Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Aston Martin’s ambitieuze plan om Ferrari en Red Bull in te halen
F1 teams

Aston Martin’s ambitieuze plan om Ferrari en Red Bull in te halen

621
Aston Martin’s ambitieuze plan om Ferrari en Red Bull in te halen
Foto: YamzF1

Aston Martin heeft in de afgelopen jaren stappen gezet om een van de meest competitieve teams in de Formule 1 te worden. Toch blijven consistente prestaties een probleem. Volgens teambaas Mike Krack is het essentieel dat de Britse renstal zich richt op een strategie die hen uit het middenveld trekt en in staat stelt om te strijden met topteams zoals Ferrari en Red Bull.

De resultaten van Aston Martin in het constructeurskampioenschap benadrukken hun wisselende prestaties. Met slechts 94 punten eindigde het team op de vijfde plaats, een aanzienlijke achterstand op Mercedes, dat vierde werd met 468 punten.

Hoewel ze een comfortabele voorsprong hadden op Alpine (65 punten) en Haas (58 punten), was de kloof met de topteams zoals McLaren (666 punten) en Ferrari (652 punten) immens.

De Britse renstal begon het seizoen sterk, maar verloor halverwege terrein. Fernando Alonso, een van de stercoureurs van het team, behaalde een vijfde plaats in Saudi-Arabië en wist in Japan zelfs Mercedes te verslaan. Dit soort prestaties werden echter niet consistent doorgezet gedurende het 24-races tellende seizoen.

PositieConstructeursstandPunten
1McLaren Racing666
2Scuderia Ferrari652
3Red Bull Racing589
4Mercedes-AMG Petronas468
5Aston Martin F1 Team94

De prestaties van Lance Stroll droegen bij aan het gebrek aan consistentie. Hij bleef significant achter op Alonso en maakte kostbare fouten, waardoor het team cruciale punten misliep.

De visie van Mike Krack op de toekomst

Volgens teambaas Mike Krack is het voor Aston Martin van cruciaal belang om niet langer als een underdog te opereren. De middelen en ambitie van het team moeten vertaald worden naar concrete resultaten.

“Dit is niet Force India of Racing Point meer, en dit is geen underdogproject. Dit gaat erom om aan de top te komen. En dat is het game-changing deel ervan. Dat is iets waar we in moeten groeien.” – Mike Krack

Krack benadrukte dat de Britse renstal moet leren sneller te reageren op tegenslagen, vergelijkbaar met hoe Ferrari en Red Bull problemen aanpakken. Ferrari wist met een upgrade in Barcelona hun prestaties snel te verbeteren, terwijl Red Bull zichzelf vlot uit een moeilijke situatie wist te manoeuvreren. Aston Martin mist momenteel die snelheid van handelen.

Lees ook:  Alonso erkent gebrek aan progressie Aston Martin in 2025: 'je moet geduldig zijn'

Een van de meest veelbelovende ontwikkelingen binnen het team is de komst van Adrian Newey, een gerenommeerde ontwerper met een indrukwekkend palmares. Hoewel Newey niet meteen invloed zal hebben op de auto van 2025, biedt zijn aanwezigheid hoop op verbeteringen op langere termijn.

Daarnaast is de nieuwe fabriek van Aston Martin een belangrijke investering die het team moet helpen om hun prestaties structureel te verbeteren.

Het team heeft al bewezen in staat te zijn om incidenteel sterke resultaten neer te zetten. De focus ligt nu op het consolideren van die prestaties en het consistent leveren van competitieve auto’s.

Invloed van teamgeschiedenis op huidige strategie

Aston Martin bouwt voort op een rijke geschiedenis. Onder de naam Force India behaalde het team meerdere podiumplaatsen en zelfs een overwinning tijdens de Sakhir Grand Prix van 2020 met Sergio Pérez. Deze successen werden behaald ondanks beperkte middelen, wat hun potentie als team benadrukt.

Sinds de overname door Lawrence Stroll in 2018 en de hernoeming naar Racing Point en later Aston Martin, heeft het team grotere ambities uitgesproken. Toch blijft de stap van middenveld naar frontlinie een uitdaging. Krack benadrukt dat het team zich moet ontdoen van de underdogmentaliteit om echt competitief te worden.

Een analyse van de constructeursstand laat zien dat Aston Martin structurele veranderingen nodig heeft om een rol te spelen in de strijd aan de top. Het verschil met McLaren en Ferrari, die streden om het kampioenschap, is groot.

Bovendien liet Mercedes zien dat consistentie en strategische keuzes cruciaal zijn in het behalen van succes. Aston Martin moet deze elementen integreren in hun langetermijnplan.

Lees ook:  Positieve indruk AMR25 en onthulling van 2024-fouten in de windtunnel
TeamOverwinningenPodiumplaatsen
McLaren Racing815
Scuderia Ferrari714
Mercedes-AMG Petronas49
Aston Martin F1 Team02

De cijfers tonen duidelijk aan dat Aston Martin achterloopt op het gebied van podiumplaatsen en overwinningen. Een integrale aanpak is nodig om dit gat te dichten.

Gerelateerd nieuws

Vasseur over titelkansen Ferrari in 2025: ‘kan in elke auto winnen’

De ontwikkeling van Ferrari’s auto in 2024 was een cruciaal onderdeel van...

ByBit beëindigt samenwerking met Red Bull: wat zit erachter?

Het contract tussen Red Bull Racing en ByBit, een Dubai-gebaseerd cryptoplatform, is...

McLaren over de ontwikkelingen achter hun wereldtitel: ‘we leerden van andere teams’

McLaren behaalde in 2024 voor het eerst in 26 jaar de constructeurstitel...

Hoe een zomer-downgrade Racing Bulls redde van verdere problemen

Racing Bulls had na een veelbelovende start van het 2024-seizoen te maken...

Problemen met Aston Martin-auto benoemd voorafgaand aan komst Newey

Aston Martin heeft de afgelopen jaren moeite gehad met het verbeteren van...

Alonso wijst naar Mercedes-windtunnel als oorzaak van Aston Martin-problemen

Fernando Alonso heeft benadrukt dat de uitdagingen bij Aston Martin deels te...

Haas bereikt voor het eerst het budgetplafond: ‘onze verwachtingen worden hoger’

Haas bereidt zich voor om voor het eerst in de geschiedenis op...

Verstappen dringt aan op opvallende verandering bij Red Bull voor 2025

Max Verstappen heeft Red Bull opgeroepen om een unieke verandering door te...