Dit weekend is het weer zover: de Formule 1 komt naar de straten van Singapore voor de 15e editie van de Grand Prix. Na de onverwachte zege van Oscar Piastri in Azerbeidzjan arriveert McLaren als leider in het constructeurskampioenschap op het Marina Bay Street Circuit.
Het team uit Woking is de te kloppen partij, en Lando Norris wordt door velen gezien als dé favoriet voor de overwinning. Bij Red Bull is de sfeer minder optimistisch; ze maken zich zorgen over hun kansen, zeker gezien hun moeizame race hier vorig jaar. Met nog zeven races te gaan, staat er veel op het spel in de strijd tussen McLaren en Red Bull.
McLaren reist vol vertrouwen af naar Singapore. Ze hebben de leiding in het constructeurskampioenschap overgenomen van Red Bull en lijken ook op het stratencircuit van Marina Bay de te kloppen partij.
Met Lando Norris bovenaan de lijst van favorieten (+225) voor de zege, gevolgd door teamgenoot Oscar Piastri (+300), is het duidelijk dat McLaren sterk voor de dag komt.
McLaren in topvorm: Norris en Piastri favorieten
McLaren is sinds de zomerstop dé te kloppen ploeg. Piastri’s overwinning in Azerbeidzjan onderstreepte hun kracht, en in de laatste zeven races scoorde hij maar liefst 237 punten. Dat is bijna net zoveel als Max Verstappen aan het begin van het seizoen, toen hij vijf van de eerste zeven races won (gemiddeld 35,8 punten per GP).
Coureur | Aantal overwinningen in Singapore |
---|---|
Sebastian Vettel | 5 |
Lewis Hamilton | 4 |
Fernando Alonso | 2 |
Carlos Sainz | 1 |
Sergio Perez | 1 |
Norris blijft echter de meest constante rijder van het duo. Hij eindigde de laatste zeven races nooit lager dan de vierde plek en behaalde podiumplaatsen in Italië, België en Oostenrijk. Het lijkt een kwestie van tijd voordat hij zijn eerste overwinning van het seizoen pakt.
“Lando Norris heeft de beste papieren om Red Bull in Singapore te verslaan,” aldus F1-analist Mark Hughes. “Zijn rijstijl past perfect bij de uitdagingen van een stratencircuit.”
Red Bull in de problemen? Verstappen en Perez maken zich zorgen
Terwijl McLaren op volle toeren draait, heerst er bij Red Bull zorg over hun prestaties in Singapore. Het team heeft al zeven races geen overwinning meer behaald, en Max Verstappen staat slechts als vijfde genoteerd voor de winst met een notering van +850. Teamgenoot Sergio Perez staat er met +3500 nog slechter voor.
De zorgen bij Red Bull zijn niet uit de lucht gegrepen. Vorig jaar had het team al veel moeite met de afstelling van de auto in Singapore, wat resulteerde in een teleurstellende vijfde plaats voor Verstappen. Dit jaar lijken de problemen alleen maar groter te zijn geworden, en na de race in Azerbeidzjan gaf Verstappen zelf al aan dat de balans van de auto nog steeds niet goed zit.
“Singapore gaat een ramp worden voor Red Bull,” voorspelt een insider. “Net als vorig jaar bestaat de kans dat Max de Q2 niet haalt met de RB19.”
Om de prestaties te verbeteren, heeft Red Bull zelfs besloten om hun iconische speciale liveries voor Singapore en Austin te schrappen. Helmut Marko, adviseur van Red Bull, klonk pessimistisch en stelde dat ze in Austin moeten presteren om de rijderstitel veilig te stellen.
Ferrari en Mercedes hopen op een comeback
Terwijl McLaren en Red Bull de meeste aandacht krijgen, hopen Ferrari en Mercedes op een comeback in Singapore. Charles Leclerc staat derde in de favorietenlijst voor de overwinning (+340), gevolgd door zijn teamgenoot Carlos Sainz (+650).
Ferrari heeft goede herinneringen aan Singapore, met overwinningen in 2019 (Sebastian Vettel) en vorig jaar (Carlos Sainz). Het team lijkt de laatste races weer sterker te worden en hoopt dat door te trekken naar het stratencircuit.
“Singapore is echt een moderne klassieker en staat bekend als een van de lastigste stratencircuits van het seizoen. De race duurt ontzettend lang, en fouten liggen altijd op de loer. Het is bijna gegarandeerd dat de safety car wel een keer in actie komt – dat is elk jaar weer het geval,” merkte een commentator op, met een knipoog naar de zware omstandigheden.
Ook Mercedes hoopt op betere tijden in Singapore, met een speciale livery om hun fortuin te keren. Lewis Hamilton en George Russell staan beiden op +1400 voor de overwinning. Vorig jaar leek Russell op weg naar het podium voordat hij in de laatste ronde crashte.
Uitdagende omstandigheden voor coureurs
Singapore staat bekend als een van de zwaarste races op de kalender. De combinatie van hoge temperaturen, vochtige lucht en de avondsetting maken het fysiek en mentaal een uitputtingsslag voor de coureurs.
Hier een paar belangrijke cijfers over de Singapore Grand Prix:
- Lengte van het circuit: 4,94 km
- Aantal ronden: 62
- Totale raceafstand: 306 km
- Ronderecord: 1:35.867 (Lewis Hamilton, 2023)
- Meeste overwinningen: Sebastian Vettel (5)
- Temperatuur in de cockpit: tot 60°C
De weersvoorspellingen voor het weekend zijn niet mals:
- Temperaturen tot 31°C
- Luchtvochtigheid rond de 70%
- Kans op onweersbuien in de ochtend
Het circuit heeft voor 2024 een kleine aanpassing gekregen, met een nieuwe DRS-zone tussen bochten 13 en 14. Dit zou inhalen makkelijker moeten maken op een baan die bekendstaat om zijn moeilijkheden bij het inhalen.