Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Mercedes zoekt nog steeds naar oplossing voor bandentemperatuurprobleem
F1 teams

Mercedes zoekt nog steeds naar oplossing voor bandentemperatuurprobleem

93
Andrew Shovlin

Mercedes werkt hard om de problemen met bandentemperatuur in hun W15 F1-auto op te lossen. Het team heeft ontdekt dat de auto goed presteert bij koelere omstandigheden, maar moeite heeft wanneer de temperaturen stijgen. Dit komt doordat de W15 meer warmte in de achterbanden stopt dan andere auto’s, wat in koel weer helpt om de banden in het juiste temperatuurvenster te houden.

Maar bij warmer weer kunnen de banden oververhit raken, wat leidt tot prestatieverlies. Mercedes verwacht dat het oplossen van dit probleem meerdere ontwikkelingsstappen zal vergen, aangezien het niet simpelweg met een enkele aanpassing kan worden opgelost.

“We moeten werken aan dat gebied. We hebben plannen om dat te doen, maar dat is niet het soort probleem dat je kunt oplossen met een enkele aero-update. Het zal het resultaat zijn van behoorlijk wat ontwikkelingen om het onder de knie te krijgen.”
Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij Mercedes

Bandentemperatuur en prestaties

De Mercedes W15 heeft gedurende het seizoen 2024 een opmerkelijk patroon laten zien in de relatie tussen bandentemperatuur en prestaties. Terwijl de auto schittert onder koelere omstandigheden, ondervindt het team problemen zodra de temperaturen stijgen.

Dit heeft geleid tot een intensieve focus op de ontwikkeling van oplossingen voor het bandentemperatuurprobleem, een uitdaging die veel meer omvat dan alleen aerodynamische aanpassingen.

Het probleem lijkt voornamelijk te liggen in de manier waarop de W15 warmte in de achterbanden genereert. In koelere omstandigheden is dit een voordeel, omdat het helpt de banden sneller in het juiste werkvenster te krijgen. Echter, bij hogere temperaturen zorgt dezelfde eigenschap ervoor dat de banden te warm worden, wat de prestaties van de auto aanzienlijk beïnvloedt.

Mercedes heeft geconcludeerd dat het vinden van een oplossing voor dit probleem niet eenvoudig zal zijn. Het team moet meerdere ontwikkelingsstappen doorlopen om tot een bevredigende oplossing te komen. Deze ontwikkeling omvat niet alleen aerodynamische aanpassingen, maar ook mechanische veranderingen die van invloed zijn op hoe de auto zijn banden beheert door verschillende snelheden en bochten heen.

Het team heeft het fenomeen van overmatige bandentemperatuur geïdentificeerd als een belangrijke oorzaak van instabiliteit op circuits zoals Oostenrijk en Boedapest. Dit probleem wordt verder gecompliceerd door het feit dat het niet louter een kwestie van aerodynamica is, maar ook samenhangt met de mechanische afstemming van de auto.

“Het heeft gewoon te maken met hoe je de auto afstelt. Je hebt misschien mechanische hulpmiddelen nodig om je te helpen veranderen hoe je de auto runt. Je kunt hetzelfde bereiken door de aero-eigenschappen te beïnvloeden door het snelheidsbereik en door de bocht.”
– Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij Mercedes

Gebrek aan downforce

Er is een theorie ontstaan dat het probleem met de bandentemperaturen simpelweg het gevolg zou kunnen zijn van een algemeen gebrek aan downforce, wat zou leiden tot meer slippen dan bij andere auto’s. Dit zou verklaren waarom de banden sneller opwarmen.

Lees ook:  Mercedes verwachtte snellere prestaties van de W15 in het begin van het seizoen

Mercedes’ Trackside Engineering Director, Andrew Shovlin, is echter niet overtuigd van deze theorie. Hij wijst erop dat de downforce van de W15 niet significant verschilt van die van teams als McLaren of Red Bull, zoals bleek op het circuit van Silverstone, waar Mercedes in staat was om in de eerste stint langzaam maar zeker weg te rijden.

Mercedes heeft vastgesteld dat de niveaus van downforce waarmee teams momenteel rijden, zich binnen een smal venster bevinden, wat betekent dat de downforce van de W15 in lijn ligt met die van de concurrentie. Dit sluit een gebrek aan downforce als belangrijkste oorzaak uit. Het team blijft echter werken aan het optimaliseren van de downforce, terwijl de nadruk wordt gelegd op het oplossen van het probleem met de achterbandtemperatuur.

