Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde Max Verstappen in de problemen te brengen bij de FIA na het Virtual Safety Car (VSC)-incident tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan.
Na de race werd Verstappen onderzocht voor een vermeende overtreding van de VSC-regels, waarbij hij zou hebben ingehaald na de finishvlag. Volgens Norris stelde hij alleen “de feiten vast” en had hij helemaal niet de intentie om Verstappen aan te geven.
“Ik heb nergens over geklaagd, ik noemde alleen de feiten,”
zei Norris. “Ik zag de VSC op mijn dashboard en vroeg me gewoon af of inhalen was toegestaan.”
Het incident gebeurde tegen het einde van de race, die werd afgesloten onder VSC-condities vanwege een harde crash van Carlos Sainz en Sergio Perez.
Verstappen passeerde Norris en maakte een gebaar, voordat hij George Russell inhaalde. Norris vroeg over de radio aan zijn team of dat wel mocht, wat leidde tot een onderzoek door de stewards. Hoewel Verstappen een waarschuwing kreeg, bleef verdere straf uit.
Verstappens reactie op het incident
Max Verstappen was verrast dat hij onderzocht werd door de stewards. Volgens hem vond het inhalen plaats nadat de race officieel was beëindigd, en hij benadrukte dat dit soort dingen in het verleden vaker zijn gebeurd zonder gevolgen.
“We hebben de finishvlag gepasseerd, de race was voorbij, en er zijn veel voorbeelden uit het verleden waarin precies hetzelfde gebeurde,”
zei Verstappen. “Voor mij kwam dit als een verrassing.”
De stewards benadrukten dat dit niet de eerste keer was dit seizoen dat een coureur een overtreding beging onder VSC-condities na de race.
Verstappen kreeg een waarschuwing, net als Nico Hulkenberg, Pierre Gasly en Esteban Ocon, die dezelfde fout maakten. Hoewel Verstappen zonder zware straf wegkwam, maakten de stewards duidelijk dat herhaalde overtredingen strenger aangepakt zullen worden.
De rol van Norris: Een misverstand?
Het radiobericht van Norris, waarin hij zei: “Max haalt iedereen in. Het is nog steeds een VSC, toch?” zorgde voor wat verwarring en leidde tot beschuldigingen dat hij Verstappen zou hebben “verraden”.
Norris legde echter uit dat hij gewoon een vraag stelde over de situatie en absoluut niet de bedoeling had Verstappen in de problemen te brengen.
De timing van zijn radiobericht, vlak voor het onderzoek door de stewards, zorgde voor speculaties dat Norris Verstappen mogelijk had “aangegeven”, maar dat ontkende hij nadrukkelijk. “Ik wilde gewoon weten wat er gebeurde,” zei hij, “dat is alles.”
Statistieken van de race in Baku
- Oscar Piastri won de race, gevolgd door Charles Leclerc.
- George Russell eindigde als derde, mede dankzij de crash van Sainz en Perez.
- Lando Norris finishte als vierde, nadat hij vanaf de 15e plaats was gestart.
- Max Verstappen werd vijfde, ondanks het VSC-incident.
Onderzoek door de FIA
De FIA heeft bevestigd dat meerdere coureurs in Baku dezelfde fout maakten onder VSC-condities. Verstappen ontsnapte aan een zware straf, maar de stewards benadrukten dat soortgelijke overtredingen in de toekomst strenger kunnen worden bestraft.
De FIA wees erop dat dit seizoen meerdere coureurs onder VSC-omstandigheden na de race hebben ingehaald, wat vragen oproept over de naleving van de regels in dergelijke situaties.
Coureur | Positie Finish | Overtreding | Straf |
---|---|---|---|
Max Verstappen | P5 | Inhalen na finish | Waarschuwing |
Nico Hulkenberg | P10 | Inhalen na finish | Waarschuwing |
Pierre Gasly | P11 | Inhalen na finish | Waarschuwing |
Esteban Ocon | P13 | Inhalen na finish | Waarschuwing |
Deze overtredingen laten zien dat meerdere coureurs na de finishvlag inhaalden onder VSC-condities. Tot nu toe heeft de FIA waarschuwingen uitgedeeld, maar de volgende keer zouden strengere straffen zoals puntenverlies of gridstraffen kunnen volgen.