Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Verstappen favoriet voor Singapore GP ondanks wisselvallige resultaten: ‘Het blijft racen, hè’
F1 nieuws

Verstappen favoriet voor Singapore GP ondanks wisselvallige resultaten: ‘Het blijft racen, hè’

367
Verstappen favoriet voor Singapore GP ondanks wisselvallige resultaten: ‘Het blijft racen, hè’
Foto: Robert Doornbos

De Grand Prix van Singapore 2024 belooft een spannende strijd te worden. Max Verstappen, ondanks zijn wisselvallige prestaties op het Marina Bay Street Circuit, blijft de favoriet.

Gek genoeg heeft de Nederlander nog nooit gewonnen in Singapore, maar gezien zijn dominantie dit seizoen lijkt daar nu verandering in te kunnen komen.

Met een voorsprong van 59 punten op Lando Norris leidt hij het kampioenschap stevig. Toch moet hij oppassen: Carlos Sainz, de winnaar van vorig jaar, en Sergio Pérez, die in 2022 zegevierde, liggen op de loer. Het stratencircuit is berucht om zijn onvoorspelbare karakter, dus alles kan gebeuren.

“Het blijft racen, hè. Je weet het nooit,” zegt Max glimlachend. En gelijk heeft hij: dit circuit staat bekend om zijn onverwachte wendingen.

Verstappens jacht op zijn eerste Singapore-zege

Max Verstappen heeft alles al gewonnen wat er te winnen valt in de Formule 1 – behalve in Singapore. Het is een soort blinde vlek op zijn verder indrukwekkende cv.

Zijn resultaten op het Marina Bay Street Circuit zijn een beetje hit or miss. In 2017 viel hij uit, wat hij liever snel vergeet, maar in 2018 stond hij op het podium met een tweede plek. Ook in 2019 kon hij naar huis met een derde plek. Het toont aan dat hij de potentie heeft om goed te presteren op dit verraderlijke circuit.

Maar de laatste twee edities waren teleurstellend voor Max. In 2022 en 2023 wist hij het podium niet te halen. Dit laat zien hoe onvoorspelbaar de race in Singapore kan zijn. Eén moment van concentratieverlies of een verkeerde strategie kan alles op z’n kop zetten.

KenmerkBeschrijving
Lengte circuit5,063 km
Aantal bochten19
Ronderecord1:41,905 (Kevin Magnussen, 2018)
Eerste F1-race2008
Meeste overwinningenSebastian Vettel (5)

Ondanks zijn wisselvallige geschiedenis in Singapore, rijdt Verstappen dit seizoen op een heel ander niveau. Hij staat ver voor op zijn rivaal Lando Norris en lijkt onaantastbaar. Het zou geen verrassing zijn als hij dit jaar eindelijk die felbegeerde Singapore-zege binnensleept. Maar laten we eerlijk zijn: op dit circuit weet je het nooit zeker.

En alsof de race nog niet zwaar genoeg is, maken de hitte en luchtvochtigheid het er ook niet makkelijker op. Coureurs die hier presteren, moeten fysiek ijzersterk zijn. Verstappen heeft het wel eens grappend gezegd: “Je verliest bijna meer kilo’s in deze race dan dat je in een week naar de sportschool zou kunnen trainen.” Maar alle gekheid op een stokje: dit is een slijtageslag.

Lees ook:  McLaren zet opnieuw vraagtekens bij resultaten Verstappen

Recente winnaars en hun kansen

De recente geschiedenis van de Singapore GP heeft interessante winnaars opgeleverd. In 2023 was het Carlos Sainz die voor Ferrari de zege pakte. De Spanjaard bewees dat hij goed uit de voeten kan op deze tricky straatrace en hij zal er alles aan doen om zijn titel te verdedigen.

Sergio Pérez, teamgenoot van Verstappen bij Red Bull, won in 2022. Dit geeft aan dat de Red Bull-auto hier meer dan competitief kan zijn, en dat geeft Verstappen zeker wat vertrouwen.

In 2019 was het Sebastian Vettel die voor Ferrari de overwinning greep. Hoewel Seb niet meer actief is, laat het zien dat Ferrari het hier historisch gezien goed doet. Carlos Sainz en Charles Leclerc zullen ongetwijfeld proberen dat succes voort te zetten.

JaarWinnaarTeam
2023Carlos SainzFerrari
2022Sergio PérezRed Bull Racing
2019Sebastian VettelFerrari
2018Lewis HamiltonMercedes
2017Lewis HamiltonMercedes

En laten we Lewis Hamilton niet vergeten, de man die Singapore in 2017 en 2018 op zijn naam schreef. Hoewel Mercedes de laatste jaren wat minder dominant is geweest, is het Hamilton. Je weet nooit wat hij uit de hoge hoed kan toveren. Een gevaarlijke outsider? Absoluut.

Het is goed om te onthouden dat de Singapore GP in 2020 en 2021 niet verreden werd vanwege de coronapandemie. De recente resultaten zijn dus extra belangrijk als we willen voorspellen hoe de race in 2024 zal verlopen.

