Max Verstappen heeft eindelijk gereageerd op het veelbesproken nieuws over Adrian Newey’s overstap naar Aston Martin en de geruchten rondom zijn eigen toekomst in de Formule 1.
Volgens Verstappen wist hij al langer van Newey’s plannen en heeft dit geen invloed gehad op hun relatie. “Alles is nog steeds prima tussen ons,” zei hij. De timing van de aankondiging verraste hem niet, omdat dit contractueel pas in september mocht worden gedeeld.
Hij glimlachte zelfs een beetje toen hij sprak over de “flirt” van Aston Martin, maar liet slim zijn eigen opties voor de toekomst open.
“Ik heb Adrian nog een bericht gestuurd. Onze relatie is goed en blijft goed. De overstap naar Aston Martin was al langer bekend, maar daar is geen probleem mee.” – Max Verstappen
Het lijkt erop dat Verstappen nuchter blijft onder de geruchtenstroom, vooral als het gaat om een mogelijke overstap naar Aston Martin. Mike Krack van Aston Martin gaf eerder al aan dat de deur altijd openstaat voor Verstappen.
Max haalde zijn schouders op en gaf aan dat hij zich voorlopig richt op andere zaken. Maar wie weet wat de toekomst brengt – Verstappen sluit niets uit.
McLaren en de papaya-rules: Norris als prioriteit
Bij McLaren is er na Monza nogal wat veranderd. Teambaas Andrea Stella liet weten dat Lando Norris nu de prioriteit heeft, omdat hij de grootste kanshebber is in het coureurskampioenschap.
Oscar Piastri, het opkomende talent, werd gevraagd of hij bereid is om eventueel overwinningen op te offeren voor het grotere plaatje. Piastri antwoordde eerlijk dat het hem pijn zou doen, maar dat hij zich zou schikken in het belang van het team.
“Het zou pijnlijk zijn, maar ik begrijp dat het voor het team belangrijk is.” – Oscar Piastri
Toch ontstond er enige verwarring, aangezien Norris later zei dat Piastri niet zomaar aan de kant gezet hoeft te worden. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe McLaren hun teamorders in de praktijk zal brengen. Max Verstappen, gevraagd naar de situatie, gaf aan dat Piastri gewoon te goed is om hem als “nummer twee” te behandelen.
Adrian Newey’s overstap naar Aston Martin
Adrian Newey’s vertrek naar Aston Martin was misschien wel het grootste nieuws van het seizoen. Deze technisch genie, die zo’n groot aandeel had in het succes van Red Bull, maakt nu de overstap. Iedereen vraagt zich af: wat betekent dit voor de toekomst van zowel Aston Martin als Red Bull?
De invloed van Newey, met zijn briljante ontwerpen, zou de auto’s van Aston Martin in de toekomst wel eens een flinke boost kunnen geven. Zijn aandeel in het team wijst erop dat hij niet zomaar weggaat – hij is hier om te blijven.
Fernando Alonso, die zelf bij Aston Martin rijdt, merkte nuchter op dat de echte impact van Newey waarschijnlijk pas in 2026 zichtbaar wordt.
De teams zijn nu al druk bezig met de voorbereiding op de reglementswijzigingen voor dat jaar, en de strijd om technische kopstukken als Newey wordt steeds intenser.
De flexy wing-discussie in Baku
Tijdens het raceweekend in Baku draaide het niet alleen om snelheid, maar ook om de discussie rondom de zogenaamde “flexy wings”.
Teams als Mercedes en McLaren gebruiken deze techniek om hun aerodynamica te verbeteren, maar Red Bull en Ferrari hebben hun twijfels uitgesproken.
Vooral de voorvleugels van Mercedes en McLaren lijken verder door te buigen dan die van de concurrentie. De FIA heeft extra camera’s geïnstalleerd om de situatie beter te monitoren, maar ze willen nog geen definitieve technische richtlijn uitbrengen.
“We zijn nog altijd data aan het verzamelen, maar we zijn niet van plan om snel een technische richtlijn uit te brengen.” – FIA-woordvoerder
Red Bull overweegt ondertussen om deze technologie te kopiëren, maar dat blijkt lastiger dan gedacht. De flexy wing moet namelijk perfect aansluiten op de rest van het aerodynamische pakket van de auto. Alles, van de luchtstroom via de ophanging tot aan de diffuser, moet in harmonie zijn om het maximale uit deze technologie te halen.
De strategie van McLaren
Na de chaos in Monza heeft McLaren besloten dat de focus nu volledig ligt op Lando Norris in de jacht op het rijderskampioenschap. Dit zorgt voor een andere rolverdeling binnen het team, waar Oscar Piastri misschien wel vaker zal moeten inbinden.
Toch is het niet zo zwart-wit als het lijkt. Piastri is veel te goed om hem zomaar als de tweede coureur weg te zetten, en dat geeft meteen aan hoe lastig het is voor McLaren om hier strikte teamorders toe te passen.
Max Verstappen, die ook zijn mening hierover gaf, benadrukte dat het verschil tussen Norris en Piastri nooit groot is geweest. Het zou volgens hem dan ook onverstandig zijn om te snel een duidelijke nummer één en nummer twee aan te wijzen binnen het team.
“Het verschil tussen Lando en Oscar is nooit heel groot geweest, dus ik denk niet dat ze te snel een duidelijke nummer één en nummer twee moeten aanwijzen.” – Max Verstappen
Ferrari’s optimisme voor Baku
Ondanks dat Baku een compleet ander circuit is dan Monza, blijft Ferrari vol vertrouwen. Hun auto heeft het goed gedaan op stratencircuits, met recente overwinningen in Singapore en Monaco als bewijs.
Hoewel een zege in Baku misschien niet voor de hand ligt, blijft Ferrari een geduchte concurrent in het constructeurskampioenschap.
Carlos Sainz, die vol vertrouwen is in de recente updates aan de vloer van de auto, benadrukte dat Ferrari in een betere positie verkeert dan voorheen. Zelfs op een atypisch circuit zoals Baku denken ze hun mannetje te staan.
Team | Overwinningen (Monaco, Singapore) | Aantal poles | Verwachte positie Baku |
---|---|---|---|
Red Bull | 0 | 0 | Top 3 |
Ferrari | 2 | 1 | Top 3 |
McLaren | 0 | 0 | Top 5 |