Red Bull en Honda hebben samen een succesvolle periode in de Formule 1 doorgemaakt. Max Verstappen won vier wereldtitels en Red Bull domineerde een groot deel van het hybride-tijdperk.
Toch komt er na 2025 een einde aan deze samenwerking. De breuk begon al in 2020, toen Honda aankondigde de sport te verlaten. Later veranderde Honda van koers, maar Red Bull had inmiddels al enorme stappen gezet om een eigen powerunit-divisie op te bouwen.
“Het was tijdens COVID dat Honda besloot zich terug te trekken, en dat dwong ons om een keuze te maken.” – Christian Horner
De samenwerking bleef bestaan door een technisch ondersteuningscontract, maar op lange termijn bleek een gezamenlijke toekomst onmogelijk.
Dit kwam door Red Bulls investeringen in Red Bull Powertrains en de nieuwe FIA-regels voor 2026, die Honda aantrekkelijk vond en ertoe brachten om met Aston Martin in zee te gaan.
Op 2 oktober 2020 maakte Honda officieel bekend dat het na 2021 zou stoppen met Formule 1. Het bedrijf wilde zich volledig richten op elektrificatie en zag geen ruimte meer voor een duur F1-programma. De economische impact van de COVID-19-pandemie speelde hierin een grote rol.
Red Bull moest snel handelen en zag beperkte opties. Mercedes leverde geen motoren aan concurrenten, Ferrari’s motorprestaties waren onzeker en een terugkeer naar Renault voelde niet als een logische keuze.
Eén optie was om Honda’s intellectueel eigendom over te nemen en zelf de powerunits te bouwen, maar dat bleek te complex vanwege de complexe toeleveringsketen en productieprocessen.
“Het werd steeds ingewikkelder. Het gaat niet alleen om het bouwen van motoren, maar ook om alles wat daarbij komt kijken.” – Christian Horner
Uiteindelijk werd een overeenkomst gesloten waarbij Honda de motoren tot en met 2025 bleef leveren, maar de samenwerking was enkel nog een zakelijke transactie. Red Bull betaalde Honda via een aparte entiteit voor de technische ondersteuning en levering van motoren.
Honda wil terug, maar Red Bull heeft al stappen gezet
In november 2022 begon Honda te twijfelen over zijn vertrek. De nieuwe F1-regels voor 2026, waarbij verbrandingsmotoren en hybride-technologie een even grote rol spelen, sloten beter aan bij Honda’s strategie. Dit leidde tot gesprekken met Red Bull over een mogelijke hernieuwde samenwerking.
“De nieuwe regels voor 2026 met 50% verbrandingsmotor en 50% elektrische componenten zijn voor ons zeer aantrekkelijk.” – Koji Watanabe
Red Bull had echter al grote stappen gezet met Red Bull Powertrains. Miljoenen waren geïnvesteerd in een eigen fabriek in Milton Keynes en een team van specialisten was aangetrokken
Een gezamenlijke toekomst bleek niet haalbaar, omdat beide partijen al een eigen richting waren ingeslagen. Max Verstappen zag dit als een logisch gevolg:
“Een paar jaar geleden zei Honda dat ze zouden stoppen. Red Bull begon toen zijn eigen motorafdeling. Als je eenmaal in dat proces zit, kun je niet zomaar samenwerken.” – Max Verstappen
Daarnaast werd een andere optie onderzocht waarbij Red Bull de verbrandingsmotor zou ontwikkelen en Honda de elektrische componenten. Dit bleek echter te ingewikkeld vanwege de verschillende locaties en het gebrek aan controle over het eindproduct. Hierdoor werd besloten dat een samenwerking geen zin had.
Aston Martin en Ford: de nieuwe partners
Toen duidelijk werd dat Red Bull en Honda na 2025 definitief uit elkaar gingen, gingen beide partijen op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Honda kreeg interesse van meerdere teams en besloot in mei 2023 om in zee te gaan met Aston Martin, dat een ambitieus project had lopen onder leiding van Lawrence Stroll.
“Na onze officiële registratie bij de FIA als motorleverancier voor 2026 namen meerdere teams contact met ons op.” – Koji Watanabe
Red Bull sloot op zijn beurt een technische samenwerking met Ford. De Amerikaanse fabrikant brengt expertise in op het gebied van batterijcellen, elektrische motoren en software.
De motoren zelf worden nog steeds door Red Bull Powertrains in Milton Keynes ontwikkeld. Christian Horner ziet hierin een belangrijke strategische zet:
“We wilden niet in dezelfde situatie terechtkomen als met Honda, waar een beslissing van het hoofdkantoor betekent dat je ineens zonder motor zit.”
Met deze keuze heeft Red Bull volledige controle over zijn eigen toekomst. Het wordt een enorme uitdaging om direct competitief te zijn tegen gevestigde fabrikanten als Mercedes, Ferrari en Honda, maar Red Bull gelooft in zijn strategie.
“We hebben geweldige mensen, topfaciliteiten en de mentaliteit die ons 122 overwinningen heeft opgeleverd. Hoe mooi zou het zijn als we daaraan toevoegen met een motor die hier in Milton Keynes is gebouwd?”
De samenwerking tussen Red Bull en Honda was succesvol, maar uiteindelijk niet te redden. Beide partijen bewandelen nu hun eigen pad richting de nieuwe reglementen van 2026.