Max Verstappen heeft in een interview met de Telegraph aangegeven dat de problemen bij Red Bull in 2024 aanzienlijk waren. Hoewel het team races wist te winnen, benadrukte Verstappen dat er fundamentele balansproblemen in de auto zaten.
Deze problemen, zoals moeite met bochten op lage snelheid en een gebrek aan stabiliteit over kerbstones, waren van grote invloed op de prestaties.
“Als we zo doorgaan, word ik volgend jaar geen kampioen. Zo simpel is het,” verklaarde Verstappen in het interview.
De coureur wees erop dat de prestaties in 2024 te vaak afhankelijk waren van externe factoren, zoals de kwaliteit van de set-up of aanpassingen tijdens het seizoen. Dit dwong Red Bull om sommige upgrades volledig te herzien, wat de vooruitgang aanzienlijk vertraagde.
Volgens Verstappen was de balans van de auto vanaf het begin van het seizoen problematisch. De volgende cijfers benadrukken de impact van deze technische tekortkomingen:
Categorie | Resultaten in 2024 | Vergelijking met 2023 |
---|---|---|
Overwinningen | Minder dan verwacht | Significant hoger in 2023 |
DNF’s door technische issues | 3 | 0 |
Aantal polepositions | 6 | 10 |
Verstappen gaf aan dat deze terugval in prestaties te wijten was aan een combinatie van aerodynamische inefficiënties en beperkingen in het budgetplafond, waardoor specifieke aanpassingen niet mogelijk waren.
Invloed van het vertrek van Adrian Newey
Een belangrijk punt van discussie was het vertrek van Adrian Newey, een sleutelfiguur in de ontwikkeling van eerdere dominante auto’s bij Red Bull. Verstappen wees op de cruciale rol die Newey speelde in het identificeren van problemen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen.
“Toen Adrian niet langer beschikbaar was, misten we iemand die het grotere plaatje kon zien. Dat heeft ons echt geraakt,” aldus Verstappen.
Het vertrek van Newey liet een vacuüm achter in het team. Verstappen benadrukte dat de timing van dit vertrek samenviel met de dalende prestaties van de auto, wat het team verder onder druk zette.
Red Bull’s auto in 2024 had moeite met lage-snelheidsbochten, zoals duidelijk werd op stratencircuits als Monaco. Daarnaast waren er problemen met de achtervleugel en de ophanging, die de algehele stabiliteit beïnvloedden. Verstappen gaf aan dat de focus op een breder operationeel venster essentieel is voor het komende seizoen.
“We weten dat het beter moet over kerbs, in de bochten en vooral in de langzame secties. Als we dat niet oplossen, blijven we achter,” benadrukte Verstappen.
Deze tekortkomingen dwongen Red Bull om keuzes te maken in hun ontwikkelingsprogramma, waarbij sommige onderdelen volledig werden geschrapt om prioriteit te geven aan balansproblemen.
Een belangrijk onderdeel van Red Bull’s problemen was de achtervleugel. In tegenstelling tot 2023, waarin de dubbele DRS-technologie de auto een enorme snelheid op rechte stukken gaf, ontbrak deze efficiëntie in 2024. Het team gaf aan dat het budgetplafond een rol speelde in deze terugval, aangezien er minder ruimte was voor experimentele ontwerpen.
Probleem | Gevolg |
---|---|
Gebrek aan aerodynamische efficiëntie | Minder topsnelheid op rechte stukken |
Te stijve ophanging | Minder grip in langzame bochten |
Kritiek op interne communicatie
Verstappen gaf ook aan dat er miscommunicatie was binnen het team over de prioriteiten in de ontwikkeling van de auto. Hij wees specifiek op de inconsistente aanpak van upgrades en de beperkte betrokkenheid van senior engineers.
“Ik zag bepaalde grafieken en zei meteen: ‘Dit is waar het misgaat.’ Maar het duurde te lang voordat het team actie ondernam,” aldus Verstappen.
Deze opmerkingen laten zien dat Verstappen niet alleen technische verbeteringen verwacht, maar ook een verandering in de interne dynamiek van Red Bull.
Hoewel Red Bull in eerdere jaren domineerde, benadrukte Verstappen dat het team nu geconfronteerd wordt met uitdagers zoals McLaren, die grote stappen hebben gemaakt in hun ontwikkeling. Dit kwam vooral naar voren in de tweede helft van het seizoen, waarin McLaren races begon te winnen en Red Bull op sommige circuits duidelijk achterbleef.