Het 2024-seizoen voor Alpine verliep moeizaam, met veel uitdagingen en schaarse punten. Tot het Braziliaanse Grand Prix-weekend, toen een plotselinge omslag voor het team zorgde. Esteban Ocon en Pierre Gasly behaalden een tweede en derde plaats, wat Alpine in één klap een ongekende voorsprong opleverde in het constructeursklassement.
Voordat deze race plaatsvond, stond Alpine nog negende in het kampioenschap met slechts 14 punten uit 20 races. Met deze onverwachte podiumplaatsen behaalde Alpine 35 punten, wat het team in het klassement omhoog stuwde naar de zesde positie.
“Niemand had een dubbele podiumplaats voor Alpine verwacht in 2024,” zei Pierre Gasly na afloop van de race.
Hiermee benadrukte hij de impact van deze prestatie voor het team, dat gedurende het seizoen vooral bezig was met overleven.
Deze onverwachte prestatie toont niet alleen de veerkracht van Alpine, maar ook het potentieel van de auto onder specifieke omstandigheden zoals de natte baan van Interlagos.
Waarom de zesde plek Alpine miljoenen kan opleveren
De sprong van de negende naar de zesde positie is van enorme waarde voor Alpine, vooral gezien de financiële structuren binnen de Formule 1. In het huidige Concorde-akkoord, het contract dat teams aan de sport bindt, is bepaald dat het prijzengeld per positie in het constructeursklassement toeneemt.
Dit prijzengeld neemt af naarmate men lager eindigt, maar niet lineair. Er zit een aanzienlijke financiële stimulans aan vast per positie in de ranglijst, en die kan oplopen tot meer dan $1 miljoen per plek.
Alpine’s uitvoerend adviseur, Flavio Briatore, schatte de waarde van deze verschuiving naar zesde positie op maar liefst €29,2 miljoen. Hoewel de exacte waarde van het prijzengeld varieert afhankelijk van de totale inkomsten van de Formule 1 in een seizoen, biedt de zesde positie nu potentieel een financieel voordeel van ongeveer $30 miljoen.
Hiermee heeft Alpine een enorme stimulans om deze plek vast te houden tegen de directe concurrentie van teams zoals Haas en RB, die slechts enkele punten achterliggen.
De impact van strategische veranderingen bij Alpine
Aan het begin van 2024 onderging Alpine ingrijpende veranderingen in het management en technische team. Bruno Famin, die het seizoen begon als hoofd van het team, keerde terug naar de motorafdeling om andere projecten binnen Alpine te ondersteunen.
Hierna volgde de aanstelling van Flavio Briatore, die persoonlijk door Renault-CEO Luca De Meo werd gekozen. Oliver Oaks nam de rol van teambaas op zich, wat de tweede managementwissel binnen één jaar markeerde. Deze veranderingen creëerden een geheel nieuwe structuur voor het team, wat de prestaties uiteindelijk positief beïnvloedde.
Daarbovenop zorgden technische versterkingen voor een beter ontwikkelingspad. David Sanchez, voormalig technisch directeur bij Ferrari, kwam in mei bij het team en zette meteen enkele mid-season upgrades in gang.
De introductie van een nieuw aerodynamisch pakket tijdens de Verenigde Staten Grand Prix bracht aanzienlijke verbeteringen in de downforce en stabiliteit van de auto. Dit pakket, met een nieuwe vloer, gemodificeerde motorafdekking en een verbeterde achtervleugel, werd eerst getest op Gasly’s auto in Austin en later ook beschikbaar gesteld aan Ocon in Mexico.
Deze wijzigingen hebben bijgedragen aan de verbeterde prestaties van Alpine, wat leidde tot hun succesvolle weekend in Brazilië.
Tabel: Alpine’s prestaties in de tweede helft van het seizoen
Race | Kwalificatiepositie | Eindpositie | Punten |
---|---|---|---|
Austin | 7e | 10e | 1 |
Mexico | 8e | 10e | 1 |
Brazilië Sprint | 7e | 7e | 0,5 |
Brazilië Race | 4e en 7e | 2e en 3e | 35 |
Bovenstaand laat duidelijk zien hoe de verbeterde auto het team hielp bij het behalen van consistente resultaten in de tweede seizoenshelft. De upgrades wierpen hun vruchten af en zorgden voor een stabielere basis voor de raceweekenden.
Voordelen en uitdagingen voor Alpine in de resterende races
Alpine heeft de auto zo weten te ontwikkelen dat deze ook in droge omstandigheden een top-10 potentieel heeft. Esteban Ocon slaagde erin om in de regen bij Interlagos veertien ronden aan de leiding te gaan, voordat Max Verstappen de koppositie overnam.
Toch had het team door slimme strategieën en het verbeterde racevermogen de snelheid om aan de top mee te doen. De ontwikkeling en technische upgrades hebben gezorgd voor een auto die zowel in de regen als op droge banen consistent kan presteren, hoewel er nog uitdagingen zijn zoals lichte instabiliteit in bochten.
De concurrentie is zwaar. Haas en RB blijven in de race voor de zesde positie, maar Alpine’s winst in Brazilië geeft hen een sterke voorsprong. Haas, dat eerder in het seizoen de beste resultaten behaalde met 12 punten in Oostenrijk, heeft echter niet dezelfde opwaartse lijn kunnen aanhouden als Alpine.
“Als er een kans is, dan kunnen we die benutten,” aldus Esteban Ocon over de mogelijkheden die Alpine nu heeft in het resterende seizoen.
RB is weliswaar verbeterd met de komst van Liam Lawson, maar staat nog steeds achter Alpine in het klassement. Alpine zal zich moeten focussen op consistentie en verdere optimalisatie van de auto om deze voorsprong te behouden.