Na de Amerikaanse Grand Prix zijn de spanningen tussen McLaren en Red Bull opgelopen, omdat McLaren een herziening van de raceuitslag heeft geëist. Volgens McLaren-teambaas Andreas Stella is de beslissing van de FIA om geen nieuwe elementen mee te nemen in het onderzoek omstreden.
Hij blijft beweren dat Lando Norris onterecht een straf kreeg voor een incident met Max Verstappen, wat volgens McLaren cruciale punten heeft gekost.
“Wij zijn ervan overtuigd dat de definitieve klassering niet klopt,” verklaarde Stella. McLaren blijft de uitslag van de race aanvechten, met de hoop om Norris’ positie in het kampioenschap te verbeteren.
Het cruciale incident in Austin
Tijdens de Grand Prix van Austin vond een beslissend moment plaats. Norris probeerde Verstappen in te halen, waarbij hij korte tijd volledig voorlag. Verstappen verdedigde echter agressief en dwong Norris van de baan.
Hoewel Norris uiteindelijk voor Verstappen op de baan eindigde, kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden voor het verlaten van de baan. Hierdoor verloor hij uiteindelijk de positie. McLaren claimt dat Verstappen op dit punt eigenlijk degene was die een inhaalmanoeuvre inzette door agressief de binnenkant te kiezen.
Volgens McLaren was Norris’ manoeuvre volledig legitiem en werd hij de positie onterecht ontnomen. De FIA stelde dat McLaren geen nieuw bewijs kon aandragen, maar McLaren blijft bij hun standpunt dat Verstappen de bocht niet op een veilige manier verdedigde.
Moment | Actie | Gevolg |
---|---|---|
Inhaalpoging | Norris lag volledig voor op Verstappen | Norris moest de baan verlaten |
Verdediging | Verstappen dwong Norris naar buiten | Norris kreeg 5 seconden straf |
Verlies van punten in het constructeurskampioenschap
De door de FIA opgelegde straf aan Norris heeft McLaren mogelijk punten gekost in het constructeurskampioenschap. In een race die eindigde met een derde plaats voor Norris, had hij zonder de tijdstraf drie extra punten verzameld.
Hoewel het coureurskampioenschap op dit punt misschien minder relevant lijkt, hebben de punten invloed op McLarens positie in het constructeursklassement. Drie punten minder in dit stadium kan volgens McLaren nog aanzienlijke gevolgen hebben.
De discussie blijft bestaan, vooral binnen McLaren, over de redelijkheid van de straf. De mening overheerst dat Verstappen onterecht is bevoordeeld. McLaren vraagt zich openlijk af waarom de FIA niet specifieker inging op hun argumenten over het inhaalmanoeuvre.
Red Bull en rivaliteit met McLaren
Naast het incident in Austin spelen bredere strategische keuzes een rol in de opgelopen spanning tussen de teams. Red Bull’s dominantie, vooral dankzij de consistent sterke prestaties van Verstappen, staat in scherp contrast met McLarens aanpak.
Hoewel McLaren niet het volledige seizoen een dominante auto had, heeft Lando Norris sinds enkele races Verstappen flink uitgedaagd.
Interessant is dat Norris ondanks zijn sterke prestaties geen enkele pole position heeft behaald, terwijl Verstappen in voorgaande seizoenen vaak pole posities verzamelde. Dit benadrukt het belang van race-inzichten en strategische keuzes die beide teams maken.
Coureur | Poles (2023) | Poles (2021) |
---|---|---|
Verstappen | 8 | 10 |
Perez | 0 | 0 |
Norris | 7 | – |
Piastri | 0 | – |
Hoewel McLaren’s protest werd afgewezen, blijven ze benadrukken hoe belangrijk elke punt kan zijn in hun positie binnen het constructeurskampioenschap. Dit laat zien dat elk incident van invloed kan zijn op het bredere seizoensresultaat.