Charles Leclerc was de snelste tijdens de eerste sessie van de Grand Prix van Azerbeidzjan 2024, maar zijn dag verliep allesbehalve soepel. Hoewel hij de beste tijd noteerde in de eerste vrije training, moest hij dealen met flink wat tegenslagen. De sessie werd drie keer stilgelegd door rode vlaggen.
Eén daarvan werd zelfs door Leclerc zelf veroorzaakt toen hij in bocht 15 met zijn Ferrari de muur raakte. Dat resulteerde in behoorlijke schade, waardoor het team flink moest sleutelen tussen de sessies door.
Tijdens de tweede vrije training was Leclerc niet bepaald happy met hoe zijn auto aanvoelde. Via de radio klaagde hij over de balans, ook al leek er volgens de data niks mis te zijn. Toch voelde hij zich er duidelijk ongemakkelijk bij en besloot hij zelf maar naar de pits te komen.
Gelukkig begon hij, na wat aanpassingen en een stint op de medium banden, langzaam zijn ritme terug te vinden. Zijn snelste ronde op de zachte banden was uiteindelijk slechts 0,006 seconden sneller dan die van Sergio Perez – een miniem verschil, dat mede te danken was aan de veranderende baantomstandigheden.
“De data was prima, maar ik voelde dat er iets niet klopte. Het was echt een frustrerende sessie.” — Charles Leclerc
Problemen en kansen voor Leclerc
Leclerc’s prestaties in Baku zijn vaak een achtbaan van emoties. Zijn crash in de eerste sessie is bijna een vaste prik geworden op dit circuit, want het is niet de eerste keer dat hij hier tegen problemen aanloopt.
Het goede nieuws is dat hij deze problemen vroeg in het weekend tegenkwam, wat betekent dat er nog genoeg tijd is om het tij te keren. Zijn snelheid in de eerste sector en Ferrari’s indrukwekkende topsnelheid gaven hem een klein voordeel ten opzichte van Perez.
Toch was niet alles rozengeur en maneschijn. Vooral in het midden van het circuit verloor Leclerc kostbare tijd, waar Perez een lichte voorsprong had in de technische bochten.
Als Leclerc erin slaagt zijn auto beter af te stellen voor dat gedeelte van de baan, zou hij een serieuze kanshebber kunnen blijven dit weekend.
Sergio Perez’s meesterwerk in Baku
Sergio Perez, die altijd sterk presteert in Baku, zat Leclerc op de hielen met slechts 0,006 seconden verschil. Dat is bijna niks! Perez heeft in de negen keer dat hij hier heeft gereden maar twee keer het podium gemist.
Dat bewijst zijn consistentie op dit chaotische circuit. Zijn kracht in de bochten en zijn vermogen om de auto kalm en beheerst door de krappe straten te loodsen, maken hem altijd een gevaarlijke tegenstander.
Toch heeft ook Red Bull nog wat werk te doen. Volgens de GPS-data worstelden ze met onderstuur in de scherpe bochten van 90 graden.
Dit probleem speelde niet alleen Perez parten, maar ook Max Verstappen had moeite om de snelheid vast te houden in de laatste sector van het circuit. En als Max problemen heeft, weet je dat het serieus is.
Mercedes en hun motorproblemen
Bij Mercedes was het vrijdag een mix van succes en frustratie. Lewis Hamilton klokte de derde tijd, op 0,66 seconden van Leclerc. George Russell had echter minder geluk. Tijdens de eerste vrije training ontdekte het team een probleem met de oliesamples van zijn auto, wat betekende dat er voor de tweede sessie een motorwissel moest plaatsvinden.
Hoewel Russell later weer op de baan verscheen, werd zijn dag vroegtijdig afgebroken door een fout in de sensoren, die onterecht een waterlek aangaven. Gelukkig bleek er geen echt probleem te zijn, en het team verwacht dat Russell de rest van het weekend zonder verdere complicaties kan rijden.
“We wilden geen enkel risico nemen, dus besloten we de motor te wisselen. Het team heeft fantastisch werk geleverd om me weer op tijd de baan op te krijgen.” — George Russell
De wisselvallige dag van McLaren
Bij McLaren ging het op en neer. Lando Norris kreeg te maken met batterijproblemen en verkeer tijdens zijn snelste ronde in de tweede sessie. Hierdoor kon hij niet laten zien waartoe hij echt in staat was.
Toch suggereren de data dat Norris tot dat moment bijna dezelfde rondetijden reed als Leclerc, wat betekent dat McLaren nog een kans heeft om het dit weekend goed te doen.
Oscar Piastri had ondertussen een stabiele dag, vooral tijdens zijn lange runs. Dit geeft McLaren hoop voor de race, want hoewel er nog wat werk aan de winkel is, lijkt het team klaar om mee te strijden in het middenveld.
Rumoer bij Red Bull
Het was niet alleen op de baan spannend voor Red Bull. Achter de schermen zorgde de aankondiging dat Adrian Newey binnenkort bij Aston Martin gaat werken, voor enige opschudding.
Christian Horner gaf aan dat hij deze overstap al verwachtte, maar hij vond dat Aston Martin te vroeg naar buiten kwam met het nieuws. Dit zorgde voor wat spanningen binnen Red Bull, vooral omdat Newey officieel nog steeds bij het team zit.
Hieronder vind je de snelste tijden van de belangrijkste coureurs tijdens de tweede vrije training:
Coureur | Team | Tijd | Verschil |
---|---|---|---|
Charles Leclerc | Ferrari | 1:43.000 | +0.000 |
Sergio Perez | Red Bull | 1:43.006 | +0.006 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1:43.066 | +0.066 |
Dit weekend belooft bloedstollend spannend te worden. De verschillen in tijden zijn klein, en de teams werken nog hard aan de laatste aanpassingen aan hun auto’s. Hoewel Ferrari, Red Bull en Mercedes de grote kanshebbers zijn, zal de strijd in het middenveld – vooral met McLaren en Aston Martin – minstens zo interessant zijn om in de gaten te houden.