Tijdens de sprintrace van de Grand Prix van Qatar maakte Sergio Perez een opmerkelijke fout. Bij het verlaten van de pitstraat reageerde hij traag op het groene licht, wat leidde tot een onverwachte inhaalactie door Franco Colapinto, die achter hem startte.
Deze actie, waarbij Colapinto de Red Bull-coureur passeerde, benadrukte de problemen waarmee Perez kampt dit seizoen. Christian Horner, teambaas van Red Bull, kon zijn frustratie nauwelijks verbergen over de situatie. In een interview zei hij:
“Ik weet het niet, om eerlijk te zijn. Ik moet hier met hem over praten. Het leek erop dat hij het gewoon verkeerd inschatte. Maar als het licht uitgaat, moet je gaan.” — Christian Horner
Perez, die vanaf de pitstraat moest starten na een parc fermé-overtreding, gaf aan dat zijn trage reactie te wijten was aan koude banden. Hij verklaarde dat hij vijf minuten had moeten wachten aan het einde van de pitstraat, wat volgens hem de oorzaak was van zijn trage start.
De sprintkwalificatie was al verre van ideaal voor Perez. Hij eindigde op de 16e plaats en kreeg later een straf vanwege te langzaam rijden, wat leidde tot een start vanuit de pitstraat. De situatie verslechterde toen Perez als laatste finishte in de sprintrace, na een late pitstop voor een nieuwe voorvleugel.
Hierbij een overzicht van de incidenten rondom Perez tijdens het sprintweekend:
Probleem | Oorzaak | Gevolg |
---|---|---|
Slechte kwalificatiepositie | Lag tempo | Start vanaf P16 |
Parc fermé-overtreding | Wijzigingen aan de auto na kwalificatie | Start vanuit de pitstraat |
Trage start in pitstraat | Koude banden | Ingehaald door Colapinto |
Late pitstop voor voorvleugel | Setup-experimenten van Red Bull | Laatste plaats in de race |
Perez gaf in een interview meer toelichting op zijn aanpak tijdens de sprintrace:
“Het belangrijkste doel vandaag was om in schone lucht te rijden zo lang mogelijk. We hebben verschillende voorvleugels geprobeerd, dus er is nog veel ruimte voor verbetering.” — Sergio Perez
Ondertussen was Colapinto verbaasd over de situatie en zei met een vleugje humor:
“Ik weet het niet, het lijkt erop dat Checo niet naar het verkeerslicht keek! Nee, waarschijnlijk probeerde hij in de eerste versnelling te komen. Ik had meer grip, dus ik heroverde in ieder geval een plaats.” — Franco Colapinto
De prestaties van Perez dit seizoen
De fout van Perez in de pitstraat is niet op zichzelf staand. Sinds zijn podiumplaats in de Grand Prix van China in april, heeft de Mexicaanse coureur geen indrukwekkende resultaten meer geboekt. Dit heeft geleid tot groeiende speculaties over zijn toekomst bij Red Bull, ondanks het feit dat hij eerder dit jaar een nieuw tweejarig contract heeft getekend.
Belangrijke statistieken over Perez in 2024:
- Podiumplaatsen sinds april: 0
- Gemiddelde kwalificatieresultaat: Buiten de top 10
- Aantal straffen tijdens races: Meerdere keren bestraft
Deze reeks tegenvallende prestaties heeft Red Bull gedwongen kritisch te kijken naar zijn rol binnen het team.
De frustratie van Horner over Perez’ prestaties komt voort uit de hoge standaarden die bij Red Bull gelden. Met Max Verstappen, die al meerdere overwinningen heeft geboekt dit seizoen, legt het contrast met Perez’ resultaten extra druk op de Mexicaan. De sprintrace in Qatar onderstreepte opnieuw het verschil in consistentie tussen de twee coureurs.
Het experimenteren met verschillende setup-opties tijdens de sprintrace wordt door sommigen gezien als een kans voor Perez om zich te verbeteren, maar het lijkt zijn prestaties juist verder te hebben ondermijnd. Horner’s scherpe opmerking na de sprintrace laat zien dat het geduld van Red Bull mogelijk opraakt.