verbeterde prestaties van Alpine, wat leidde tot hun succesvolle weekend in Brazilië.

Tabel: Alpine’s prestaties in de tweede helft van het seizoen

RaceKwalificatiepositieEindpositiePunten
Austin7e10e1
Mexico8e10e1
Brazilië Sprint7e7e0,5
Brazilië Race4e en 7e2e en 3e35

Bovenstaand laat duidelijk zien hoe de verbeterde auto het team hielp bij het behalen van consistente resultaten in de tweede seizoenshelft. De upgrades wierpen hun vruchten af en zorgden voor een stabielere basis voor de raceweekenden.

Lees ook:  Otmar Szafnauer over waarom Piastri Alpine verliet voor McLaren

Voordelen en uitdagingen voor Alpine in de resterende races

Alpine heeft de auto zo weten te ontwikkelen dat deze ook in droge omstandigheden een top-10 potentieel heeft. Esteban Ocon slaagde erin om in de regen bij Interlagos veertien ronden aan de leiding te gaan, voordat Max Verstappen de koppositie overnam.

Toch had het team door slimme strategieën en het verbeterde racevermogen de snelheid om aan de top mee te doen. De ontwikkeling en technische upgrades hebben gezorgd voor een auto die zowel in de regen als op droge banen consistent kan presteren, hoewel er nog uitdagingen zijn zoals lichte instabiliteit in bochten.

De concurrentie is zwaar. Haas en RB blijven in de race voor de zesde positie, maar Alpine’s winst in Brazilië geeft hen een sterke voorsprong. Haas, dat eerder in het seizoen de beste resultaten behaalde met 12 punten in Oostenrijk, heeft echter niet dezelfde opwaartse lijn kunnen aanhouden als Alpine.

“Als er een kans is, dan kunnen we die benutten,” aldus Esteban Ocon over de mogelijkheden die Alpine nu heeft in het resterende seizoen.

RB is weliswaar verbeterd met de komst van Liam Lawson, maar staat nog steeds achter Alpine in het klassement. Alpine zal zich moeten focussen op consistentie en verdere optimalisatie van de auto om deze voorsprong te behouden.

Gerelateerd nieuws

Audi overweegt verkoop van F1-belang aan Qatar: ‘financieel nodig’

Audi staat naar verluidt op het punt om een belang in haar...

McLaren verandert focus: ‘constructeurstitel onze prioriteit’

McLaren heeft in het seizoen van 2024 veel kritiek geuit op de...

Onverwachte kritiek op Norris na Brazilië legt McLaren zwijgen op

De Britse pers keerde zich onverwacht tegen Lando Norris na zijn tegenvallende...

Ferrari stopt SF-24-updates en focust volledig op kampioenschap

Ferrari heeft officieel bevestigd dat het geen verdere updates zal uitbrengen voor...

McLaren onder vuur: beschuldigingen van bandentrucs en FIA-onderzoek

De FIA heeft een onderzoek ingesteld naar mogelijke overtredingen van de technische...

Ferrari’s stille terugkeer: waarom ze meedoen in de titelstrijd

Ferrari staat opnieuw in de schijnwerpers, en ditmaal niet voor korte tijd....

Upgrades voor Braziliaanse GP 2024: Teams brengen cruciale verbeteringen

Teams bereiden zich voor op de Braziliaanse Grand Prix 2024 met een...

Toto Wolff: ‘Mercedes moet creatief zijn om binnen budgetplafond te blijven’

Mercedes staat voor een grote uitdaging om binnen het Formule 1-kostenplafond te...