Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull boos over belangrijke FIA-beslissing omtrent flexibele vleugels
F1 nieuws

Red Bull boos over belangrijke FIA-beslissing omtrent flexibele vleugels

1.1k
Red Bull boos over belangrijke FIA-beslissing omtrent flexibele vleugels
Foto: ScuderiaFans

De FIA heeft bevestigd dat er geen wijzigingen zullen worden aangebracht in de tests voor flexibele vleugels in 2025, ondanks felle kritiek van teams zoals Red Bull en Ferrari. Deze beslissing komt na een seizoen vol controverse, waarin vooral McLaren en Mercedes aanzienlijke voordelen behaalden door innovatieve aerodynamische oplossingen.

Red Bull, dat nu achterloopt in deze technologische ontwikkeling, moet snel schakelen om competitief te blijven.

De FIA heeft aangekondigd dat de huidige tests voor flexibele vleugels onveranderd blijven. Dit betekent dat de dynamische belastingstesten die sinds 2022 worden gebruikt, ook in 2025 de norm blijven. Voor McLaren, dat met hun “mini-DRS”-technologie in Baku al voor opschudding zorgde, is dit goed nieuws.

Voor Red Bull, dat zich de afgelopen jaren niet heeft gefocust op dergelijke innovaties, betekent dit echter dat zij achterlopen.

Red Bull had verwacht dat de FIA strengere maatregelen zou nemen tegen teams die flexibelere vleugels ontwikkelen. Dit blijkt niet het geval, zoals Toasis, een hooggeplaatste FIA-functionaris, toelichtte:

“We hebben teams sinds 2022 duidelijk gemaakt dat we geen verdere tests zullen introduceren voor flexibele vleugels.”

Volgens hem voldoet de huidige testmethode aan de eisen, zelfs als deze in sommige gevallen ruimte laat voor creatieve interpretatie door de teams.

Voordelen van flexibele vleugels: een overzicht

Flexibele vleugels bieden een aanzienlijk voordeel, vooral op circuits met lange rechte stukken en hoge snelheden. Hieronder een overzicht van de voordelen van deze technologie:

VoordeelUitleg
Lagere luchtweerstandOp hoge snelheid buigt de vleugel mee, wat minder luchtweerstand veroorzaakt.
Hogere bochtsnelheidBij lagere snelheid blijft de neerwaartse druk behouden, wat meer grip oplevert in bochten.
Efficiëntere aerodynamicaDe flexibiliteit zorgt voor een beter aerodynamisch profiel onder wisselende omstandigheden.

Vooral McLaren maakte hier gebruik van, zoals bleek tijdens de Grand Prix van Baku. Hier behaalde Oscar Piastri een extra snelheid van 3 à 4 km/u op rechte stukken door de flexibele achtervleugel.

Lees ook:  Perez vindt nieuwe uitdaging in IndyCar na Red Bull-exit

Red Bull heeft in het verleden wel geëxperimenteerd met flexibele vleugels, maar koos ervoor deze technologie niet verder te ontwikkelen in de huidige reglementcyclus. Dit seizoen bleek dat een strategische fout.

McLaren en Ferrari introduceerden flexibelere materialen in hun vleugelontwerpen, wat resulteerde in betere prestaties zonder dat dit officieel als een “upgrade” werd geregistreerd. Ferrari paste deze aanpak toe tijdens de Grand Prix van Austin.

Helmut Marko gaf aan dat Red Bull nu moet werken aan het verbreden van hun operationele window. Dit is cruciaal om consistente prestaties te leveren op verschillende circuits. In zijn woorden:

“We mikken op een breder operationeel window, zodat we niet langer vastzitten aan de specifieke beperkingen van onze auto.”

Toch erkende Marko dat Red Bull achterloopt in de ontwikkeling en dat de tijd dringt om dit in te halen.

Aerodynamische uitdagingen voor 2025

Een belangrijk obstakel voor Red Bull is het vinden van de juiste balans tussen flexibiliteit en aerodynamische stabiliteit. Flexibele vleugels vereisen een nauwkeurige afstemming met andere onderdelen van de auto, zoals de vloer en het chassis.

Ferrari liet dit in 2024 zien door een vleugel van een nieuw composietmateriaal te introduceren, wat hen een voorsprong gaf zonder dat dit onder de upgrade-regels viel. Daarnaast moet Red Bull bepalen hoeveel flexibiliteit ze willen integreren. Dit brengt risico’s met zich mee:

  • Te veel flexibiliteit: Kan leiden tot instabiliteit in bochten.
  • Te weinig flexibiliteit: Resultaat is een aerodynamisch nadeel op rechte stukken.

McLaren en Mercedes hebben inmiddels een voorsprong van bijna een jaar in deze technologie, wat betekent dat Red Bull snel beslissingen moet nemen om dit gat te dichten.

Lees ook:  Waarom Tsunoda over het hoofd werd gezien door Red Bull: 'inconsistente prestaties'

Naast technische uitdagingen spelen ook interpersoonlijke kwesties een rol. Het seizoen kende meerdere incidenten tussen Max Verstappen en Lando Norris, waarbij de onderlinge rivaliteit de spanning verhoogde. Christian Horner verklaarde hierover:

“De spanning tussen coureurs buiten de baan is begrijpelijk. Maar zodra ze op de baan zijn, moet elk detail kloppen.”

Dit benadrukt hoe belangrijk het voor Red Bull is om niet alleen op technisch vlak, maar ook op strategisch en psychologisch vlak voorbereid te zijn.

De FIA heeft ervoor gekozen om pas in 2026 veranderingen door te voeren in de tests voor flexibele vleugels. Tot die tijd hebben teams de ruimte om hun ontwerpen binnen de huidige regels verder te optimaliseren. Dit geeft McLaren en Ferrari een aanzienlijk voordeel, terwijl Red Bull deze ontwikkelingen zal moeten inhalen.

De vraag blijft echter of de huidige testmethoden voldoende zijn om een eerlijk speelveld te garanderen. Volgens experts binnen de FIA, zoals Toasis, is het testen van voorvleugels complexer dan andere onderdelen. Dit komt door de variatie in belasting en ontwerp tussen verschillende auto’s.

Gerelateerd nieuws

Mercedes ziet positieve signalen voor 2026 powerunit vergelijkbaar met 2014-dominantie

De voorbereidingen van Mercedes op de nieuwe regels voor 2026 roepen herinneringen...

Max Verstappen naar Mercedes: Het mogelijke effect op de coureursmarkt in 2026

Hoewel Verstappen tot eind 2028 onder contract staat bij Red Bull, is...

Christian Horner benoemt enige Red Bull RB21-voordeel voor 2025

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, benadrukte dat het extra aerodynamische...

Uitdagingen van Liam Lawson bij Red Bull: scenario’s tegenover Verstappen

Liam Lawson heeft misschien wel de meest uitdagende rol in de Formule...

Max verstappen noemde dit circuit ‘super frustrerend’: gesprekken over terugkeer

Het Istanbul Park-circuit, ooit een geliefd decor voor Formule 1-races, heeft recent...

Max Verstappen krijgt eerste straf van 2025 na incident in simrace

Tijdens de laatste ronde van het 2024-2025 GTP IMSA Global Esports Championship...

Lawson over stabiliteit bij Red Bull: ‘eerste keer dat ik echt kan voorbereiden’

Liam Lawson heeft benadrukt dat de aankomende F1-campagne voor hem uniek is....

Waarom het TT Circuit Assen een potentiële kanshebber is voor Formule 1

Het TT Circuit Assen heeft laten weten open te staan voor het...