Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe de FIA de maximumsnelheid in de pitstraat instelt en controleert
Overig

Hoe de FIA de maximumsnelheid in de pitstraat instelt en controleert

71
Hoe de FIA de maximumsnelheid in de pitstraat instelt en controleert
Foto: F1Unchained

De standaardlimiet is 80 kilometer per uur op de meeste circuits. Uitzonderingen zijn circuits met krappe pitstraten, zoals Monaco, waar een limiet van 60 kilometer per uur geldt. Deze snelheidslimieten gelden tijdens alle sessies van een raceweekend, inclusief trainingen, kwalificaties en races.

Voor het controleren van de snelheid gebruikt de FIA geavanceerde meetsystemen. Coureurs hebben een pitlimiter in hun auto die automatisch de snelheid begrenst. Overtredingen worden streng bestraft met tijdstraffen of boetes.

De FIA past de limieten aan op basis van veiligheidsanalyses en incidenten. Teams spelen een cruciale rol bij het naleven van de limieten. Ze ondersteunen coureurs met communicatie en technische hulpmiddelen.

OvertredingStraf tijdens training/kwalificatieStraf tijdens race
Lichte overschrijdingGeldboeteDrive-through penalty
Ernstige overschrijdingHogere geldboeteStop-and-go penalty
Herhaalde overtredingStartplaats penaltyTijdstraf of diskwalificatie

Historische incidenten, zoals het ongeval met Michele Alboreto’s wiel in 1994, hebben geleid tot strengere regels en de invoering van de pitlimiter.

Bepaling van de maximumsnelheid

De standaardlimiet van 80 kilometer per uur is gebaseerd op uitgebreide veiligheidsanalyses en praktijkervaringen.Bij het bepalen van de snelheidslimiet houdt de FIA rekening met verschillende factoren. De lay-out van het circuit speelt een belangrijke rol.

Circuits met smalle of korte pitstraten, zoals Monaco, krijgen een lagere limiet van 60 kilometer per uur om de veiligheid te waarborgen. Veiligheidsrichtlijnen vormen de basis voor de besluitvorming.

Foto: Lukas Raich

De FIA evalueert continu de risico’s en past de limieten aan indien nodig. Weersomstandigheden kunnen ook invloed hebben op de beslissing, vooral bij regenachtige omstandigheden.

“Veiligheid staat voorop bij het bepalen van de pitstraatlimieten. We analyseren elk circuit zorgvuldig om de juiste balans tussen efficiëntie en veiligheid te vinden,” aldus een woordvoerder van de FIA.

De FIA baseert haar beslissingen op data-analyses en simulaties. Ze bestuderen de impact van verschillende snelheden op de veiligheid van monteurs, officials en coureurs in de pitstraat.

Sancties bij overtredingen

Tijdens trainingen en kwalificaties resulteert een snelheidsovertreding meestal in een geldboete. De hoogte van de boete hangt af van de mate van overschrijding. Een kleine overtreding kan leiden tot een boete van enkele honderden euro’s, terwijl grotere overtredingen boetes van duizenden euro’s kunnen opleveren.

In de race zijn de straffen strenger. Een snelheidsovertreding tijdens de race resulteert vaak in een tijdstraf. Dit kan een drive-through penalty zijn, waarbij de coureur door de pitstraat moet rijden zonder te stoppen, of een stop-and-go penalty, waarbij de coureur moet stoppen in zijn pitbox voor een bepaalde tijd.

OvertredingStraf tijdens training/kwalificatieStraf tijdens race
0-5 km/u te snelWaarschuwing5 seconden tijdstraf
5-10 km/u te snel€500 boete10 seconden tijdstraf
10-20 km/u te snel€1000 boeteDrive-through penalty
>20 km/u te snel€2000 boeteStop-and-go penalty

De FIA hanteert een progressief strafsysteem. Herhaalde overtredingen leiden tot zwaardere straffen. In extreme gevallen kan een coureur gediskwalificeerd worden voor het herhaaldelijk negeren van de snelheidslimiet.

Auto’s zijn uitgerust met een pitlimiter, een elektronisch systeem dat de snelheid automatisch begrenst tot de toegestane limiet. Coureurs activeren deze limiter bij het inrijden van de pitstraat. Het systeem zorgt ervoor dat de auto niet sneller kan gaan dan de ingestelde limiet.

Teams ondersteunen hun coureurs met constante communicatie via de boordradio. Ze informeren de coureur over de juiste momenten om de pitlimiter te activeren en deactiveren.

“De pitlimiter is een cruciaal hulpmiddel, maar uiteindelijk blijft de verantwoordelijkheid bij de coureur om de regels na te leven,” benadrukt een ervaren engineer.

Deze communicatie is essentieel, vooral bij wisselende weersomstandigheden of veranderingen in de pitstraatregels.

Coureurs trainen intensief op het correct gebruik van de pitlimiter en het inschatten van snelheden in de pitstraat. Ze moeten snel kunnen schakelen tussen racesnelheid en pitstraat-snelheid, wat precisie en concentratie vereist.

Eerdere incidenten en regelaanpassingen

Een belangrijk moment in de veiligheid van Formule 1 vond plaats tijdens de Grand Prix van Imola in 1994. Michele Alboreto’s Minardi verloor een wiel bij het verlaten van de pitstraat, wat resulteerde in verwondingen bij monteurs van andere teams.

alpine
Foto: The Race

Dit leidde tot de invoering van de pitlimiter en strengere regels voor het verblijf van teamleden in de pitstraat. Voor 1994 bestond er geen snelheidslimiet in de pitstraat. Coureurs reden op racesnelheid door de pitstraat, wat gevaarlijke situaties opleverde.

Na het incident in Imola werd een snelheidslimiet van 120 km/u ingevoerd, die later werd verlaagd naar de huidige standaard van 80 km/u.

De FIA heeft de regels voortdurend aangepast op basis van incidenten en veiligheidsanalyses. In 2010 werd het bijtanken tijdens races verboden, wat de pitstops aanzienlijk versnelde. Dit leidde tot nieuwe veiligheidsmaatregelen, zoals verplichte helmen voor alle pitcrew-leden.

  • Invoering pitlimiter: 1994
  • Eerste snelheidslimiet: 120 km/u (1994)
  • Huidige standaardlimiet: 80 km/u (ingevoerd in 2005)
  • Verbod op bijtanken: 2010

Recent heeft de FIA nieuwe maatregelen geïntroduceerd om het gedrag in de pitstraat verder te reguleren. In 2023 werden strengere regels ingevoerd om te voorkomen dat coureurs onnodig langzaam rijden of stilstaan in de pitstraat tijdens kwalificaties.

Gerelateerd nieuws

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...