Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Lewis Hamilton krijgt boost nu Ferrari plannen onthult voor geavanceerde F1 2025 auto
F1 coureurs

Lewis Hamilton krijgt boost nu Ferrari plannen onthult voor geavanceerde F1 2025 auto

135
lewis hamilton

Ferrari’s F1 2025 auto-ontwikkeling bevindt zich al in een vergevorderd stadium en het team is van plan om onderdelen van dit ontwerp, dat onderdeel is van ‘Project 677’, te versnellen en te integreren in hun F1 2024 chassis.

Deze ontwikkeling komt vlak voor de komst van Lewis Hamilton naar Ferrari, die vanaf 2025 op een meerjarig contract bij het team zal racen. Ferrari hoopt met deze stap direct competitief te zijn zodra Hamilton toetreedt tot het team.

“We registreerden goede aerodynamische resultaten door in deze richting te bewegen en bij de overgang van pullrod naar pushrod, maar we zagen geen groot voordeel om een compromis te rechtvaardigen in termen van gewicht of naleving.” – Enrico Cardile, voormalig technisch directeur bij Ferrari.

Ferrari’s snelle integratie van 2025 concepten

Ferrari’s beslissing om geavanceerde concepten van hun F1 2025 auto al in de 2024 auto te integreren, komt voort uit de resultaten van een “al vergevorderde studie” van Project 677. De belangrijkste veranderingen die in de SF-24, het 2024 chassis van Ferrari, zullen worden doorgevoerd, hebben betrekking op de aerodynamica en de interne kinematica van de ophanging.

Het doel van deze aanpassingen is om de huidige achterstand op Red Bull, McLaren en Mercedes te verkleinen. Ferrari streeft naar een revival-fase gedurende de laatste tien races van het seizoen.

De ophangingswijzigingen zijn gericht op het verbeteren van de luchtstroom aan de voorzijde van de auto, met name het complexe onderstel dat verantwoordelijk is voor een groot deel van de totale neerwaartse kracht van de auto onder de huidige grondeffectregels. Dit ontwerp is specifiek afgestemd op de rijstijl van Lewis Hamilton, die beter overeenkomt met die van Charles Leclerc dan met die van Carlos Sainz, de huidige Ferrari-coureur.

Lees ook:  Ferrari past auto significant aan voor maximale snelheid

Project 677: de basis voor een nieuwe aanpak

Ferrari’s Project 677 markeert een duidelijke verschuiving in het ontwerpfilosofie van het team. Terwijl Ferrari en hun klantenteam Haas eerder vasthielden aan een pullrod-achterophanging, heeft Project 677 geleid tot een heroverweging van de ophangingsstrategie.

Dit project heeft Ferrari ertoe aangezet om te experimenteren met een pullrod-voorophanging, vergelijkbaar met wat Red Bull en McLaren gebruiken, in een poging om de aerodynamische prestaties te verbeteren.

De keuze om deze verandering door te voeren, komt na het vertrek van Enrico Cardile, Ferrari’s voormalig technisch directeur, die aankondigde in 2025 bij Aston Martin te zullen gaan werken. Cardile benadrukte eerder dat Ferrari geen significant voordeel zag tussen pullrod- en pushrod-ophangingen aan de achterkant van de auto.

Toch lijkt het team nu vastberaden om de voordelen van een pullrod-voorophanging volledig te benutten, mede ingegeven door de aanstaande komst van Hamilton.

Lewis Hamilton en de ontwerprichtingen van Ferrari

De komst van Lewis Hamilton naar Ferrari heeft niet alleen gezorgd voor opschudding binnen de Formule 1 maar ook directe invloed op de ontwerpbeslissingen van het team. Ferrari heeft vastgesteld dat de rijstijl van Hamilton beter aansluit bij die van Charles Leclerc, wat de beslissing om te schakelen naar een pullrod-voorophanging heeft versterkt.

Deze wijziging is niet alleen bedoeld om Hamilton een beter presterende auto te geven, maar ook om Leclerc een auto te bieden die beter past bij zijn rijstijl.

De focus op de ophanging is van groot belang omdat deze een directe impact heeft op de aerodynamica, een gebied waarin Ferrari de laatste seizoenen terrein heeft verloren ten opzichte van hun rivalen. Door deze veranderingen vroegtijdig te implementeren, hoopt Ferrari niet alleen de prestaties in 2024 te verbeteren, maar ook een solide basis te leggen voor 2025, wanneer Hamilton zich bij het team zal voegen.

Lees ook:  Leclerc over succesvolle vrije training: 'de data was prima, maar er klopte iets niet'

Ferrari’s “revival phase” en de toekomst

Met nog tien races te gaan in het huidige seizoen, is Ferrari vastbesloten om een “revival phase” in te zetten door geavanceerde onderdelen van hun F1 2025 auto over te zetten naar de huidige SF-24. Deze strategie komt voort uit de noodzaak om hun prestaties te verbeteren en tegelijkertijd vooruit te kijken naar de toekomst. De geplande veranderingen aan de ophanging en aerodynamica zijn de eerste stappen in deze richting.

De resultaten van deze vroege implementatie van Project 677-ideeën zullen niet alleen van invloed zijn op het huidige seizoen, maar ook richtinggevend zijn voor de ontwikkeling van de F1 2025 auto. Ferrari hoopt dat deze proactieve aanpak hen zal helpen de kloof met de concurrentie te dichten en een voorsprong te nemen wanneer Hamilton in 2025 zijn opwachting maakt.

Ferrari’s keuze om deze innovatieve stappen al in 2024 te zetten, benadrukt hun toewijding om weer aan de top van de Formule 1 te komen. De komende races zullen cruciaal zijn om te bepalen of deze strategie zijn vruchten afwerpt en of Ferrari in staat zal zijn om in 2025 een kampioenschapswinnende auto aan Hamilton te leveren.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri negeert teamorder op weg naar overwinning in Azerbeidzjan

Oscar Piastri wist dat hij iets bijzonders moest doen om de overwinning...

Verstappen reageert op vertrek Adrian Newey: ‘onze relatie blijft goed’

Max Verstappen heeft eindelijk gereageerd op het veelbesproken nieuws over Adrian Newey’s...

Hamilton over kampioenschap: Verstappen twijfelt, maar titel ligt nog steeds voor het grijpen

Lewis Hamilton heeft zijn bedenkingen bij de uitspraak van Max Verstappen dat...

Verstappen in gesprek met Aston Martin over overstap in 2026

Het lijkt erop dat Max Verstappen zich aan het oriënteren is op...

George Russell over toekomst bij Mercedes: ‘Mijn stoel is niet in gevaar’

George Russell heeft gereageerd op de geruchten rondom zijn toekomst bij Mercedes,...

Piastri neemt voordeel van McLaren’s papaya-regels in duel met kwetsbare Norris

Oscar Piastri greep tijdens de Italiaanse Grand Prix in Monza slim zijn...

Terugkeer van Vettel naar Audi dichterbij na uitspraken van Bonotto

Sebastian Vettel wordt sterk in verband gebracht met een comeback bij het...

Sergio Pérez openhartig over pensioen en doelen met Red Bull

Sergio Perez heeft aangegeven dat zijn Formule 1-carrière richting het einde loopt,...