Ferrari heeft voor de Grand Prix van Italië een aanzienlijke update aan hun auto doorgevoerd om de prestaties op het circuit van Monza te optimaliseren. De belangrijkste wijziging is te vinden in het ontwerp van de sidepods en de vloer van de auto.
Deze aanpassingen zijn specifiek gericht op het verminderen van de aerodynamische weerstand en het verbeteren van de downforce zonder dat dit ten koste gaat van de snelheid op de rechte stukken. De aanpassingen lijken effectief, aangezien de eerste gegevens wijzen op een hogere topsnelheid van de Ferrari’s op de lange rechte stukken van Monza.
“We zijn comfortabel met het feit dat we de correlatie van onze modellen hebben verbeterd, hoewel sommige upgrades enigszins zijn gecompromitteerd door het stuiteren van de auto,” aldus Jock Clear, ingenieur bij Ferrari.
Deze verbeteringen aan de aerodynamica zijn cruciaal voor de prestaties op een circuit als Monza, waar hoge gemiddelde snelheden vereist zijn.
De snelste F1-auto’s op Monza
Monza, ook wel bekend als de “Tempel van de Snelheid”, is het snelste circuit op de Formule 1-kalender. Hier worden de hoogste topsnelheden gemeten en draait alles om de balans tussen aerodynamische efficiëntie en snelheid. Teams hebben hun auto’s specifiek aangepast voor dit circuit, waarbij het verlagen van de luchtweerstand cruciaal is om de maximale snelheid te bereiken.
McLaren heeft dit jaar bijvoorbeeld aanzienlijke vooruitgang geboekt in hun topsnelheid. In 2023 behaalde McLaren een topsnelheid van 330 km/u op Spa-Francorchamps, terwijl ze in 2024 een snelheid van 355 km/u wisten te halen.
Deze verbetering is te danken aan specifieke aanpassingen in hun setup en aerodynamische upgrades, waaronder het verminderen van de weerstand op de voorvleugel.
Red Bull heeft hun voorvleugel aanzienlijk aangepast door het bovenste element van de vleugel drastisch te verkleinen. Dit vermindert de luchtweerstand, wat cruciaal is om de topsnelheid te verhogen zonder dat het ten koste gaat van de downforce. Daarnaast is de achtervleugel van de Red Bull-wagen op dezelfde manier aangepast, waarbij delen van de vleugel zijn verwijderd om de weerstand verder te verlagen.
Het belang van aerodynamische upgrades
Aerodynamische efficiëntie speelt een cruciale rol in het maximaliseren van de prestaties op circuits als Monza. Teams zoals Ferrari, Red Bull en Alpine hebben hun auto’s aangepast om de luchtweerstand te minimaliseren en toch voldoende downforce te behouden voor de snelle bochten.
Ferrari heeft bijvoorbeeld de onderkant van de zijpods aangepast, wat heeft bijgedragen aan een vermindering van het stuiteren van de auto. Dit is vooral belangrijk voor de prestaties in hogesnelheidsbochten, waar stabiliteit van vitaal belang is. Daarnaast heeft het team ook de vloer van de auto gewijzigd, wat een significant effect heeft gehad op de aerodynamische prestaties.
Alpine heeft gekozen voor een andere benadering door hun achtervleugel bijna geheel te verwijderen en te vervangen door een ultradunne vleugel. Dit heeft geresulteerd in een drastische vermindering van de luchtweerstand, wat cruciaal is voor het behalen van hoge snelheden op de rechte stukken van Monza.
De werking van DRS en slipstream
De DRS (Drag Reduction System) en de slipstream spelen een cruciale rol in het bereiken van de hoogste snelheden tijdens de race. Williams stond in 2023 bekend om hun indrukwekkende prestaties op de rechte stukken, grotendeels dankzij hun effectieve gebruik van DRS en slipstream.
Hun topsnelheid van 332 km/u werd deels behaald door de voordelen van deze technologieën.
Dit jaar hebben we echter een verschuiving gezien in de volgorde van de snelste teams. McLaren en Aston Martin hebben aanzienlijke stappen gezet in het verbeteren van hun topsnelheid, terwijl andere teams, zoals Alpine, hun eigen unieke aanpassingen hebben doorgevoerd om concurrerend te blijven.
Vergelijking van vleugelontwerpen
Teams hebben verschillende strategieën toegepast op het gebied van vleugelontwerpen om de luchtweerstand te minimaliseren en toch voldoende downforce te behouden. Red Bull heeft bijvoorbeeld hun voor- en achtervleugel aangepast door delen van de vleugels te verwijderen, wat heeft geleid tot minder luchtweerstand en een hogere topsnelheid.
McLaren heeft gekozen voor een meer kostenefficiënte benadering door bestaande vleugels aan te passen in plaats van nieuwe te ontwerpen.
Dit is gedaan om binnen de budgetlimieten van de Formule 1 te blijven. Door simpelweg delen van de vleugels weg te snijden, hebben ze een vergelijkbaar effect bereikt als teams die meer geavanceerde aanpassingen hebben doorgevoerd.
De verschillende vleugelontwerpen en hun effecten op de prestaties van de auto’s weergegeven:
Team | Voorvleugelontwerp | Achtervleugelontwerp | Effect op topsnelheid (km/u) |
---|---|---|---|
Red Bull | Verkleind bovenste element | Gedeeltelijk verwijderde vleugel | +10 |
McLaren | Aangepaste bestaande vleugels | Gedeeltelijk verwijderde vleugel | +25 |
Ferrari | Aangepaste zijpods en vloer | Minder diepe achtervleugel | +15 |
Alpine | Verwijderde achtervleugel | Ultradunne achtervleugel | +20 |