De FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft zichzelf keer op keer in de schijnwerpers geplaatst, maar vaak niet op de meest flatterende manier. Zijn pogingen om coureurs te verbieden politieke statements te maken of sieraden te dragen, stuitten op veel weerstand binnen de Formule 1.
Daarnaast zorgden historische uitspraken op zijn persoonlijke website, die als seksistisch werden bestempeld, voor aanzienlijke reputatieschade.
In 2024 stapten meerdere prominente FIA-figuren op vanwege spanningen met Ben Sulayem. Een voorbeeld hiervan is Tim Mayer, een senior steward, die werd verwijderd nadat hij de belangen van het Circuit of the Americas vertegenwoordigde tijdens een geschil over een trackinvasie na de Amerikaanse GP.
Deze interne conflicten zouden perfect passen in een aflevering van Drive to Survive, maar ze zullen naar alle waarschijnlijkheid niet worden behandeld.
“Laat de coureurs zich concentreren op wat ze het beste doen, namelijk racen.” – Mohammed Ben Sulayem
Deze uitspraak vat de kloof samen tussen de FIA-president en de coureurs, die juist meer transparantie en inspraak eisen. Zijn pogingen om de macht van de FIA te consolideren en financiële transparantie te beperken, staan haaks op de wensen van veel betrokkenen binnen de sport.
Afbrokkelende geloofwaardigheid van Drive to Survive
Toen Drive to Survive in 2019 debuteerde, werd het geprezen om de ongefilterde blik achter de schermen van de Formule 1. De afgelopen jaren is die authenticiteit echter steeds meer vervaagd. Coureurs en teams presenteren een zorgvuldig gecultiveerd PR-beeld voor de camera’s, waardoor het ruwe randje van de serie grotendeels verdwenen is.
Seizoenen 5 en 6 draaiden meer om racescènes en minder om de menselijke verhalen achter de competitie. Dit heeft geleid tot kritiek dat de serie niet langer de kern van de Formule 1 raakt. Zelfs grote controverses, zoals de budgetcap-kwestie in 2022, werden nauwelijks belicht.
Max Verstappen, die in eerdere seizoenen weigerde deel te nemen, klaagde dat de makers “nepverhalen” creëerden.
“Ze creëren gewoon nepverhalen. Het is niet mijn ding.” – Max Verstappen
Dit citaat onderstreept waarom de coureur afstand heeft genomen van de serie. Ondanks de kritiek blijft Drive to Survive een populaire ingang voor nieuwe fans, maar de echte insiders weten dat veel van de essentie verloren is gegaan.
De onbesproken schandalen en wat er had moeten zijn:
- De controverse rond Abu Dhabi 2021: Hoewel er een camera gericht stond op voormalig racedirecteur Michael Masi tijdens de beruchte laatste ronde, werd deze cruciale gebeurtenis nauwelijks genoemd in de serie. Dit laat zien hoe voorzichtig Netflix omgaat met gevoelige onderwerpen.
- De budgetcap-rel van 2022: Dit verhaal had het potentieel om een explosieve aflevering op te leveren, maar werd grotendeels genegeerd. Teams als Red Bull kregen forse sancties, maar de serie koos ervoor om deze spanningen niet uitgebreid te belichten.
- Interne conflicten bij Alpine en FIA: Met prominente figuren die opstappen en publieke uitingen van onvrede, had dit verhaal de dramatische kern kunnen vormen van een aflevering. Het ontbreken van dergelijke verhalen zorgt ervoor dat kijkers slechts een oppervlakkige blik op de sport krijgen.
Waarom Drive to Survive minder impact heeft
De serie begon met de belofte een onverbloemde blik achter de schermen te geven. In werkelijkheid heeft de Formule 1 het narratief naar zijn hand gezet. Controversiële onderwerpen worden vermeden, terwijl de focus steeds meer ligt op geënsceneerde momenten en spectaculaire racescènes.
Hierdoor wordt het echte drama van de Formule 1 overschaduwd door een gepolijste PR-show.
De grote verhalen die Netflix niet durft te vertellen, zouden juist de meest memorabele afleveringen kunnen opleveren. Helaas lijkt het erop dat Drive to Survive deze kans laat liggen, waardoor fans die op zoek zijn naar échte diepgang teleurgesteld worden.