De Grand Prix van Singapore 2024 staat voor de deur, en het ziet ernaar uit dat de coureurs en teams flink op de proef zullen worden gesteld. Dit raceweekend, van 20 tot 22 september, wordt een combinatie van tropische hitte, hoge luchtvochtigheid en flinke onweersbuien.
Dag | Temperatuur | Gevoelstemperatuur | Luchtvochtigheid | Kans op neerslag | Windsnelheid | Windrichting |
---|---|---|---|---|---|---|
Vrijdag | 27-28°C | 38°C | >70% | 90% | 5,63 m/s | 181° |
Zaterdag | 27-29°C | 39°C | >70% | 85% | 4,83-5,28 m/s | 142-170° |
Zondag | 27-29°C | 39°C | >70% | >40% | 3,19-4,01 m/s | 114-148° |
Met de zuidwestmoesson die nog minstens twee weken aanhoudt, kunnen we onvoorspelbaar weer verwachten, vooral op zondag tijdens de hoofdrace. De tropische omstandigheden maken van deze race op het Marina Bay-circuit een van de meest uitdagende en verrassende races van het seizoen.
- Vrijdag 20 september:
- 1e vrije training: 17:30 – 18:30 lokale tijd
- 2e vrije training: 21:00 – 22:00 lokale tijd
- Zaterdag 21 september:
- 3e vrije training: 17:30 – 18:30 lokale tijd
- Kwalificatie: 21:00 – 22:00 lokale tijd
- Zondag 22 september:
- Race: 20:00 – 22:00 lokale tijd
Temperaturen van rond de 28 graden Celsius en een luchtvochtigheid tot 76% zorgen ervoor dat niet alleen de auto’s, maar ook de coureurs het zwaar te verduren krijgen.
Een rollercoaster van tropisch weer
Het weer tijdens de Grand Prix van Singapore belooft een wilde achtbaanrit te worden. Laten we even kijken naar wat er per dag op het programma staat.
Vrijdag 20 september begint het al meteen goed met tropische hitte. Temperaturen rond de 28 graden Celsius en een hoge luchtvochtigheid zorgen ervoor dat de warmte nog intenser aanvoelt.
Dit maakt het extra zwaar voor de coureurs en hun auto’s, want wat op een droog circuit werkt, kan door de vochtige lucht compleet anders uitpakken. En dat vraagt om een slimme afstelling van de auto’s tijdens de vrije trainingen.
Fysieke uitdaging | Impact op coureurs |
---|---|
Hoge temperaturen | Verhoogd risico op oververhitting en uitdroging |
Hoge luchtvochtigheid | Bemoeilijkt afkoeling van het lichaam |
Mogelijke regen | Verhoogde mentale belasting en risico op fouten |
Nachtrace | Verstoord slaappatroon en energieniveaus |
Op zaterdag 21 september, tijdens de derde vrije training en de kwalificatie, blijft het net zo heet, maar de kans op onweersbuien neemt flink toe.
Dit zou wel eens voor verrassingen kunnen zorgen tijdens de kwalificatie, die om 15:00 uur lokale tijd plaatsvindt. Stel je voor: een plotselinge bui, en coureurs die normaal in het middenveld strijden, pakken ineens een toppositie door op het juiste moment op de juiste banden te rijden. Kwalificeren wordt dan echt een loterij!
Zondag 22 september, de dag van de race, zou wel eens de spannendste dag van allemaal kunnen worden. Regen en onweer zijn het meest waarschijnlijk op deze dag.
- Bandenkeuze wordt belangrijker dan ooit. Teams moeten voorbereid zijn op zowel droge als natte omstandigheden.
- Timing van pitstops kan een cruciale rol spelen als er regen valt.
- Energiemanagement van de hybride systemen moet aangepast worden aan de veranderende grip op de baan.
- Communicatie tussen coureur en pitmuur is essentieel om snel te kunnen reageren op weersveranderingen.
Met de race om 14:00 uur Nederlandse tijd in de nachtelijke setting van Singapore, zou dit wel eens een klassieke regenrace kunnen worden. Een natte baan, scherpe bochten en beperkte zichtbaarheid door de kunstmatige verlichting? Dat wordt spannend!