Aston Martin begon sterk aan het seizoen 2023 met zes podiumplaatsen voor de Spanjaard in de eerste acht races. Maar terwijl rivalen Mercedes, Ferrari en met name McLaren grotere stappen maakten in de afgelopen twaalf maanden, vond Aston Martin het moeilijk om bij te blijven in de ontwikkelingsrace, waardoor ze naar de vijfde plaats zijn gezakt.
Ondanks dat de vooruitgang op de baan stagneert, bevindt het team van Stroll zich nog steeds in een opbouwfase in hun nieuwe hoofdkantoor in Silverstone, met een nieuwe windtunnel die nog in aanbouw is. Deze investeringen om Stroll’s ambitieuze doelen te evenaren, waaronder een verbale benadering van Red Bull’s Adrian Newey, vormen de basis voor Alonso’s vertrouwen dat het team in de nabije toekomst het ontwikkelingsniveau van hun concurrenten zal kunnen evenaren en overtreffen.
Complexiteit van de sport
Toen Motorsport.com Alonso vroeg of hij er vertrouwen in heeft dat Aston Martin de juiste middelen in huis heeft om niet achterop te raken in de ontwikkelingsrace van de Formule 1, antwoordde de tweevoudig wereldkampioen: “Het is een complexe sport. McLaren vocht tot race zeven vorig jaar in Oostenrijk voor Q1. Ze hebben een geweldig team, geweldige mensen, geweldige faciliteiten en een geweldig merk achter zich. Ze gingen uit Q1. Je vindt iets waardoor de auto tot leven komt, en dan verander je alles. En dat geldt ook voor ons.
Vorig jaar waren we tot halverwege het seizoen het team om naar te kijken en te kopiëren. En plotseling kun je snel twee of drie stappen terug doen. Dus nu moeten we ons op onszelf concentreren en weer terugkomen waar we waren. In tegenstelling tot andere teams hebben wij een geweldige leider in Lawrence. We hebben niet alleen de eigenaar van het team, maar ook een extreem competitief persoon achter ons. We zullen dingen sneller oplossen dan andere teams, denk ik, dankzij hem.”
Aston Martin resultaten in 2024 Formule 1 seizoen
Grand Prix | Fernando Alonso | Lance Stroll |
---|---|---|
Bahrein | 9 | 10 |
Saudi-Arabië | 5 | Uitgevallen |
Australië | 8 | 6 |
Japan | 6 | 12 |
China | 7 | 15 |
Miami | 9 | 17 |
Emilia Romagna | 19 | 9 |
Uitdagingen en oplossingen
Aston Martin heeft de auto geüpgraded in Imola, maar hoewel de nieuwe onderdelen naar verwachting werken, hebben ze de auto niet per se gemakkelijker te balanceren of te besturen gemaakt. Zowel Alonso als Lance Stroll hadden moeite met de handling van de AMR24, wat werd benadrukt door een ongebruikelijke crash voor de Spanjaard in FP3.
Een start vanuit de pitstraat degradeerde Imola tot een testsessie voor Alonso, maar hij vond dat nuttig om de zwakke punten van de auto beter te begrijpen. “Wanneer je niet vecht voor de top vijf of top zeven of wat dan ook, schakel je soms over naar een set-up ding of testweekend, want om als negende te eindigen… ik geef er de voorkeur aan om de problemen van de auto op te lossen, dat weekend op te geven en bij de volgende race opnieuw te beginnen,” legde hij uit. “Dat gebeurde een beetje in Imola, in FP3 en daarna in de kwalificatie en de race, wat aan de ene kant goed is omdat je misschien de oplossing van de problemen een beetje versnelt.”