Fernando Alonso staat bekend als een coureur met weinig geduld. Sinds zijn dagen bij McLaren en Renault heeft hij vaak zijn frustraties geuit over auto’s die niet competitief genoeg waren. Bij Aston Martin lijkt dit patroon zich voort te zetten.
Teamchef Mike Krack erkende dat Alonso een “fantastische teamspeler” is geweest, maar benadrukte ook dat frustratie kan oplopen wanneer een coureur herhaaldelijk wordt ingehaald door minder getalenteerde tegenstanders.
“Wanneer je wordt ingehaald door coureurs die niet op jouw niveau zitten, is dat moeilijk te accepteren,” verklaarde Mike Krack.
Deze woorden laten zien dat Aston Martin de spanning begrijpt die ontstaat wanneer Alonso, een tweevoudig wereldkampioen, zich in een middelmatig presterende auto bevindt. Zijn geduld raakt op, zeker nu hij op 43-jarige leeftijd nog steeds gelooft dat hij de beste coureur op de grid is.
Een blik op de cijfers uit het 2024-seizoen onderbouwt Alonso’s frustraties. Ondanks zijn indrukwekkende prestaties moet hij genoegen nemen met een teamgenoot die volgens velen niet op hetzelfde niveau zit.
Statistiek | Fernando Alonso | Lance Stroll |
---|---|---|
Race-resultaten | 17-7 | 7-17 |
Kwalificaties | 9-5 | 5-9 |
Beste racepositie | 5e plaats | 6e plaats |
Beste kwalificatiepositie | 3e plaats | 8e plaats |
Behaalde punten | 70 | 24 |
De cijfers spreken voor zich: Alonso presteert aanzienlijk beter dan Stroll, maar wordt toch belemmerd door de beperkingen van de auto en het team.
De invloed van Adrian Newey
Een mogelijke oplossing voor Alonso’s problemen is de komst van Adrian Newey, de gerenommeerde aerodynamische ontwerper die vanaf 2025 betrokken zal zijn bij Aston Martin. Mike Krack benadrukt dat de recente investeringen, zoals een nieuwe fabriek en windtunnel, bedoeld zijn om het team vooruit te helpen.
“De grootste geruststelling voor Alonso is wat we bouwen en wie we hebben gerekruteerd,” aldus Mike Krack.
Toch blijft het de vraag of deze inspanningen voldoende zijn om Alonso tevreden te houden. Zijn geschiedenis suggereert dat hij niet zal aarzelen om zijn onvrede publiekelijk te uiten als de resultaten uitblijven.
Volgens Krack is de sleutel tot het behouden van Alonso simpel: geef hem een snelle en competitieve auto. Zonder dit blijft frustratie zich ophopen. Dit is niet nieuw in de carrière van Alonso. Bij McLaren en Renault leidde een gebrek aan prestaties tot gespannen relaties binnen het team.
Een overzicht van de uitdagingen waar Aston Martin mee te maken heeft:
- Auto-ontwerp: De huidige auto heeft moeite om consistent te presteren.
- Concurrentie: Alonso moet strijden met jongere coureurs zoals Liam Lawson en Yuki Tsunoda, iets wat hij als vernederend ervaart.
- Teaminspanningen: De investering van £250 miljoen in nieuwe faciliteiten is veelbelovend, maar resultaten blijven uit.
Alonso’s indrukwekkende carrière
Alonso’s palmares tonen aan dat hij een van de meest getalenteerde coureurs van zijn generatie is. Zijn overwinningen in 2005 en 2006 tegen Michael Schumacher maakten hem legendarisch. Toch heeft hij sinds die tijd geen kampioenschap meer gewonnen, wat hij deels toeschrijft aan pech en verkeerde teamkeuzes.
“Sommigen zeggen dat Alonso vijf punten verwijderd is van vijf wereldkampioenschappen,” aldus een analyse van zijn prestaties.
Deze opmerkingen benadrukken de hoge verwachtingen die Alonso heeft, zowel van zichzelf als van zijn team. Zonder een competitieve auto kan zijn geduld snel opraken.