Het hele weekend hing er al wat in de lucht tussen Carlos Sainz en Sergio Perez. Tijdens de vrije trainingen op vrijdag en zaterdag kreeg Sainz een waarschuwing voor het hinderen van Perez tijdens FP2.
Alsof het lot ermee speelde, kreeg Perez later een soortgelijke waarschuwing in de laatste training. Het zorgde voor de nodige frustraties, maar het echte vuurwerk moest nog komen op zondag.
In de 50e ronde van de Grand Prix was Perez hard op weg om Charles Leclerc in te halen. Leclerc’s banden waren zo versleten dat ze bijna niets meer deden, waardoor Perez rook dat hij de tweede plek kon pakken.
Maar terwijl hij Leclerc belaagde, viel hij terug en zag Sainz zijn kans schoon. Sainz zette meteen de aanval in, en dat leidde tot een intense strijd waarbij Perez terug probeerde te slaan. Met zijn voorwiel net naast de achterkant van Sainz’ Ferrari zag je het al aankomen: een klapper.
Sainz stuurde naar links, de auto’s raakten elkaar, en voordat je het wist stonden ze allebei in de grindbak. Exit Sainz, exit Perez. De Virtual Safety Car werd ingezet, en wie profiteerde daarvan? Oscar Piastri, die met een glimlach op zijn gezicht ongehinderd naar zijn overwinning reed.
De botsing die alles veranderde
De botsing tussen Sainz en Perez kwam op een cruciaal moment. Perez probeerde net de tweede plaats te pakken en zag zijn kans in rook opgaan. Sainz, die eveneens streefde naar een podiumplek, eindigde in de vangrails. Voor Piastri betekende het dat de weg naar zijn tweede Formule 1-overwinning ineens wijd open lag.
In de cooldown room, waar coureurs vaak de race nabespreken, haalde Piastri droogjes aan hoe de strijd tussen Sainz en Perez al het hele weekend broeide. Uiteindelijk eindigde hun gevecht met de dramatische botsing.
Hoewel de crash tussen Sainz en Perez het meest spectaculaire moment van de race was, mogen we de strijd tussen Piastri en Leclerc zeker niet vergeten.
De twee gaven een masterclass in hoe je op topniveau kunt racen, zonder de auto van de ander in puin te rijden. Leclerc achtervolgde Piastri ronde na ronde, vastbesloten om zijn “Baku-vloek” te doorbreken, maar Piastri hield stand.
Piastri gaf na de race toe dat hij het behoorlijk spannend vond, soms zelfs met het idee dat het maar net goed ging:
“Om eerlijk te zijn, toen ik de remmen aantikte, dacht ik ‘er is een 50/50 kans dat ik deze bocht haal of niet’.” – Oscar Piastri
Leclerc gaf er een grappige draai aan en gaf toe dat hij Piastri een voordeel wilde geven met DRS, maar dat dit plan niet helemaal uitpakte:
“Ja, ik remde gewoon zoals ik normaal remde en ik zag jou binnenkomen en dacht ‘hij gaat de remmen niet loslaten’. Toen dacht ik ‘ik laat hem de DRS maar nemen en probeer hem daarna in te halen’, maar dat gebeurde gewoon niet!” – Charles Leclerc
Fysieke uitputting na de race
Naast de mentale druk op de baan, spraken de coureurs ook over de fysieke slijtageslag die ze doorstonden tijdens de race. Piastri klaagde over pijn in zijn rug, terwijl George Russell het wat luchtiger opvatte:
“Eh… mijn voeten doen pijn van het gas geven.” – George Russell
Het laat zien dat, zelfs voor de coureurs die het podium haalden, de race niet alleen mentaal zwaar was, maar ook fysiek uitputtend. En dat is precies wat je kunt verwachten van een stratencircuit zoals Baku – een mix van strategische slimmigheid en pure fysieke kracht.