Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
    Home Overig De verplichte formatie-lap: wat gebeurt er als een coureur stilvalt?
    Overig

    De verplichte formatie-lap: wat gebeurt er als een coureur stilvalt?

    44
    De verplichte formatie-lap: wat gebeurt er als een coureur stilvalt?
    Foto: F1 Unleashed

    De coureur moet onmiddellijk zijn team informeren via de boordradio. Vervolgens proberen de marshals de auto zo snel mogelijk van de baan te verwijderen. Als de auto niet kan worden herstart, wordt deze naar de pitstraat geduwd.

    Als meerdere auto’s problemen ondervinden tijdens de formatie-lap, kan de raceleiding besluiten tot een extra formatie-lap. Dit geeft coureurs de kans hun auto opnieuw te starten of marshals de mogelijkheid stilgevallen auto’s van de baan te halen. In extreme gevallen, wanneer er aanzienlijke vertragingen zijn, kan de start worden uitgesteld.

    Coureurs die hun gridpositie verliezen door een stilgevallen auto voor hen, mogen hun oorspronkelijke startpositie weer innemen.

    RegelBeschrijving
    Tijdelijke gridpositieCoureurs krijgen tijdelijk een nieuwe positie toegewezen als ze hun oorspronkelijke positie verliezen.
    HerschikkingNiet-bestrafte coureurs vullen onbezette posities in volgorde van kwalificatie in.

    Ze moeten dit echter doen voordat ze de eerste safety car-lijn passeren, anders moeten ze achteraan starten. Deze regel zorgt ervoor dat de startopstelling zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke kwalificatievolgorde blijft.

    Marshals in actie bij stilgevallen auto’s

    Zodra een auto tot stilstand komt, treden de marshals onmiddellijk in actie. Hun primaire taak is het zo snel mogelijk verwijderen van de stilgevallen auto van de baan om gevaarlijke situaties te voorkomen.

    Ze communiceren via radio met de raceleiding om de situatie te melden en instructies te ontvangen. Afhankelijk van de locatie van de stilgevallen auto en de ernst van het probleem, kunnen verschillende procedures worden gevolgd.

    Christijan Albers
    Foto: Patrick Savalle

    Als de auto niet kan worden herstart, duwen de marshals deze naar een veilige locatie, meestal een uitloopstrook of de pitstraat. Dit proces moet snel en efficiënt gebeuren om de start van de race niet onnodig te vertragen.

    In sommige gevallen kan een marshal de coureur assisteren bij het herstarten van de auto. Als dit lukt, mag de coureur zijn weg vervolgen, maar moet wel achteraan starten.

    De raceleiding houdt de situatie nauwlettend in de gaten en beslist of er een extra formatie-lap nodig is of dat de start moet worden uitgesteld. Deze beslissing is gebaseerd op de veiligheid van alle betrokkenen en de tijd die nodig is om de baan vrij te maken.

    Regels voor coureurs bij positieverlies

    De FIA regels zijn ontworpen om de integriteit van de startopstelling te behouden en eerlijk racen te garanderen. Als een coureur zijn positie verliest doordat een auto voor hem stilvalt, mag hij zijn oorspronkelijke startpositie weer innemen.

    Er zijn echter belangrijke voorwaarden aan verbonden:

    1. De coureur moet zijn positie herstellen voordat hij de eerste safety car-lijn passeert.
    2. Als de coureur deze lijn passeert zonder zijn positie te herstellen, moet hij achteraan starten.
    3. Het inhalen van andere auto’s om de oorspronkelijke positie te bereiken moet veilig gebeuren.

    Coureurs die zelf problemen ondervinden en niet op tijd hun positie kunnen innemen, moeten vanuit de pitstraat starten. Dit geldt ook voor coureurs die hun auto niet kunnen herstarten en naar de pits worden geduwd.

    De FIA-officials houden nauwlettend toezicht op de naleving van deze regels. Overtredingen kunnen leiden tot straffen, zoals drive-through penalties of tijdstraffen.

    Bekende incidenten tijdens de formatie-lap

    Een van de meest memorabele incidenten vond plaats tijdens de Britse Grand Prix van 2014. Lewis Hamilton, die vanaf pole position zou starten, ondervond problemen met zijn remmen. Hij moest vanuit de pitstraat starten, wat zijn racestrategie volledig veranderde.

    Ondanks deze tegenslag wist Hamilton zich naar voren te vechten en eindigde hij als derde. In 2020 tijdens de Hongaarse Grand Prix viel Max Verstappen stil op weg naar de grid.

    Lewis Hamilton George Russell
    Foto: F1 NEWS NitroWorld

    Zijn team werkte koortsachtig aan de auto en wist deze net op tijd te repareren voor de start. Verstappen startte vanaf zijn oorspronkelijke positie en eindigde de race als tweede.

    IncidentJaarGrand PrixCoureurGevolg
    Remproblemen2014Groot-BrittanniëLewis HamiltonStart vanuit pitstraat, eindigde 3e
    Motorprobleem2020HongarijeMax VerstappenLast-minute reparatie, eindigde 2e
    Spin2017ItaliëRomain GrosjeanStart vanuit pitstraat

    Een ander incident deed zich voor tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2017. Romain Grosjean spinde tijdens de formatie-lap en beschadigde zijn auto. Hij moest vanuit de pitstraat starten, wat zijn kansen op een goed resultaat aanzienlijk verminderde.

    Gerelateerd nieuws

    Hoe de FIA de maximumsnelheid in de pitstraat instelt en controleert

    De standaardlimiet is 80 kilometer per uur op de meeste circuits. Uitzonderingen...

    Waarom coureurs specifieke handschoenen met biometrische sensoren dragen

    Coureurs dragen speciale handschoenen met biometrische sensoren om hun veiligheid te vergroten...

    Waarom teams verplicht zijn om crashdata-loggers in hun auto’s te installeren

    Crashdata-loggers verzamelen cruciale gegevens tijdens crashes, zoals impactkrachten en snelheden. De (FIA)...

    De regels rond de verplichte lengte van DRS-zones op elk circuit

    De lengte en locatie van DRS-zones worden per circuit bepaald, afhankelijk van...

    De regels voor een staande start versus een rollende start na een rode vlag

    Bij een rode vlag-situatie wordt de race onderbroken en keren alle auto’s...

    Hoe de FIA de auto’s controleert op reglementaire overtredingen

    Voor aanvang van een Grand Prix moeten teams een verklaring indienen dat...

    Waarom het FIA-protocol voor medische checks na crashes zo strikt is

    Het FIA-protocol is ontworpen om ernstige blessures vroegtijdig te detecteren en levens...

    Waarom minimumtemperaturen voor bandenwarmers verplicht zijn

    Minimumtemperaturen voor bandenwarmers zijn verplicht in de autosport om de veiligheid en...