McLaren heeft in 2024 een opmerkelijke strategie gevolgd door zich te onthouden van grote aanpassingen aan de vloer van de auto. In tegenstelling tot andere topteams, heeft McLaren besloten de ontwikkeling van dit cruciale onderdeel voor het genereren van downforce, dat in het grondeffect-tijdperk essentieel is, tijdelijk stop te zetten.
Dit komt na de introductie van een aanzienlijke update tijdens de Grand Prix van Miami, waarbij tien verschillende delen van de MCL38 werden aangepast, inclusief een volledig herzien vloerontwerp.
“We namen onze tijd om ons ervan te overtuigen dat de ontwikkeling volwassen genoeg was om naar het circuit te brengen,” verklaarde Andrea Stella, McLaren’s teambaas, tijdens de Grand Prix van Monza.
McLaren’s besluit om geduldig te zijn met verdere vloerupdates blijkt een weloverwogen keuze, vooral in een seizoen waar andere teams juist tegen problemen aanlopen door nieuwe vloerontwerpen.
Ferrari zag bijvoorbeeld dat hun vloerupdate in Barcelona leidde tot stuiteren in snelle bochten, wat het vertrouwen van de coureurs en hun rondetijden aantastte.
Aston Martin moest terugkrabbelen na hun update in Imola, terwijl Mercedes worstelt met het vinden van een balans in hun W15, door de vloer voortdurend aan en uit de auto te wisselen sinds Spa.
Waarom McLaren de problemen van anderen vermijdt
In tegenstelling tot teams zoals Ferrari, Aston Martin en Mercedes, heeft McLaren geprofiteerd van het niet overhaast introduceren van nieuwe vloerontwikkelingen.
Andere teams zijn ten prooi gevallen aan de verleiding om snel updates te introduceren zonder volledige zekerheid over de effecten.
Ferrari bijvoorbeeld, leed onder de gevolgen van hun vloerupdate in Barcelona. Deze update zorgde voor stuiteren in snelle bochten, wat het vertrouwen van de coureurs verstoorde en dus ook hun prestaties.
Ook Aston Martin kampte met vergelijkbare problemen na hun update in Imola. Hoewel ze in eerste instantie positieve verwachtingen hadden, bleek hun nieuwe vloer geen succes en moesten ze snel terug naar een oudere versie.
Mercedes heeft zich ook in een lastige positie gemanoeuvreerd door hun vloer gedurende het seizoen meerdere malen te veranderen, zonder consistentie in de prestaties van de W15.
Wat McLaren zo anders maakt, is dat zij bewust hebben gekozen om geduldig te zijn. Dit geeft hen stabiliteit en voorkomt dat ze dezelfde valkuilen tegenkomen als hun rivalen. Het idee achter deze strategie is eenvoudig: als de vloerontwikkeling eenmaal gereed is, zal de MCL38 alleen maar sneller worden zonder de risico’s waar andere teams mee worstelen.
De rol van het kostenplafond
Een andere belangrijke factor in McLaren’s aanpak is het kostenplafond in de Formule 1. In het huidige klimaat moet elke nieuwe upgrade direct succesvol zijn.
Er is simpelweg niet genoeg budget om fouten te herstellen. McLaren is zich hiervan bewust en dit heeft hen ertoe aangezet om extra voorzichtig te zijn met hun vloerontwikkelingen.
Het risico van het introduceren van een foutieve update is groot. Niet alleen kan het de prestaties van de auto verslechteren, maar er is ook geen ruimte in het budget om het probleem snel op te lossen. Daarom is het terughoudende beleid van McLaren misschien wel de beste strategie gebleken in dit uitdagende seizoen.
De eenheid binnen McLaren
Een van de belangrijkste aspecten van McLaren’s succes is de interne eenheid die teambaas Andrea Stella heeft weten te smeden. Stella heeft zijn team ervan weten te overtuigen dat geduld op lange termijn meer oplevert.
Deze beslissing werd ondersteund door iedereen binnen het team, van CEO Zak Brown tot de coureurs Lando Norris en Oscar Piastri, die beiden altijd op zoek zijn naar snellere auto’s. Het is een bewijs van Stella’s visie dat McLaren de vruchten plukt van deze langetermijnaanpak.
Daarnaast heeft Rob Marshall, de nieuwe hoofddesigner van McLaren, een belangrijke rol gespeeld door correcties aan te brengen en advies te geven waar nodig. Zijn ervaring en kennis hebben ervoor gezorgd dat het ontwerpteam van McLaren weloverwogen beslissingen neemt.
“Stella heeft het aerodynamische team van Peter Prodromou vrijgelaten,” zei Zak Brown, CEO van McLaren Racing.
Dit citaat onderstreept hoe belangrijk het is om talenten binnen het team de ruimte te geven om hun werk te doen. Het is duidelijk dat het succes van McLaren in 2024 niet alleen te danken is aan nieuwe gezichten, maar ook aan de talenten die al langer binnen het team actief zijn.
De gevaren van afwachten
Hoewel McLaren tot nu toe veel succes heeft geboekt door hun geduldige benadering, zijn er nog steeds risico’s verbonden aan het uitstellen van een belangrijke update.
Het kan gebeuren dat de vloerupdate, wanneer deze eindelijk wordt geïntroduceerd, niet aan de verwachtingen voldoet. Bovendien lopen ze het risico dat andere teams, die eerder tegen problemen aanliepen, hun achterstand inhalen of zelfs voorbij McLaren gaan.
Dit betekent dat McLaren een dunne lijn bewandelt. Aan de ene kant plukken ze de vruchten van hun stabiliteit, maar aan de andere kant moeten ze ervoor zorgen dat ze niet te lang wachten met het doorvoeren van verbeteringen.
Team | Update Locatie | Gevolgen |
---|---|---|
Ferrari | Barcelona | Stuiteren in snelle bochten |
Aston Martin | Imola | Terug naar oudere vloerontwerpen |
Mercedes | Spa | Wisselende prestaties met nieuwe vloer |
Red Bull | Imola | Problemen met vloerupdates |
McLaren’s geduldige benadering blijkt, gezien deze tabel, verstandig te zijn. Ze vermijden de problemen die andere teams ondervonden en kunnen zo blijven profiteren van een stabiele auto.
Als McLaren erin slaagt om hun nieuwe vloer zonder problemen te introduceren, kan dit hun auto nog sneller maken. Hun aanpak, gebaseerd op voorzichtigheid en eenheid binnen het team, heeft hen tot nu toe veel opgeleverd.
Hoewel er nog steeds risico’s zijn, lijkt McLaren goed gepositioneerd om een grote rol te spelen in het resterende seizoen van 2024. Het vermogen om als team geduldig te blijven, vooral onder de druk van de Formule 1, toont hoe ver McLaren is gekomen.