Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Honda overweegt inzet powerunits buiten Aston Martin: ‘willen we graag onderzoeken’

Honda overweegt inzet powerunits buiten Aston Martin: ‘willen we graag onderzoeken’

802
Honda overweegt inzet powerunits buiten Aston Martin: ‘willen we graag onderzoeken’

Honda zal vanaf 2026 de exclusieve motorleverancier zijn van Aston Martin. Dit is het einde van de langdurige samenwerking met Red Bull, die met Ford een eigen powerunit ontwikkelt.

De overstap van Honda naar Aston Martin komt op een moment van grote reglementswijzigingen. De nieuwe regels brengen aanzienlijke veranderingen met zich mee:

  • Auto’s worden 30 kg lichter en 10 cm smaller
  • Actieve aerodynamica wordt geïntroduceerd, met beweegbare voor- en achtervleugels
  • Nieuwe krachtverdeling tussen verbrandingsmotor en elektrisch vermogen, met een bijna gelijke verhouding

De interne verbrandingsmotor zal een vermogen leveren van ongeveer 400 kW, terwijl de elektrische aandrijving toeneemt van 120 kW naar 350 kW. Hierdoor zal de aandrijving voor het eerst vrijwel 50/50 verdeeld zijn tussen de twee energiebronnen.

Honda’s deelname aan de 2026-regels is officieel bevestigd door een formele registratie als motorleverancier. Tetsushi Kakuda, hoofd van het F1-project bij Honda Racing Corporation, benadrukt de technische uitdagingen die hiermee gepaard gaan.

“We willen de homologatie in februari volgend jaar indienen. Omdat we iets later zijn begonnen, willen we doorgaan tot het laatste moment.”

Technische vooruitgang en strategische keuzes

Honda heeft aangegeven dat de ontwikkeling van de 2026-motoren al op een “aanzienlijk niveau” is. Kakuda geeft aan dat het team zich volledig richt op de nieuwe motorconcepten en vooral experimenteert met hogesnelheidsverbranding en brandstofoptimalisatie.

“De omgeving verandert drastisch, en dingen zullen niet meer op dezelfde manier werken als voorheen. Maar voor een benzinemotor blijft het eeuwige doel: brandstof zo snel mogelijk verbranden.”

De veranderingen in verbrandingsprocessen vereisen een nieuwe benadering.

Door de focus te leggen op efficiëntere brandstofverbranding en de interactie tussen de elektrische en mechanische aandrijving, probeert Honda zich aan te passen aan de veranderende Formule 1-regelgeving.

Lees ook:  Eerste prioriteiten voor Newey bij Aston Martin: 'focus op samenwerking en creativiteit'

Voor nu is de aandacht volledig gericht op Aston Martin. Dit betekent dat er geen concrete plannen zijn om motoren te leveren aan andere teams.

Koji Watanabe, de president van Honda Motorsport Corporation, bevestigt echter dat er op lange termijn geen definitieve beperkingen worden gesteld aan een bredere klantenbasis.

“We zijn een raceteam. Als er kansen ontstaan om motoren aan meerdere teams te leveren, willen we die graag onderzoeken.”

Op dit moment heeft Honda Aston Martin als enige afnemer van hun powerunits, wat betekent dat het team van Silverstone een volwaardige fabrieksteamstatus krijgt. Dit verschilt aanzienlijk van de huidige situatie, waarin Aston Martin nog klant is bij Mercedes voor motorlevering.

Red Bull Racing en Racing Bulls zullen daarentegen de samenwerking met Ford aangaan, waarmee zij hun eigen motorenprogramma opzetten.

Watanabe erkent dat een uitbreiding naar meerdere teams overwogen kan worden, maar benadrukt dat de huidige focus ligt op het leveren van een maximale prestatie voor Aston Martin.

“We leveren momenteel al meerdere teams aandrijflijnen. Als de situatie stabiliseert en het mogelijk wordt, zouden we moeten overwegen om uit te breiden in deze richting.”

Toch is het nog geen actief onderdeel van de strategie. Kakuda zelf heeft verzocht om de aandacht volledig te richten op het succesvol implementeren van het 2026-project. Dit bevestigt dat Honda zich op de korte termijn niet bezig zal houden met een uitbreiding naar andere teams.

Toekomstige mogelijkheden voor uitbreiding

Hoewel er geen concrete plannen zijn, sluit Honda een bredere klantenbasis niet uit. De veranderingen in het motorreglement kunnen ertoe leiden dat teams zonder fabriekspartner op zoek gaan naar een alternatieve leverancier.

Lees ook:  Aston Martin bouwt aan de toekomst: 'we willen niet overleven als vijfde team'

Dit zou Honda de kans kunnen geven om opnieuw een rol te spelen als multi-team motorleverancier, zoals het in eerdere jaren deed met Red Bull en AlphaTauri.

Met de krachtigere elektrische aandrijving en verfijnde hybride technologieën die in 2026 geïntroduceerd worden, kan het voor onafhankelijke teams aantrekkelijk worden om een samenwerking met Honda aan te gaan.

Dit is echter afhankelijk van hoe de eerste fase van het Aston Martin-project verloopt. Voor Honda blijft de prioriteit voorlopig:

  • De motorontwikkeling optimaliseren en laten homologeren voor 2026
  • Aston Martin voorzien van een volledig geïntegreerd motorpakket
  • Mogelijkheden voor uitbreiding onderzoeken zodra het huidige project stabiel is

Hoewel er ruimte is voor verdere groei, blijft Honda voorlopig gefocust op de nauwe samenwerking met Aston Martin en het leveren van een competitieve motor voor de nieuwe generatie Formule 1-auto’s.

Gerelateerd nieuws

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari schrijft geschiedenis met dubbele diskwalificatie: ‘dit is gênant, zelfs voor lagere klassen’

Ferrari heeft in Shanghai geschiedenis geschreven, maar op de slechtst denkbare manier....

Oiliver Bearman Haas

Haas verrast met dubbele puntenfinish: ‘de auto was een beest deze zondag’

Haas heeft bij de Grand Prix van China 2025 onverwacht een dubbele...

max verstappen en george russell

Verstappen en Russell in beeld voor mogelijke ruildeal: ‘het wordt steeds logischer’

De kans dat Max Verstappen zijn contract bij Red Bull tot en...

Christian Horner Red Bull

Verstappen na GP van China: ‘ik voelde ineens veel meer grip, maar de balans bleef hetzelfde’

Max Verstappen sloot de Grand Prix van China 2025 af met een...