Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Managementstijl de reden achter succes Mclaren: ‘durven elkaar aan te spreken’
F1 nieuws

Managementstijl de reden achter succes Mclaren: ‘durven elkaar aan te spreken’

643
Managementstijl de reden achter succes Mclaren: ‘durven elkaar aan te spreken’
Foto: The Grib Gab

De managementcultuur binnen het McLaren-team wordt door velen gezien als een belangrijke factor achter het recente succes in de Formule 1. Onder leiding van CEO Zak Brown heeft het team dit jaar de constructeurstitel gewonnen, voor het eerst in 26 jaar.

Brown benadrukt dat een constructieve zelfkritische houding binnen het managementteam essentieel is geweest voor deze prestatie.

Een van de belangrijkste pijlers van McLarens managementstijl is de bereidheid om kritisch naar zichzelf te kijken. Zak Brown beschrijft deze aanpak als “constructief kritisch zijn tegenover elkaar.” Dit houdt in dat teamleden vrijuit kunnen spreken over fouten of verbeterpunten, ongeacht de hiërarchie binnen de organisatie.

“Mijn leiderschapsteam is comfortabel genoeg om te zeggen: ‘Zak, ik denk dat je het hier mis hebt,’” aldus Brown.

Brown benadrukt dat deze openheid niet alleen helpt om problemen aan te pakken, maar ook het vertrouwen tussen teamleden versterkt. Deze cultuur van wederzijds respect en constructieve feedback heeft gezorgd voor een efficiënte samenwerking binnen het team.

Rollen en verantwoordelijkheden binnen het team

Een ander aspect van Browns aanpak is zijn vermogen om talent in de juiste rol te positioneren en deze mensen de ruimte te geven om te excelleren. Brown geeft aan dat hij zijn teamleden voortdurend uitdaagt en feedback geeft, terwijl hij ze tegelijkertijd laat werken zonder onnodige bemoeienis.

“Ik ben er om het team te ondersteunen. Mijn rol is niet die van de quarterback, dat is Andrea Stella, teamleider. Ik help waar nodig, maar ik sta niet in de weg,” zegt Brown.

Hierdoor ontstaat een duidelijke rolverdeling waarin teamleden weten wat van hen verwacht wordt, terwijl ze ook op Browns steun kunnen rekenen bij het bereiken van hun doelen.

Lees ook:  Hamilton vergelijkt afscheid van McLaren en Mercedes: 'Emotioneel verschil'

Brown gelooft dat een goed leider zijn eigen beperkingen moet erkennen. Hij benadrukt dat hij zich niet mengt in zaken waarin hij minder expertise heeft, zoals race-strategieën tijdens een Grand Prix.

“Een van de beste dingen die Tom Stallard [race-ingenieur van Piastri] tegen me zei, was: ‘Weet je wat ik fijn vind aan jou op de pitmuur? Dat je nooit iets zegt!’” aldus Brown.

Deze aanpak zorgt ervoor dat experts binnen het team hun werk kunnen doen zonder onnodige druk of afleiding. Brown beschouwt dit als een van de sleutels tot het respect dat hij van zijn team krijgt.

Loyaliteit en constructieve discussie

Het leiderschapsteam van McLaren, bestaande uit ongeveer tien leden, functioneert volgens Brown uitstekend dankzij een combinatie van loyaliteit en ruimte voor discussie. Dit zorgt voor een balans tussen eensgezindheid en het aandragen van nieuwe perspectieven.

“We zijn enorm loyaal aan elkaar, maar we zijn het ook vaak oneens. Dat gebeurt op een constructieve manier,” zegt Brown.

Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat McLaren in staat was om zich snel aan te passen en verbeteringen door te voeren waar nodig, wat cruciaal bleek in de aanloop naar het winnen van de constructeurstitel.

Een belangrijk element van Browns managementstijl is zijn benadering van samenwerking. Hij stelt zichzelf op als een facilitator die helpt bij het realiseren van doelen, in plaats van een traditionele manager die alles controleert.

In een overzicht van Browns aanpak komen de volgende kernpunten naar voren:

KenmerkUitleg
Constructieve zelfkritiekTeamleden spreken vrijuit over verbeterpunten.
Duidelijke rolverdelingTalent krijgt de ruimte om zonder bemoeienis te excelleren.
Beperkingen erkennenBrown mengt zich niet in zaken waar hij minder kennis van heeft.
Loyaliteit en discussieEen balans tussen eensgezindheid en nieuwe perspectieven.

Praktische voorbeelden van managementbeslissingen

McLaren’s succes in 2024 kan worden teruggeleid naar concrete beslissingen die voortkwamen uit deze managementcultuur. Zo benadrukte Brown het belang van het ondersteunen van teambaas Andrea Stella bij cruciale vraagstukken, zoals het contracteren van coureurs en het managen van commerciële uitdagingen.

“Wat heb je nodig van mij? Kan ik helpen met coureurs? Of is er iets commercieels waar ik bij kan helpen?” vroeg Brown regelmatig aan Stella.

Deze proactieve houding versterkte de samenwerking binnen het team en zorgde ervoor dat iedereen zich kon richten op zijn eigen expertise.

Lees ook:  Red Bull boos over belangrijke FIA-beslissing omtrent flexibele vleugels

De combinatie van zelfkritiek, een duidelijke rolverdeling, en respect voor expertise heeft McLaren geholpen om niet alleen op commercieel vlak, maar ook op de baan grote stappen te zetten. Dit is terug te zien in de prestaties van coureurs Lando Norris en Oscar Piastri, die een belangrijke bijdrage leverden aan het winnen van de constructeurstitel.

Gerelateerd nieuws

Briatore bekritiseert ‘volledig ongemotiveerde’ Ocon voorafgaand aan Haas-overgang

Flavio Briatore, adviseur bij Alpine, heeft scherpe kritiek geuit op Esteban Ocon...

Red Bull loopt voor op schema met nieuwe windtunnel

Red Bull Racing beschikt momenteel over de oudste windtunnel op de Formule...

Aston Martin prijst Alonso en Stroll voor loyaliteit in uitdagend seizoen

Het Formule 1-seizoen van 2024 was voor Aston Martin aanzienlijk minder succesvol...

Alpine reorganisatie bewijst succes: Enstone-omslag was ‘de juiste keuze’

De ommekeer van het Alpine F1-team in de tweede helft van 2024...

Coulthard over titelkansen Mclaren: ‘momentum en samenwerking zijn dé reden’

McLaren heeft zichzelf na het seizoen 2024 gepositioneerd als de favoriet voor...

De regelwijziging die McLaren en Lando Norris kan benadelen in 2025

De aanstaande regelwijzigingen in de Formule 1 voor het seizoen 2025 kunnen...

Jos Verstappen over Red Bull-toekomst van Max: ‘bouw een beter te besturen auto’

Jos Verstappen heeft speculaties over een mogelijke overstap van zijn zoon Max...

Nieuwe regels voor 2025-seizoen bekend: Dit verandert er allemaal

De Drag Reduction System (DRS) krijgt vanaf 2025 aangepaste regelgeving om mogelijke...