Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Waarom coureurs specifieke handschoenen met biometrische sensoren dragen
Overig

Waarom coureurs specifieke handschoenen met biometrische sensoren dragen

94
Waarom coureurs specifieke handschoenen met biometrische sensoren dragen
Foto: Steffen Prößdorf

Coureurs dragen speciale handschoenen met biometrische sensoren om hun veiligheid te vergroten en vitale functies te monitoren tijdens races. Deze technologie werd in 2019 verplicht gesteld door de FIA, de bestuursorganisatie van de Formule 1.

De sensoren in de handschoenen meten verschillende lichaamsfuncties van de coureurs en sturen deze gegevens real-time naar het medische team. De biometrische handschoenen verzamelen belangrijke gegevens zoals hartslag, zuurstofsaturatie en lichaamstemperatuur.

Bij een ongeval kunnen deze gegevens snel inzicht geven in de medische toestand van een coureur, wat kan leiden tot snellere en effectievere hulpverlening.

Gemeten waardeMeettechniekBelang
HartslagOptische sensorIndicatie van stress en fysieke conditie
ZuurstofsaturatiePulsoximetrieBeoordeling van ademhalingsfunctie
BewegingsintensiteitAccelerometerDetectie van bewusteloosheid of immobiliteit

De sensoren in de handschoenen zijn klein en licht, waardoor ze de prestaties van de coureurs niet hinderen. Ze zijn geïntegreerd in het brandwerende materiaal van de handschoenen, wat zorgt voor zowel bescherming als functionaliteit.

De verzamelde gegevens worden draadloos verzonden naar een centrale database, waar ze kunnen worden geanalyseerd door het medische team en de raceteams.

Technologie achter biometrische F1-handschoenen

De handschoenen zijn gemaakt van Nomex, een brandwerend materiaal dat essentieel is voor de bescherming van coureurs. De sensoren in de handschoenen zijn zo ontworpen dat ze nauwkeurige metingen kunnen verrichten zonder de bewegingsvrijheid van de coureurs te beperken.

lewis hamilton charles leclerc
Foto: sbinnala44

Ze zijn klein, licht en volledig geïntegreerd in het materiaal van de handschoen. Dit zorgt ervoor dat de coureurs geen verschil merken in het gevoel en de grip tijdens het rijden. De gegevensoverdracht van de sensoren gebeurt via een beveiligd draadloos netwerk.

De batterij van de sensoren is ontworpen om een hele race mee te gaan, zodat er geen onderbreking is in de gegevensstroom.

Het systeem is ook in staat om alarmen te genereren als bepaalde waarden buiten de normale grenzen vallen. Dit stelt het medische team in staat om snel te reageren op potentiële gezondheidsproblemen, zelfs voordat de coureur zelf symptomen ervaart.

Veiligheidsvoordelen

Bij een ongeval kunnen de medische teams nu veel sneller een inschatting maken van de toestand van een coureur. Dit is vooral belangrijk in situaties waar de coureur mogelijk buiten bewustzijn is of niet kan communiceren.

De real-time gegevens stellen het medische team in staat om de ernst van een situatie beter in te schatten. Ze kunnen bijvoorbeeld zien of een coureur een verhoogde hartslag heeft, wat kan duiden op stress of letsel. Ook kunnen ze de zuurstofsaturatie monitoren, wat cruciaal is bij het beoordelen van de ademhaling van een coureur na een ongeval.

Formule 1-auto’s kunnen extreem warm worden, wat een risico vormt voor de gezondheid van de coureurs. Door de lichaamstemperatuur te monitoren, kunnen teams ingrijpen voordat er gevaarlijke situaties ontstaan.

Gemeten waardeBelang voor veiligheid
HartslagIndicatie van stress of letsel
ZuurstofsaturatieBeoordeling van ademhaling
LichaamstemperatuurPreventie van oververhitting

De verzamelde gegevens geven inzicht in hoe het lichaam van een coureur reageert op de extreme omstandigheden tijdens een race. Teams kunnen deze informatie gebruiken om de training en voorbereiding van hun coureurs te optimaliseren.

Franco Colapinto
Foto: GP Redline

Door de fysieke reacties tijdens verschillende racemomenten te analyseren, kunnen ze gerichte trainingsschema’s ontwikkelen. Dit helpt coureurs om hun uithoudingsvermogen en reactievermogen te verbeteren.

Als een team ziet dat een coureur tekenen van vermoeidheid vertoont, kunnen ze beslissen om eerder een pitstop te maken of de rijstijl aan te passen om energie te besparen.

Bovendien helpen de biometrische gegevens bij het begrijpen van de fysieke eisen die verschillende circuits stellen aan de coureurs. Dit kan waardevol zijn bij het voorbereiden op specifieke races en het aanpassen van de auto-instellingen om de belasting op de coureur te optimaliseren.

Gerelateerd nieuws

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...