Oscar Piastri wist dat hij iets bijzonders moest doen om de overwinning binnen te slepen. In ronde 20 van de Grand Prix van Azerbeidzjan 2024 besloot hij dat het moment daar was: hij moest Charles Leclerc inhalen.
Zijn engineer had hem echter duidelijk laten weten dat dit een slecht idee was, zeker na de bandenproblemen in de eerste stint. Maar Piastri voelde aan alles dat hij nu moest toeslaan.
Later gaf hij toe dat hij zich bewust was van de risico’s, maar dat het inhalen van Leclerc de enige manier was om de race te winnen. En daar zat hij niet naast: vanaf dat moment gaf hij de leiding niet meer uit handen, ondanks de druk van toppers als Sergio Perez en Carlos Sainz Jr.
“Mijn engineer kwam op de radio en zei, je weet wel, laten we dat niet nog een keer doen. Maar ik dacht alleen maar, nee, dit is mijn kans! Dus ik heb hem compleet genegeerd en ben ervoor gegaan.” — Oscar Piastri
De impact van McLaren’s “papaya rules”
Een interessant aspect van deze race was dat McLaren eigenlijk van plan was om Lando Norris te bevoordelen in de strijd om het wereldkampioenschap.
De zogenaamde “papaya rules” gaven Norris de voorkeur, maar Piastri had andere plannen. Zijn indrukwekkende optreden op het circuit zorgde voor een onverwachte wending: Norris kreeg de opdracht om Piastri te ondersteunen in plaats van andersom.
Norris droeg inderdaad zijn steentje bij door Sergio Perez op te houden, wat Piastri een strategisch voordeel opleverde. Hierdoor kon Piastri na zijn pitstop voor Perez blijven, zonder in het gevecht met de Mexicaanse coureur verwikkeld te raken. Een schoolvoorbeeld van teamwork dat een beslissende rol speelde in Piastri’s overwinning.
Piastri’s gedurfde strategie voor de overwinning
De race verliep niet zonder uitdagingen. Leclerc, die vanaf pole position startte, had in het begin van de race een moordend tempo. Piastri zag het gat tussen hen steeds groter worden en vroeg zich af of hij überhaupt kans maakte om de koppositie over te nemen.
Gelukkig kon Norris, door Perez op te houden, Piastri in een betere positie brengen. Toch moest hij nog steeds zijn kans afwachten om Leclerc in te halen, en dat was geen gemakkelijke opgave.
Piastri wist dat hij maar één kans zou krijgen, en toen die zich voordeed, aarzelde hij geen seconde.
“Ik dacht echt dat we voor een tweede plek gingen. Maar na de pitstop zag ik een klein gaatje en wist ik dat ik het moest proberen.” — Oscar Piastri
De statistieken achter Piastri’s overwinning
Piastri had in Azerbeidzjan zijn ogen op het doel gericht en greep zijn kans op precies het juiste moment. Enkele cijfers laten zien hoe hij de race naar zijn hand zette:
- Ronde 20: Inhaalactie op Charles Leclerc, waarmee hij de leiding overnam.
- Strategische pitstop: Piastri ging perfect getimed de pits in, wat hem een voorsprong gaf op Perez.
- Teamwork met Norris: Norris hield Perez bezig tijdens de eerste stint, waardoor Piastri tijd won om zijn strategie uit te voeren.
Opvallend is dat Piastri in de eerste stint moeite had om Leclerc en Perez bij te houden. Dat hij desondanks die risicovolle inhaalactie maakte, toont zijn vastberadenheid en zelfvertrouwen.
De reactie van Leclerc en het respect onder rivalen
Hoewel Piastri uiteindelijk de overwinning op zijn naam schreef, bleef het respect tussen de coureurs groot. Leclerc, die werd ingehaald, maakte geen bezwaar tegen de gedurfde actie van Piastri. In plaats daarvan gaf hij hem de ruimte om de bocht veilig te nemen, zonder dat er incidenten plaatsvonden.
Piastri sprak na de race met waardering over zijn tegenstander. Hij merkte op dat Leclerc hem op een eerlijke manier behandelde en gaf aan dat dit respect tussen coureurs belangrijk is in zulke intense gevechten.
“Alle respect voor Charles. Hij was ongelooflijk fair. Ik denk dat hij dacht dat ik de uitloopstrook zou pakken, maar gelukkig haalde ik de bocht.” — Oscar Piastri