Het is duidelijk dat het probleem complexer is dan aanvankelijk gedacht en dat het waarschijnlijk meerdere facetten heeft. Mercedes is zich bewust van de uitdaging en blijft zich richten op het ontwikkelen van oplossingen die niet alleen de bandentemperatuur aanpakken, maar ook de algehele prestaties van de W15 verbeteren.

Focus op achterbandtemperaturen

Mercedes’ nadruk op het beheren van de achterbandtemperaturen komt voort uit de waarneming dat de auto onder bepaalde omstandigheden meer warmte in de achterbanden genereert dan gewenst is. Dit veroorzaakt instabiliteit en beïnvloedt de prestaties, vooral op circuits waar het stabiliseren van de achterkant van de auto cruciaal is. Deze waarneming werd duidelijk op circuits zoals Oostenrijk en Boedapest, waar de W15 minder stabiel was dan op bijvoorbeeld Silverstone.

Het team erkent dat het begrijpen van elk aspect dat bijdraagt aan dit probleem essentieel is. De aanpak omvat een combinatie van mechanische aanpassingen en aerodynamische verbeteringen. Het uiteindelijke doel is om de prestaties te verbeteren zonder de achterbanden te oververhitten, een balans die cruciaal is voor succes in de Formule 1.

Lees ook:  George Russell over toekomst bij Mercedes: 'Mijn stoel is niet in gevaar'

De complexiteit van het probleem betekent dat Mercedes geduld moet hebben en zich moet concentreren op stapsgewijze verbeteringen. Dit proces zal tijd kosten en vereist een diepgaand begrip van hoe de W15 werkt onder verschillende omstandigheden. Het is een uitdaging waar Mercedes zich volledig op richt, met als doel de prestaties van de auto te verbeteren en de concurrentie voor te blijven.

Mechanische afstemming en bandentemperatuurbeheer

Naast aerodynamische overwegingen speelt ook de mechanische afstemming van de W15 een belangrijke rol in het beheren van de bandentemperaturen. Mechanische instellingen, zoals ophanging en rijhoogte, kunnen een aanzienlijke invloed hebben op hoe de auto zijn banden belast en hoe warmte door de banden wordt gegenereerd. Mercedes onderzoekt hoe deze factoren kunnen worden aangepast om de bandentemperaturen beter te beheersen zonder de prestaties van de auto negatief te beïnvloeden.

Het team bekijkt verschillende mechanische oplossingen, waaronder de mogelijkheid om de ophangingsgeometrie te veranderen om de belasting op de achterbanden te verminderen. Dit zou kunnen helpen om de warmteopbouw in de banden te vertragen, waardoor ze langer in het optimale temperatuurvenster blijven.

Deze aanpassingen moeten echter zorgvuldig worden overwogen, omdat ze ook invloed kunnen hebben op andere aspecten van de prestaties, zoals het rijgedrag van de auto in bochten en de stabiliteit bij hoge snelheid.

Mercedes is vastberaden om alle mogelijke oplossingen te onderzoeken en toe te passen, met het doel om het bandentemperatuurprobleem op te lossen en de W15 competitief te houden in een steeds heviger strijd om het kampioenschap. Het team weet dat het beheersen van de bandentemperaturen een sleutelrol zal spelen in hun succes op de baan, en ze zijn vastbesloten om deze uitdaging aan te gaan met alle middelen die tot hun beschikking staan.

Gerelateerd nieuws

Pierre Gasly gediskwalificeerd na technische overtreding in Baku kwalificatie

Pierre Gasly heeft in Baku een flinke tegenslag te verwerken gekregen. Zijn...

Spanning bij McLaren na aankondiging van nieuwe regels: ‘2 winnaars, 1 titelkandidaat’

McLaren heeft onlangs besloten dat Lando Norris voorrang krijgt in de strijd...

Vasseur houdt de deur open voor Sainz: ‘veel respect voor hem’

Ferrari heeft eerder bevestigd dat Lewis Hamilton vanaf 2025 zal toetreden tot...

McLaren vermijdt nieuwe vloerontwikkelingen: ‘wachten op overtuigende cijfers’

McLaren heeft in 2024 een opmerkelijke strategie gevolgd door zich te onthouden...

Mercedes kijkt naar alternatieven voor Verstappen in 2026

Het lijkt erop dat Mercedes zijn focus verlegt voor 2026. Ze hebben...

Mercedes reageert op de geruchten rond de motoren voor 2026

Mercedes heeft gereageerd op de geruchten over hun positie in de aanloop...

Audi in 2025: De 5 beste opties naast Nico Hülkenberg

In het aanloop naar de F1 2025, waarbij Audi een groots entree...

Baku GP 2024: De F1-upgrades die we kunnen verwachten

Tijdens de Baku GP 2024 kunnen we upgrades verwachten van enkele grote...