Uitdagingen van het Marina Bay Street Circuit

Het Marina Bay Street Circuit is een van de meest technische en uitdagende banen op de kalender. Het is 5,063 kilometer lang en heeft maar liefst 19 bochten. Dit circuit vraagt het uiterste van de coureurs, zowel fysiek als mentaal. Er zijn lange rechte stukken waar topsnelheden worden gehaald, maar ook krappe haarspeldbochten waar één foutje direct afgestraft wordt.

Een ander uniek aspect van deze race is dat het een nachtrace is. Dit levert niet alleen spectaculaire beelden op, maar zorgt ook voor extra uitdagingen. Het kunstlicht en de reflecties op het asfalt maken het lastig voor de coureurs om hun focus te behouden. Zoals Verstappen ooit zei: “Je moet hier echt met je ogen knipperen voordat je naar buiten kijkt.”

“Looking ahead, I love the Marina Bay Street Circuit, so hopefully we can have a stronger weekend there,” aldus Daniel Ricciardo, die uitkijkt naar de komende race in Singapore.

De race staat bekend om zijn fysieke belasting. De hoge luchtvochtigheid en warmte, gecombineerd met de lengte van de race – 61 ronden – zorgen ervoor dat coureurs vaak drie kilo of meer aan vocht verliezen. Het is alsof ze in een rijdende sauna zitten.

Lees ook:  Verstappen pareert kritiek van Zak Brown met uithaal op live televisie

En dan hebben we nog de safety car. Sinds de eerste editie in 2008 is er nog geen race geweest zonder dat de safety car op de baan kwam. Het is bijna een zekerheid dat we die ook in 2024 weer gaan zien. Dit kan de race drastisch veranderen, en de strategie van de teams wordt hierdoor nog belangrijker.

Goede kwalificatie is cruciaal. Inhalen is op dit smalle stratencircuit lastig, dus een plek vooraan op de grid kan het verschil maken tussen winnen en verliezen. Statistieken tonen aan dat de coureur die vanaf pole position start, in 64% van de gevallen ook de race wint. Je zou bijna zeggen: wie hier zaterdag wint, heeft zondag de halve race al in de tas.

Statistieken en records

Het Marina Bay Street Circuit heeft door de jaren heen een aantal indrukwekkende statistieken opgebouwd. Hier zijn enkele opvallende cijfers:

StatistiekWaarde
Eerste GP2008
Aantal ronden61
Circuitlengte5,063 km
Snelste raceronde1:41,905 (Kevin Magnussen, 2018)
Meeste overwinningen (coureur)Sebastian Vettel (5)
Meeste overwinningen (team)Ferrari (4)
Meeste pole positionsLewis Hamilton (4)

Sebastian Vettel is met vijf overwinningen de succesvolste coureur in de geschiedenis van de Singapore GP. Zijn succes op dit circuit laat zien hoe belangrijk ervaring en aanpassingsvermogen zijn op zo’n lastig stratencircuit.

Ferrari heeft als team de meeste overwinningen behaald, met vier keer de eerste plaats. Dit kan een goed voorteken zijn voor Carlos Sainz en Charles Leclerc in de komende editie.

Lewis Hamilton houdt het record voor de meeste pole positions in Singapore, met vier stuks. Dit benadrukt hoe belangrijk een sterke kwalificatie is op dit circuit. Eén snelle ronde kan het verschil maken.

Interessante weetjes:

  • Elke Singapore GP heeft minstens één safety car-situatie gekend.
  • De race duurt vaak bijna de maximale twee uur, door de langzame gemiddelde snelheid op het circuit.
  • Het circuit telt 19 bochten, wat het tot een van de meest technische banen maakt.
  • De Singapore GP was de eerste nachtrace in de Formule 1-geschiedenis.

Deze statistieken geven een goed beeld van de unieke uitdagingen en verrassingen die de Singapore Grand Prix met zich meebrengt. Eén ding is zeker: het belooft weer een spektakel te worden.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff reageert op ‘gekke, verzonnen complottheorieën’ over Hamilton

Toto Wolff, teambaas van Mercedes F1, heeft zich fel uitgesproken tegen complottheorieën...

Red Bull laat Sergio Pérez zelf beslissen over toekomst

Sergio Pérez staat onder grote druk bij Red Bull Racing na een...

Red Bull wijst Franco Colapinto af terwijl vertrek Perez nadert

Sergio Perez lijkt na de seizoensfinale in Abu Dhabi afscheid te nemen...

Horner hekelt Perez na zoveelste excuus over ‘koude banden’

Tijdens de sprintrace van de Grand Prix van Qatar maakte Sergio Perez...

Verstappen verliest pole door gridstraf: ‘niet waar ik op hoopte’

Max Verstappen leek zijn eerste poleposition sinds de Grand Prix van Oostenrijk...

Schandaal binnen de FIA: Kritiek op corruptie en transparantie

Het door The Times onthulde schandaal draait om een fonds van $1,5...

McLaren speelt teamorders uit tijdens Qatar Sprint: Ferrari krijgt zware klap

Tijdens de Qatar Sprint leverde McLaren een indrukwekkende teamprestatie af door een...

Jos Verstappen bekritiseert Red Bull en verdedigt Sergio Perez

Jos Verstappen heeft een opvallende draai gemaakt in zijn standpunt over de...