De aanstaande regelwijzigingen in de Formule 1 voor het seizoen 2025 kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor McLaren en hun coureur Lando Norris. Hoewel het team in 2024 de constructeurskampioenschappen won en Norris een favoriet leek voor 2025, wijzen de aanpassingen op specifieke uitdagingen die hun prestaties kunnen beïnvloeden.
Een van de meest ingrijpende veranderingen voor het seizoen 2025 betreft de Drag Reduction System (DRS)-regels. De minimale opening in een gesloten achtervleugel is nu vastgesteld op 13,4 millimeter.
Bovendien heeft de FIA bepaald dat de achtervleugel slechts twee standen mag hebben: open of gesloten. Deze moet aan het einde van een DRS-zone terugkeren naar zijn oorspronkelijke vorm en daar blijven.
Voor McLaren is deze wijziging bijzonder problematisch omdat het team in 2024 een innovatieve “mini-DRS”-techniek gebruikte om de sleufopening van hun achtervleugel tijdens races subtiel te vergroten.
“Het is duidelijk dat McLaren ons in bepaalde races geen kans gaf door wat er op de achtergrond gebeurde.” — Max Verstappen
Dit leverde hen een voordeel in topsnelheid, wat cruciaal was voor hun overwinningen in dat seizoen, inclusief de Grand Prix van Azerbeidzjan. Met de nieuwe regelgeving is dit soort innovaties verboden, waardoor McLaren een belangrijk strategisch voordeel verliest.
Norris versus Verstappen in 2024
Een overzicht van de prestaties van Lando Norris in 2024 toont hoe competitief hij was, ondanks het vroege voorsprong van Max Verstappen. Onderstaand een vergelijking van de resultaten:
Coureur | Overwinningen | Punten | Constructeurspositie |
---|---|---|---|
Lando Norris | 5 | 368 | 1 (McLaren) |
Max Verstappen | 9 | 431 | 2 (Red Bull) |
Hoewel Verstappen in de eerste vijf races vier keer won, slaagde Norris erin om consistent punten te scoren en later in het seizoen terrein goed te maken dankzij McLarens verbeteringen. Het verlies van de “mini-DRS” kan echter betekenen dat dit soort herstel in 2025 moeilijker wordt.
Een andere regelwijziging die McLaren kan raken, is de afschaffing van het punt voor de snelste ronde. Deze regelwijziging is ingevoerd na controverse tijdens de Singapore GP in 2024, waar Daniel Ricciardo, een Red Bull-coureur, Norris beroofde van dit punt.
Hoewel dit punt vaak een strategisch wapen is geweest, zal het verwijderen ervan teams zoals McLaren dwingen om andere manieren te zoeken om kleine voorsprongen te behalen.
Naast de DRS-aanpassingen worden ook nieuwe regels geïntroduceerd met betrekking tot de veiligheid en duurzaamheid van auto’s. Zo wordt het minimumgewicht verhoogd en zal extra koelapparatuur verplicht zijn om de welzijn van coureurs te beschermen.
McLaren, dat altijd een sterke focus heeft gehad op aerodynamische efficiëntie, zal hierdoor mogelijk aanpassingen moeten maken die hun prestaties beïnvloeden.
Daarnaast kan de introductie van strengere regels rond carrosseriebewegingen McLaren dwingen om hun ontwerpfilosofie te herzien. In 2024 werd hun innovatie al aangepast na overleg met de FIA, maar de nieuwe beperkingen zullen verdere ruimte voor dergelijke optimalisaties elimineren.
“We wisten dat de FIA hiernaar keek, maar we hebben het voordeel er al uitgehaald.” — McLaren-woordvoerder
Red Bulls beschuldigingen en de nasleep
In de nasleep van het seizoen 2024 uitte Red Bull beschuldigingen dat McLaren hun voorsprong op ongeoorloofde wijze had behaald. Hoewel de FIA geen sancties oplegde, zien rivalen zoals Red Bull en Ferrari de nieuwe regels als een bevestiging van hun standpunt.
Christian Horner heeft publiekelijk laten weten dat Red Bull zich benadeeld voelde door McLarens tactieken. Tegelijkertijd maakt Ferrari, met Lewis Hamilton en Charles Leclerc als coureurs, gebruik van de situatie om hun eigen kampioenschapskansen te vergroten.
De combinatie van de hierboven genoemde factoren betekent dat McLaren en Lando Norris in 2025 waarschijnlijk meer moeite zullen hebben om hun dominantie te behouden. Het verlies van de DRS-innovatie, in combinatie met strengere technische regels en het ontbreken van het snelste ronde-punt, zorgt voor significante uitdagingen.
Factor | Gevolg voor McLaren |
---|---|
DRS-wijzigingen | Verminderde topsnelheid en verlies van strategische flexibiliteit |
Verwijdering snelste ronde-punt | Minder mogelijkheden om kleine voorsprongen te vergroten |
Toegenomen auto-gewicht | Mogelijke impact op aerodynamica en snelheid |
Met Ferrari’s nieuwe line-up en Red Bull’s voortdurende technische expertise lijken deze teams goed gepositioneerd om te profiteren van McLarens beperkingen. Ferrari heeft al sinds 1998 geen constructeurskampioenschap meer gewonnen en ziet 2025 als een cruciaal moment.