Toto Wolff heeft onthuld dat hij samen met James Allison uitgebreid heeft gesproken over de mogelijkheid om Adrian Newey naar Mercedes te halen. Hoewel meerdere teams kort overwogen om Newey binnen te halen nadat hij zijn vertrek bij Red Bull aankondigde, besloten Wolff en Allison dat Mercedes tevreden is met hun huidige structuur.
Allison’s terugkeer naar een dagelijkse rol binnen het team had al snel succes, waardoor Mercedes geen serieuze poging deed om Newey aan te trekken. Ondanks het grote respect dat er is voor Newey, weegt volgens Wolff het vertrouwen in hun eigen team zwaarder.
“James en ik hebben het erover gehad en kwamen tot de conclusie dat de structuur die we nu hebben, de juiste is. We blijven daarin geloven.” – Toto Wolff
Adrian Newey’s vertrek en de interesse van andere teams
Begin mei maakte Adrian Newey bekend dat hij Red Bull zou verlaten, waar hij jarenlang verantwoordelijk was voor de succesvolle ontwikkeling van hun auto’s. Na bijna twintig jaar bij het team, koos de 65-jarige Newey ervoor om door te gaan, ondanks eerdere geruchten over een pauze.
Verschillende teams, waaronder Ferrari en Aston Martin, waren direct geïnteresseerd. Aston Martin, met grote investeringen van Lawrence Stroll, bood royale salarissen en indrukwekkende nieuwe faciliteiten, waardoor zij al snel de favoriet werden.
Aspect | James Allison (bij Mercedes) | Adrian Newey (bij Red Bull) |
---|---|---|
Constructeurstitels | 5 (2017-2021) | 6 (2010-2013, 2022-2023) |
Coureurstitels | 4 (2017-2020) | 7 (2010-2013, 2021-2023) |
Innovaties | DAS-systeem, ‘zero-sidepod’ concept | Geblazen diffuser, flexibele vleugels |
De aantrekkingskracht van een gloednieuwe fabriek en een exclusieve motorendeal met Honda vanaf 2026 waren grote factoren die Newey overtuigden om de overstap naar Aston Martin te maken. Het was duidelijk dat Stroll alles op alles zette om van Aston Martin een topteam te maken.
Mercedes’ afwegingen over Newey
Hoewel Mercedes kort overwoog om Adrian Newey aan te trekken, werd het team nooit echt een serieuze kandidaat. James Allison, zelf een bekende technisch directeur, was net teruggekeerd naar een actieve rol en wist direct resultaten te boeken met de Mercedes-auto’s. Dit gaf het team het vertrouwen dat ze geen externe versterking nodig hadden.
Wolff legt uit dat hun beslissing vooral te maken had met het vertrouwen in hun eigen structuur.
“Natuurlijk heeft elk team erover nagedacht,” zei Wolff tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. “James en ik hebben het besproken en besloten dat we geloven in de structuur die we nu hebben.”
Strijd om Adrian Newey
Hoewel Mercedes afzag van een bod op Newey, zagen teams als Ferrari en Aston Martin wel kansen. Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll haalde alles uit de kast om Newey binnen te halen.
Naast de indrukwekkende faciliteiten, trok Aston Martin ook andere grote namen aan, zoals voormalig Ferrari-technisch directeur Enrico Cardile en Andy Cowell, voormalig motorendirecteur bij Mercedes. Samen vormen zij nu een indrukwekkend team dat klaar is om mee te strijden aan de top.
Het is niet gek dat zoveel teams achter Newey aan zaten. Zijn indrukwekkende staat van dienst en de vele kampioenschappen die hij heeft gewonnen, maken hem tot een van de beste ontwerpers in de geschiedenis van de Formule 1. Wolff gaf zelfs toe dat Newey’s overstap naar Aston Martin iets is “waar rekening mee gehouden moet worden.”
James Allison’s technische successen bij Mercedes
Een belangrijke reden waarom Mercedes geen behoefte voelde om Adrian Newey binnen te halen, was de terugkeer van James Allison. Na een korte tijd als Chief Technical Officer, nam Allison weer een directere rol in de ontwikkeling van de Mercedes-auto’s op zich, en dit leidde al snel tot betere resultaten.
De keuze om Mike Elliott in 2021 aan te stellen als technisch directeur bleek minder succesvol, wat leidde tot een terugval in de prestaties van Mercedes. Uiteindelijk vertrok Elliott, en Allison kreeg de leiding terug over de technische afdeling.
Deze beslissing weerspiegelt Mercedes’ strategie om interne talenten te ontwikkelen en te behouden, zelfs wanneer er mogelijkheden zijn om toptalent van buitenaf aan te trekken.
“Nee,” antwoordde Wolff op de vraag of Mercedes een deal met Newey zou overwegen. “We blijven als team bij elkaar – in goede en slechte tijden. Ik weet wat ik heb aan James Allison en zijn managementteam.”
Allison’s focus op de ontwikkeling van de auto leidde tot zichtbare verbeteringen, wat Mercedes het vertrouwen gaf om vast te houden aan hun bestaande structuur.
De groei van Aston Martin en de invloed van Newey
Met de komst van Adrian Newey breekt een nieuw hoofdstuk aan voor Aston Martin. Naast het aantrekken van toptalent zoals Andy Cowell en Enrico Cardile, investeerde het team flink in nieuwe faciliteiten, waaronder een moderne windtunnel en een exclusieve motorendeal met Honda vanaf 2026.
Deze ontwikkelingen versterken Aston Martin’s positie in de strijd om het kampioenschap. Wolff gaf aan blij te zijn met de toenemende concurrentie, omdat het volgens hem goed is voor de sport wanneer meerdere teams meedoen voor de overwinning.
“Het is een pakket om rekening mee te houden,” zei Wolff over de samenwerking tussen Newey en Cowell. “Hoe meer teams vooraan meedoen, hoe beter. Kijk naar de race van vandaag, vier coureurs strijden nu om de wereldtitel, en McLaren leidt zelfs het constructeurskampioenschap. Wie had dat vijf maanden geleden gedacht?” – Toto Wolff
Mercedes koos ervoor om vast te houden aan hun huidige structuur en vertrouwen op de technische expertise van James Allison.
Factor | Uitleg |
---|---|
Nieuwe fabriek | Aston Martin bouwde gloednieuwe faciliteiten die aantrekkelijk waren voor Newey. |
Honda-motorendeal vanaf 2026 | Een exclusieve samenwerking met Honda gaf Aston Martin een voordeel. |
Lawrence Stroll’s investeringen | De financiële steun van Stroll trok toptalent aan, waaronder Newey. |
Teamleden zoals Andy Cowell | De toevoeging van Andy Cowell maakte Aston Martin aantrekkelijker voor Newey. |
Hoewel Adrian Newey’s overstap naar Aston Martin ongetwijfeld voor nieuwe dynamiek binnen de Formule 1 zorgt, blijft Mercedes ervan overtuigd dat zij competitief kunnen blijven zonder hem. Wolff en zijn team zetten hun vertrouwen in hun eigen strategie en blijven strijden voor succes in de toekomst.