Ferrari heeft bevestigd dat Lewis Hamilton, ondanks zijn indrukwekkende status als zevenvoudig wereldkampioen, niet als de duidelijke nummer 1 binnen het team zal worden behandeld. Het team blijft trouw aan een strategie waarin beide coureurs gelijke kansen krijgen.
Teamchef Fred Vasseur benadrukte herhaaldelijk dat Ferrari zich niet zal richten op een specifieke coureur, zelfs niet als dit een legendarische naam als Hamilton betreft.
“We bouwen een team dat races en kampioenschappen kan winnen, maar we gaan het team niet aanpassen voor één persoon,” zei Fred Vasseur in eerdere interviews.
Deze aanpak weerspiegelt Ferrari’s lange traditie om het team centraal te stellen boven individuele prestaties, iets wat in het verleden ook te zien was bij grote namen als Alain Prost en Fernando Alonso. Het idee is simpel: het team moet als geheel presteren, en rivaliteit tussen coureurs mag geen afbreuk doen aan de strategie.
Charles Leclerc wordt gezien als de centrale figuur in Ferrari’s toekomstplannen. Ondanks dat Hamilton mogelijk een indrukwekkend salaris zal verdienen, met speculaties over een bedrag van 83 miljoen euro per jaar, blijft Leclerc de belangrijkste troef van het team.
Zijn rol als jongere en langdurige coureur binnen Ferrari zorgt ervoor dat veel van de focus op hem gericht blijft.
Het financiële plaatje versterkt deze dynamiek. Hoewel het salaris van Hamilton hoog is, wordt dit door Ferrari gezien als een investering in marketing en het vergroten van de merkwaarde. Leclerc daarentegen wordt beschouwd als de sleutel tot succes op lange termijn. Zijn ervaring met het team, gecombineerd met zijn consistentie, maakt hem de natuurlijke leider binnen de garage.
Historische uitdagingen voor Ferrari en Hamilton
Ferrari heeft in het verleden moeite gehad om dominante coureurs naar kampioenschappen te leiden. Namen als Nigel Mansell en Fernando Alonso waren niet in staat het team naar een wereldtitel te brengen, ondanks hun bewezen talent. Dit onderstreept de uitdagingen waar Hamilton mogelijk mee te maken krijgt.
Hamilton’s leeftijd, hij zal 40 zijn in 2025, maakt deze missie uniek. Slechts één coureur in de geschiedenis, Juan Manuel Fangio, heeft het gepresteerd om wereldkampioenschappen bij drie verschillende teams te winnen. Dit gebeurde echter in een andere tijd, toen de competitie en technologie minder geavanceerd waren.
“Het is een bijna verticale klim voor Hamilton,” aldus insiders. “Ferrari’s interne druk en het competitieve veld maken dit een van de moeilijkste opgaven in zijn carrière.”
De samenwerking tussen Leclerc en Hamilton zal cruciaal zijn voor het succes van Ferrari. Hoewel beide coureurs op dit moment positief over elkaar spreken, benadrukte Vasseur dat rivaliteit altijd een risico vormt. “Als beide coureurs het wereldkampioenschap willen winnen, zal dit onvermijdelijk voor spanningen zorgen.”
Historisch gezien heeft Ferrari vaker moeite gehad om rivaliteit binnen het team te managen. Dit kan zowel een katalysator als een obstakel zijn voor succes. Het team lijkt echter voorbereid, met technici als Diego Tondi en Frank Sanchez, die gespecialiseerd zijn in aerodynamica en bandmanagement.
Ferrari’s bredere strategische doelen
Ferrari is bezig met een transitie van een sportwagenmerk naar een luxe merk. Het aantrekken van Hamilton wordt gezien als een strategische zet om het wereldwijde imago van het merk te versterken. Zijn status als superster, zowel binnen als buiten de sport, sluit aan bij deze ambitie.
De uitdaging blijft echter het combineren van deze marketingstrategie met prestaties op de baan. Hoewel Hamilton’s aanwezigheid Ferrari ongetwijfeld meer aandacht zal opleveren, blijft het behalen van overwinningen de enige manier om langdurig succes te garanderen.
“Ferrari is Ferrari,” zei voormalig teamadviseur Rob Smedley. “Het draait altijd om de auto én de coureurs, maar uiteindelijk blijft het team centraal staan.”
Door te investeren in een bredere technische basis, inclusief nieuwe medewerkers en technologieën, probeert Ferrari zichzelf te positioneren als een krachtpatser in de Formule 1. Dit omvat het behouden van een competitieve auto en een gebalanceerde benadering tussen de coureurs.