Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen, zoals gebruikt door rivaliserende teams, mits de FIA deze als acceptabel beoordeelt. Christian Horner, teambaas van Red Bull, heeft aangegeven dat het team niet zal aarzelen om dezelfde weg in te slaan als McLaren en Mercedes, als blijkt dat hun oplossingen binnen de reglementen vallen.
“Als het als acceptabel wordt beschouwd, dan zal dat ons natuurlijk aanmoedigen om soortgelijke oplossingen te volgen,” – Christian Horner.
In 2024 heeft de FIA maatregelen genomen om de voorvleugels van de auto’s nauwlettend in de gaten te houden. Er is toenemende aandacht voor de mate van flex in de voorvleugels van teams zoals McLaren en Mercedes, waarbij Red Bull en Ferrari de kwestie hebben aangekaart bij de FIA.
Hoewel de FIA de vleugels als conform de huidige regels ziet, is de discussie nog lang niet voorbij. Een technische richtlijn, TD034G, werd geïntroduceerd om de voorvleugels strenger te controleren met behulp van ultra-high-resolution camera’s en tracking dots.
Red Bull’s flexibele voorvleugel: waarom de FIA betrokken is
Na de Grand Prix van Italië nam de discussie rondom de flexibele voorvleugels toe. Helmut Marko, adviseur van Red Bull, riep openlijk op tot een grondige analyse van de voorvleugels van rivalen zoals McLaren en Mercedes.
De FIA heeft sindsdien aangekondigd dat ze gegevens verzamelen om inzicht te krijgen in de verschillen in flex tussen de teams. Het gebruik van camera’s die gericht zijn op de voorvleugels van de auto’s, helpt de FIA om flexpatronen te monitoren.
Het technische richtlijn TD034G is sinds de Belgische Grand Prix in werking en biedt de FIA de mogelijkheid om tijdens verschillende sessies op uiteenlopende circuits data te verzamelen over de dynamische gedragingen van de voorvleugels. Hoewel alle teams op dit moment binnen de regels opereren, blijft de FIA de situatie evalueren.
De FIA benadrukt dat er op dit moment geen plannen zijn om op korte termijn nieuwe tests te introduceren. De huidige statische belastingstests, die het niveau van flexibiliteit controleren, zijn mogelijk aan aanpassingen toe voor 2025.
Dit komt omdat de aerodynamische belasting van voorvleugels tussen teams verschilt, wat het lastig maakt om een universele test te vinden die voor iedereen werkt.
Red Bull’s positie ten opzichte van de FIA-regels
Christian Horner bevestigde dat Red Bull, met acht races te gaan in het 2024-seizoen, zich bereid toont om een flexibelere voorvleugel te ontwikkelen als de FIA geen regels oplegt die dat verhinderen. Het is duidelijk dat Red Bull, net als elk ander team, voortdurend op zoek is naar nieuwe oplossingen binnen de marges van de regels.
“Het is één van die dingen die, zoals ik al zei, als het als acceptabel wordt beschouwd, dan volg je die route,” – Christian Horner.
De technische reglementen van de FIA zijn, volgens Horner, duidelijk. Het komt neer op de interpretatie van deze regels en de manier waarop teams ze kunnen benutten om een aerodynamisch voordeel te behalen.
De kwestie rond flexibele vleugels doet denken aan de veranderingen die in 2021 werden doorgevoerd rondom Baku, waarbij de voorvleugeltests werden aangescherpt ondanks dat de vleugels van de teams de eerdere tests hadden doorstaan.
Belangrijke inzichten over FIA’s flexregels
De voorvleugels van alle teams worden momenteel onderzocht op conformiteit met de 2024-regels. Het doel van de FIA is om een uitgebreid databestand op te bouwen dat hen in staat stelt om objectieve conclusies te trekken over de dynamische patronen die op de baan worden waargenomen.
Dit proces wordt voortgezet tot de Grand Prix van Singapore, waarbij de FIA gebruikmaakt van video’s van de voorvleugels tijdens verschillende races.
- Technische richtlijn: TD034G, geïntroduceerd om voorvleugelflex nauwkeuriger te monitoren.
- Data verzameling: Begonnen bij de Belgische Grand Prix, door camera’s te plaatsen die de flexibiliteit van voorvleugels registreren.
- Statistieken: Alle voorvleugels voldoen momenteel aan de 2024-regels, ondanks de zorgen over flex.
Flexibiliteit en de toekomst van de Formule 1-regels
Hoewel de FIA geen plannen heeft voor directe veranderingen, blijft het monitoren van voorvleugelflex een belangrijk aandachtspunt. Aerodynamische verschillen tussen de teams, in combinatie met uiteenlopende constructiemethoden, maken het lastig om uniforme testen te implementeren.
Het blijft voor de FIA een uitdaging om flexibele componenten zoals voorvleugels en andere aerodynamische elementen op een eerlijke manier te controleren. Het is echter duidelijk dat Red Bull klaar staat om zich aan te passen aan elke nieuwe ontwikkeling, mits dit binnen de regels valt.
Dit toont wederom aan hoe belangrijk het is om regels in de Formule 1 helder en consistent te houden, zodat teams weten waar ze aan toe zijn en hun auto’s dienovereenkomstig kunnen ontwikkelen.