Charles Leclerc’s woede-uitbarsting na de Grand Prix van Las Vegas was opvallend en onthulde spanningen binnen Ferrari. Zijn tirade, gericht aan zijn race-engineer Bryan Bozzi, volgde op een race vol interne misverstanden en tactische fouten.
Ferrari’s aanpak tijdens de race en de communicatie over strategieën veroorzaakten niet alleen frustratie bij Leclerc, maar ook bij Carlos Sainz, wat leidde tot spanningen binnen het team.
Leclerc’s reactie op instructies na de race, zoals het oppikken van rubber voor gewicht, escaleerde snel. Zijn sarcastische antwoord, gevolgd door expliciete uitspraken, benadrukte zijn onvrede:
“Ja, wat je maar wilt, zoals altijd.” – Charles Leclerc
Hierna beklaagde Leclerc zich dat zijn respectvolle houding hem “altijd de das omdoet”. Deze woorden, uitgesproken over de radio, gaven een ongefilterd kijkje in zijn frustratie. Leclerc verontschuldigde zich later voor zijn taalgebruik, maar zijn woorden legden een dieper liggend probleem bloot.
Strategische fouten en communicatieproblemen
De problemen begonnen al vroeg in de race, toen Ferrari te maken kreeg met bandenslijtage (graining) op de mediumbanden. Dit beperkte de prestaties van beide auto’s in het eerste deel van de race. Leclerc, die zijn tempo verloor, liet vrijwillig Sainz passeren om het team te helpen.
Echter, Sainz kreeg vervolgens dezelfde problemen, waardoor Leclerc zijn positie vlak voor de tweede pitstop terugwon.
Een van de belangrijkste punten van onenigheid ontstond na de pitstops. Ferrari vertelde Leclerc dat Sainz hem niet zou inhalen en geen druk zou uitoefenen. Toch ging Sainz direct daarna voorbij. Leclerc reageerde met duidelijke irritatie via de radio:
“Misschien proberen in het Spaans.” – Charles Leclerc
Deze situatie riep vragen op over interne afspraken en de uitvoering ervan. Hoewel Leclerc tijdens interviews benadrukte dat het probleem niet ging over teamvoorkeuren, maar over niet nageleefde afspraken, bleef de exacte oorzaak onduidelijk.
Ook Carlos Sainz had kritiek op Ferrari’s strategie en uitvoering. Zijn tweede pitstop werd vertraagd omdat Ferrari niet klaarstond, wat hem kostbare tijd en racepositie opleverde. Sainz gaf aan dat hij meerdere keren had gevraagd om eerder naar binnen te mogen, maar zijn verzoeken werden genegeerd.
“Ik vroeg het team twee of drie keer om me naar binnen te halen, om me uit de weg te halen en nieuwe banden te krijgen.” – Carlos Sainz
Volgens Sainz had deze vertraging niet alleen invloed op zijn race, maar droeg het ook bij aan de spanningen tussen hem en Leclerc. Hoewel hij uiteindelijk als derde finishte, voelde ook Sainz dat de race beter had kunnen worden gemanaged.
Ferrari’s interne problemen en reacties
Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur erkende de frustraties van beide coureurs en wees op de complexiteit van de raceomstandigheden. Hij bagatelliseerde echter het idee dat er langdurige gevolgen zouden zijn voor de samenwerking binnen het team:
“We zullen het samen bespreken, en het zal geen probleem zijn.” – Frédéric Vasseur
Vasseur benadrukte dat de communicatie tijdens races vaak wordt beïnvloed door een gebrek aan overzicht bij de coureurs. Dit beperkte zicht op de bredere strategie leidde volgens hem tot ontevredenheid bij Leclerc en Sainz.
De race-incidenten kunnen worden samengevat in enkele cruciale gebeurtenissen:
Moment | Gebeurtenis | Gevolg |
---|---|---|
Eerste stint | Graining op mediumbanden voor beide coureurs | Tempoverlies |
Leclerc laat Sainz voorbij | Leclerc offert trackpositie op voor het team | Sainz krijgt dezelfde problemen |
Tweede pitstop Sainz | Ferrari niet voorbereid op pitstop | Sainz verliest tijd en posities |
Inhalen na pitstop | Sainz passeert Leclerc ondanks teaminstructies | Leclerc voelt zich genegeerd |
Deze gebeurtenissen benadrukken dat Ferrari zowel strategisch als operationeel tekortkwam tijdens de race.
De invloed op kampioenschapsstrijd
Leclerc’s frustratie had ook te maken met zijn positie in het coureurskampioenschap. Hij staat nu 21 punten achter op Lando Norris, terwijl Ferrari als team probeert McLaren in te halen in het constructeurskampioenschap. Na de GP van Las Vegas is het verschil met McLaren teruggebracht tot 24 punten, met nog twee races te gaan.
Hoewel Leclerc niet in detail trad, gaf hij aan dat zijn acties in de eerste stint bedoeld waren om het team te helpen. Hij benadrukte dat zijn frustratie niet persoonlijk gericht was, maar voortkwam uit de schending van interne afspraken.
De gebeurtenissen tijdens de GP van Las Vegas laat een breder probleem binnen Ferrari zien. Gebrek aan duidelijkheid en consistentie in strategische beslissingen lijken bij te dragen aan de spanningen tussen de coureurs en het teammanagement.
Zowel Leclerc als Sainz drukten hun ontevredenheid uit over hoe de race werd aangepakt, en dit lijkt een terugkerend patroon binnen het team.
De balans tussen het ondersteunen van beide coureurs en het nastreven van de best mogelijke teamprestaties blijft een uitdaging. Dit werd nog eens duidelijk door de tegengestelde strategieën en misverstanden die tijdens deze race aan het licht kwamen.