Sergio Perez lijkt een logische keuze te hebben gevonden om zijn racecarrière voort te zetten na zijn vertrek bij Red Bull Racing. De Mexicaanse coureur verliet het Formule 1-team na een teleurstellend seizoen in 2024.
Met een puntentekort van 285 ten opzichte van zijn teamgenoot Max Verstappen en het verlies van de constructeurskampioenschapstitel aan McLaren, kwam er een einde aan zijn vierjarige samenwerking met Red Bull.
Volgens Marc Priestley, voormalig McLaren-monteur en F1-analist, biedt de overstap naar IndyCar een aantrekkelijke optie voor Perez. Priestley benadrukt dat Perez, dankzij zijn enorme fanbase en commerciële steun, succesvol kan zijn in deze Amerikaanse raceklasse.
“Sergio Perez heeft een enorme fanbase en een grote commerciële ondersteuning. Hij kan concurreren in een andere raceklasse. IndyCar lijkt nu de voor de hand liggende keuze, maar het hangt af van zijn persoonlijke beslissing,” — Marc Priestley.
Perez heeft dus meerdere opties, waaronder de mogelijkheid om zijn aandacht meer op zijn familie te richten. Dit benadrukt de veelzijdigheid van zijn toekomstplannen buiten de Formule 1.
Perez’ vertrek bij Red Bull kwam na een uitdagend seizoen waarin hij significant minder presteerde dan Verstappen. Dit verschil wordt duidelijk in onderstaande vergelijking:
Categorie | Max Verstappen | Sergio Perez |
---|---|---|
Aantal punten | 570 | 285 |
Overwinningen | 15 | 3 |
Polepositions | 12 | 1 |
Aantal uitvalbeurten | 1 | 5 |
Deze cijfers tonen aan hoe groot de kloof was tussen beide coureurs, waardoor Red Bull genoodzaakt werd zijn positie te heroverwegen.
De commerciële kracht van Perez
Perez’ potentieel succes in IndyCar is niet alleen afhankelijk van zijn racevaardigheden, maar ook van zijn commerciële waarde. De Mexicaanse coureur heeft een enorme schare fans, vooral in Latijns-Amerika, en zijn sponsors blijven trouw aan hem. Dit maakt hem aantrekkelijk voor teams in andere raceklassen.
Daarnaast is IndyCar een competitie waar coureurs met een Formule 1-achtergrond vaak goed presteren. De competitie biedt technische uitdagingen en de mogelijkheid om races op ovalen, straatcircuits en traditionele racebanen te combineren. Perez kan in deze variatie zijn ervaring uit de Formule 1 benutten.
Perez’ vertrek heeft ook gevolgen voor de toekomst van Red Bull. Liam Lawson is benoemd tot zijn opvolger, ondanks zijn beperkte ervaring van slechts elf Grands Prix. Isack Hadjar vult op zijn beurt de vrijgekomen plek bij Racing Bulls in.
Priestley ziet Hadjar als een veelbelovend talent, vooral na zijn tweede plaats in het Formule 2-kampioenschap van 2024.
“Isack Hadjar is de natuurlijke opvolger binnen het F1-programma. We zullen meer over hem leren in een F1-auto en zien of hij de potentie heeft om een toekomstige wereldkampioen te worden,” — Marc Priestley.
De focus van Red Bull op jonge talenten is duidelijk, met Hadjar als belangrijke pion in hun strategie voor de komende jaren.
Helmut Marko over de volgende generatie kampioenen
Naast de huidige talenten kijkt Red Bull-adviseur Helmut Marko naar de toekomst met jonge coureurs zoals de Britse Arvid Lindblad. Hoewel Lindblad nog in de opstapklasses actief is, ziet Marko hem als een veelbelovende kandidaat voor de lange termijn.
“Het is een groot genoegen om met Max te werken, maar Max zal niet voor altijd rijden. Arvid Lindblad heeft een heldere visie en uitzonderlijke snelheid laten zien,” — Helmut Marko.
Lindblad zal in 2025 zijn debuut maken in de Formule 2 en mogelijk de sprong naar de Formule 1 maken in 2026. Zijn indrukwekkende prestaties in natte en droge omstandigheden tonen zijn veelzijdigheid en potentie.