Ferrari heeft besloten om hun SF24 te transformeren tot de zogenaamde Project 677, wat resulteert in een ingrijpende herziening van 99% van de auto. Deze drastische beslissing komt voort uit de resultaten van het seizoen 2024, waarin Ferrari niet consistent competitief genoeg was om te strijden met de beste teams.
Volgens teambaas Frédéric Vasseur, die dit eerder aangaf bij de overgang van 2023 naar 2024, is een dergelijke verandering nodig om weer aan de top te kunnen staan.
Ferrari gaat zowel de voor- als achterwielophanging van de auto aanpassen. Het team heeft de afgelopen jaren een pushrod-ophanging aan de voorkant gebruikt, wat verschilt van de ontwerpen van Red Bull en McLaren.
Beide concurrenten hebben meer snelheid kunnen behalen op verschillende circuits dankzij hun geavanceerde ophangingssystemen.
De aanpassing aan de ophanging is een cruciale stap omdat deze direct invloed heeft op:
- Tractie in bochten: Vooral in korte bochten, zoals die in Monaco en Baku, waar Ferrari goed presteerde in 2024.
- Snelheid op rechte stukken: Belangrijk voor circuits zoals Monza en Spa.
Deze veranderingen zijn risicovol, omdat het niet direct zeker is of de nieuwe ophanging optimaal functioneert vanaf het begin van het seizoen.
Drie verschillende vloeren en een nieuwe chassisaanpak
In 2024 testte Ferrari drie verschillende vloerontwerpen, elk met een unieke impact op prestaties. Het meest succesvolle ontwerp werd in Monza gebruikt, maar de experimenten in Las Vegas en Qatar bleken minder effectief. Voor 2025 kiest Ferrari voor een volledig nieuw vloerconcept dat wordt gecombineerd met wijzigingen aan het chassis.
De veranderingen in het chassis omvatten:
- Verplaatste sidepods: Voor een betere luchtstroom en meer downforce.
- Meer luchtinlaten: Vergelijkbaar met het ontwerp van Red Bull, met strategische luchtopeningen rond de motorbehuizing.
Deze wijzigingen zijn bedoeld om zowel de aerodynamische efficiëntie te verhogen als de balans van de auto te verbeteren.
Ferrari gaat ook de versnellingsbak verkorten, wat niet alleen het gewicht verlaagt, maar ook de aerodynamica verbetert. Tegelijkertijd werken ze aan een verbeterd koelingssysteem om oververhitting te voorkomen en de prestaties van de powerunit te optimaliseren.
Belangrijke voordelen van deze aanpassingen zijn:
- Verminderde luchtweerstand: Minder drag zorgt voor hogere topsnelheden.
- Betere downforce: Dit verhoogt de grip en stabiliteit, vooral in snelle bochten.
Impact van de wijzigingen op hun coureurs
Ferrari lijkt deze drastische herzieningen mede te baseren op de komst van Lewis Hamilton. De cockpitpositie wordt aangepast om beter aan te sluiten op zijn rijstijl, die iets minder agressief is dan die van Charles Leclerc.
“Het is duidelijk dat het team enkele van deze veranderingen doorvoert om Lewis Hamilton te ondersteunen, terwijl Charles Leclerc ook de auto krijgt die hij wenst,” aldus een insider binnen Ferrari.
Deze balans is belangrijk omdat beide coureurs verschillende voorkeuren hebben voor de afstemming van hun auto. Overzicht van Ferrari’s strategische veranderingen:
Onderdeel | Wijzigingen | Verwachte voordelen |
---|---|---|
Voor- en achterophanging | Overgang naar een nieuw ontwerp | Verbeterde grip en bochtensnelheid |
Chassis | Nieuwe sidepods en luchtinlaten | Betere aerodynamische efficiëntie |
Vloer | Geavanceerd ontwerp na eerdere tests | Hogere downforce en stabiliteit |
Versnellingsbak | Verkorting en interne verbeteringen | Lagere luchtweerstand en meer snelheid |
Hoewel de voordelen aanzienlijk kunnen zijn, zijn de risico’s dat evenzeer. Grote aanpassingen brengen onzekerheden met zich mee, vooral bij het ontwikkelen van grond-effectauto’s die gevoelig zijn voor aerodynamische verstoringen.
Ferrari heeft in de windtunnel al uitgebreid getest om de kans op fouten te minimaliseren, maar de exacte resultaten zullen pas duidelijk worden tijdens het seizoen.
“Grote verschuivingen zoals deze hebben eerder teams naar de top of naar de bodem gebracht,” aldus een verslaggever van Formula Uno.
Ferrari’s ambitie om weer competitief te zijn, toont hun bereidheid om risico’s te nemen, maar een mislukking kan gevolgen hebben voor toekomstige seizoenen.
De veranderingen aan de SF24 zijn een logisch gevolg van de lessen uit 2024. Ferrari’s experimenten met vloeren, aerodynamica en ophanging bieden waardevolle inzichten die nu worden geïntegreerd in het ontwerp van de Project 677.
Wat deze aanpak uniek maakt:
- Inspelen op concurrenten: Inspiratie halen uit Red Bull en McLaren.
- Focus op coureurs: Aanpassingen afgestemd op de rijstijlen van Hamilton en Leclerc.
- Innovatieve structuren: Verfijningen in chassis, vloer en versnellingsbak.