Charles Leclerc heeft opnieuw bewezen dat hij een meester is op stratencircuits. Met zijn vierde opeenvolgende poleposition in de Grand Prix van Azerbeidzjan, laat hij zien dat Ferrari met de SF-24 een serieuze stap vooruit heeft gezet. Dankzij de uitstekende bandenopwarming en de verbeterde balans in de auto, kon Leclerc een foutloze kwalificatie rijden.
Ferrari excelleerde in de trage 90-graden bochten van het Baku City Circuit, waar de precisie en controle van de SF-24 duidelijk naar voren kwamen.
De bandentemperaturen speelden hierbij een cruciale rol, en Ferrari wist die beter te beheren dan de concurrentie. De combinatie van grip en vertrouwen in de auto stelde Leclerc in staat om het maximale uit de SF-24 te halen en zo de pole te veroveren.
“Het team heeft fantastisch werk geleverd om de auto in balans te krijgen voor dit circuit. We voelden ons meteen sterk in de langzame bochten, en dat heeft echt het verschil gemaakt,” zei Leclerc na de kwalificatie.
Verbeterde setup zorgt voor grip in de langzame bochten
Een van de sleutels tot Ferrari’s succes in Baku was de aanpassing aan de ophanging. Door de ophanging zachter af te stellen, kreeg de auto meer grip in de langzame bochten van sector twee. Leclerc wist hier optimaal gebruik van te maken door de snelste tussentijd neer te zetten.
Deze aanpassing gaf hem niet alleen meer vertrouwen, maar stelde hem ook in staat om dichter bij de muren te rijden, wat op een stratencircuit cruciaal is voor een snelle ronde. De precieze controle en het vertrouwen dat hij in de auto had, resulteerden in een agressieve, maar gecontroleerde rijstijl, waarmee hij de poleposition veiligstelde.
Bandentemperatuur en stabiliteit
Naast de verbeterde ophanging speelde de bandentemperatuur een doorslaggevende rol in het succes van Ferrari. Het team slaagde erin om de voorste as sneller en consistenter op temperatuur te krijgen dan de concurrentie, wat zorgde voor meer stabiliteit en betere prestaties tijdens de kwalificatie.
Mercedes, daarentegen, had moeite met het opwarmen van de voorbanden, waardoor de achteras sneller op temperatuur kwam en de auto uit balans raakte.
Deze disbalans zorgde voor overmatige overstuur, vooral in het derde sector, wat de coureurs van Mercedes hinderde om maximale snelheid te behalen.
Red Bull en McLaren konden niet concurreren in 90° bochten
Red Bull en McLaren, de andere grote kanshebbers voor poleposition, hadden moeite om de consistentie van Ferrari in de 90° bochten te evenaren.
Hoewel de RB20 van Max Verstappen potentie had in de middensector, kon hij die niet volledig benutten vanwege een gebrek aan grip aan de voorkant en overmatige overstuur bij het uitkomen van de bochten. Dit beperkte zijn vermogen om voluit te gaan in bepaalde delen van het circuit.
Ook McLaren, met Oscar Piastri als verrassende uitdager, kon de perfecte afstelling niet vinden voor het Baku City Circuit. Piastri had een slordige ronde in Q3 en het team kon de auto niet optimaal afstemmen op de wisselende omstandigheden van het stratencircuit.
Mercedes blijft worstelen met bandentemperatuur
Mercedes ondervond grote problemen met de opwarming van de voorbanden, wat hun prestaties in Baku ernstig belemmerde. De W15 had de neiging om de achterbanden sneller op te warmen dan de voorbanden, wat leidde tot een onbalans die resulteerde in overstuur tijdens de kwalificatieronden.
Pogingen om dit probleem te verhelpen, zoals snellere outlaps, werden vaak gehinderd door verkeer op de baan, waardoor de bandentemperaturen niet synchroon liepen. Hierdoor verloren de coureurs van Mercedes vertrouwen in de auto, wat hun vermogen om te pushen in de laatste fase van de ronde verminderde.
Uit de microsectoren van Q3 bleek dat Ferrari uitzonderlijk efficiënt was in de 90° bochten van sector één, met name in de eerste bocht. Hier wist Ferrari niet alleen Red Bull te evenaren, maar zelfs te overtreffen.
De superieure stabiliteit en precisie van de SF-24 gaven Leclerc de mogelijkheid om dichter bij de muren te rijden, waardoor hij in staat was om de kleinste marge te benutten. Deze efficiëntie in de 90° bochten bleek een cruciale factor te zijn in het veiligstellen van de poleposition.
Cruciale statistieken en gegevens
Factor | Ferrari SF-24 | Red Bull RB20 | Mercedes W15 | McLaren |
---|---|---|---|---|
Bandentemperatuur vooras | Optimaal | Gripproblemen | Te langzaam | Goede tractie |
Overstuur in 3e sector | Minimale overstuur | Overmatige overstuur | Onstabiel | Goede balans |
Prestaties in 90° bochten | Uitstekend | Gelijkwaardig in midden | Verlies aan grip | Moeite met aanpassing |
Poleposition tijd | 1:40.203 | N.v.t | N.v.t | 2e plaats, 0.201 seconden |
Ferrari’s beheer van de bandentemperaturen en hun precisie in de 90° bochten waren de doorslaggevende factoren tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Leclerc’s foutloze rijstijl, gecombineerd met de verbeterde ophanging van de SF-24, zorgde ervoor dat Ferrari zijn poleposition veiligstelde.