McLaren behaalde in 2024 voor het eerst in 26 jaar de constructeurstitel in de Formule 1. Deze prestatie kwam niet voort uit toeval, maar uit een zorgvuldig georkestreerde ontwikkelingsaanpak die een reeks valkuilen wist te vermijden.
Waar andere teams zoals Red Bull, Ferrari en Mercedes te kampen hadden met technische tegenslagen en inconsistente prestaties, slaagde McLaren erin om een stabiel en effectief ontwikkelingspad te volgen.
In 2023 begon McLaren het seizoen met een achterstand in de middenmoot. Onder leiding van teambaas Andrea Stella introduceerde het team echter een grote upgrade tijdens de Grand Prix van Oostenrijk.
Dit bracht coureurs Lando Norris en Oscar Piastri meteen in de strijd om podia. In 2024 herhaalde zich een soortgelijk scenario, maar dit keer was het basismateriaal van de auto veel sterker, met een hogere prestatieplafond als gevolg.
In mei 2024, tijdens de Grand Prix van Miami, introduceerde McLaren een uitgebreide pakketupgrades, inclusief een nieuwe vloer, waarmee Norris zijn eerste overwinning behaalde. Piastri volgde later dat seizoen in Hongarije. Uiteindelijk versloeg McLaren Ferrari en Red Bull in het constructeurskampioenschap, ondanks dat Norris het individueel moest afleggen tegen Max Verstappen.
Neil Houldey, technisch directeur bij McLaren, benadrukte de impact van de verbeteringen in Miami:
“De vloer was het grootste prestatieonderdeel van dat pakket, maar het was slechts een deel van het geheel. Alles kwam samen op hetzelfde moment, wat ons seizoen in een compleet nieuwe richting stuurde.” – Neil Houldey
Het belang van timing en integratie
Een van McLarens grootste troeven was de zorgvuldigheid waarmee upgrades werden geïmplementeerd. Terwijl andere teams zoals Ferrari worstelden met problemen zoals porpoising, hield McLaren vast aan een strategie waarbij prestaties grondig werden gevalideerd voordat onderdelen op de auto werden gemonteerd.
Volgens Houldey was er geen deadline-druk binnen het team, wat ruimte gaf voor gedetailleerde evaluatie.
“Het gaat er niet om dat je een deadline moet halen voor een specifieke race. Het is belangrijker om upgrades pas toe te voegen wanneer we zeker zijn van de prestaties.” – Neil Houldey
Hierdoor voorkwam McLaren scenario’s waarin onderdelen werden toegevoegd en vervolgens weer moesten worden verwijderd, zoals bij Red Bull en Mercedes wel gebeurde.
McLaren’s prestaties in 2024 vergeleken met concurrentie:
Team | Grote upgrades | Voordelen | Problemen | Eindpositie constructeurs |
---|---|---|---|---|
McLaren | Miami (mei 2024) | Directe prestaties | Geen significante problemen | 1 |
Ferrari | Barcelona (juni) | Tijdelijke verbetering | Porpoising in snelle bochten | 2 |
Red Bull | Halverwege seizoen | Enkele verbeteringen | Balansproblemen | 3 |
Mercedes | Laat in seizoen | Nauwe werkvenster | Consistente balansproblemen | 4 |
De consistentie in McLarens prestaties is mede te danken aan de technische infrastructuur. CFD-simulaties en windtunneltests speelden een belangrijke rol in het valideren van onderdelen voordat ze op de auto werden geïnstalleerd. Dit zorgde ervoor dat elk pakket bijdroeg aan betere rondetijden, zonder negatieve bijwerkingen.
“We hebben sterke tools zoals CFD en de windtunnel, die vergelijkbare resultaten geven. Dat geeft ons vertrouwen in de onderdelen die we ontwikkelen.” – Neil Houldey
Daarnaast introduceerde Andrea Stella in 2023 een structuur met drie technische directeuren, waaronder Houldey. Deze aanpak bevorderde samenwerking en zorgde ervoor dat het team snel kon schakelen tussen verschillende technische disciplines.
Zorgvuldigheid en succes
McLaren’s succes in 2024 kwam voort uit een gedisciplineerde aanpak waarbij de nadruk lag op het vermijden van overhaaste beslissingen. Terwijl Ferrari en Red Bull tijd verloren door terugkerende fouten, bleef McLaren trouw aan een strategie van geduld en precisie. Volgens Houldey was dit essentieel:
“We zagen wat andere teams deden en leerden daarvan, maar we hebben ons altijd gericht op het juiste moment om upgrades toe te passen.” – Neil Houldey
Naast de succesvolle implementatie van de vloer in Miami, introduceerde McLaren ook een upgrade tijdens de Grand Prix van Austin. Hoewel deze upgrade niet dezelfde prestatiewinst bood als eerdere pakketten, was het team overtuigd van de toegevoegde waarde vanwege de zorgvuldige voorbereiding.
“De late upgrade in Austin had misschien minder impact, maar we waren zeker van een verbetering in elke bocht. Dit heeft ons geholpen om onze positie te consolideren.” – Neil Houldey