Jack Doohan staat onder immense druk nu hij zijn kans bij Alpine heeft gekregen. Ondanks een solide seizoenseinde blijft zijn positie precair. Alpine, bekend om zijn harde beslissingen, heeft geen garanties afgegeven over het voltooien van het 2025-seizoen.
Coureurs als Fernando Alonso en Oscar Piastri hebben eerder ervaren hoe snel het team drastische maatregelen neemt om hun doelen te bereiken.
Doohan’s voorganger, Esteban Ocon, werd verrassend vervangen voor de laatste race van 2024 in Abu Dhabi. Dit was het einde van zijn vijfjarige carrière bij het team. Deze onverwachte beslissing onderstreept de strakke lijn die Alpine hanteert bij het nemen van strategische keuzes, zelfs wanneer dit controversieel lijkt.
Voor Doohan betekent dit dat fouten niet worden getolereerd. Flavio Briatore, een invloedrijke figuur binnen Alpine, benadrukt deze harde realiteit in een interview:
“De enige zekerheid is de dood. We beginnen het jaar met Pierre Gasly en Jack Doohan, dat garandeer ik. Daarna zien we wel gedurende het seizoen.” – Briatore aan Le Parisien
De invloed van interne dynamiek op Doohan’s kansen
De interne dynamiek binnen Alpine speelt een cruciale rol in Doohan’s toekomst. Het team heeft bewezen onvoorspelbaar te zijn in hun beslissingen, zoals bleek uit de plotselinge exit van Ocon. Hoewel Ocon in de eerste helft van 2024 het beste presteerde, leidde een incident in Monaco tot zijn uiteindelijke vervanging.
Bruno Famin, destijds operationeel betrokken, speelde hierin een grote rol. Zijn vertrek uit Alpine maakt echter duidelijk dat ook leidinggevenden niet immuun zijn voor snelle veranderingen.
Het feit dat Alpine gesprekken heeft gevoerd met coureur Franco Colapinto, zelfs nadat Doohan’s contract voor 2025 werd bevestigd, toont aan hoe onzeker de situatie is. Hoewel Colapinto uiteindelijk niet werd aangetrokken, benadrukt dit hoe scherp de concurrentie is binnen het team.
Doohan staat voor een zware opgave om zich onmiddellijk aan te passen aan de hoge verwachtingen. Hij moet Pierre Gasly, zijn ervaren teamgenoot, bijbenen en consistent presteren. Onderstaand het verschil in ervaring tussen de twee coureurs:
Coureur | Seizoenen in F1 | Podiumplaatsen |
---|---|---|
Pierre Gasly | 7 | 3 |
Jack Doohan | 0 | 0 |
Deze vergelijking benadrukt dat Doohan tegen een grote achterstand aankijkt qua ervaring en resultaten. Een trage start kan Alpine doen besluiten om opnieuw een drastische beslissing te nemen.
Strategische keuzes voor 2026 en daarna
Een bijkomende complicatie is de focus van Alpine op de nieuwe reglementen van 2026. Het team heeft zich ten doel gesteld om in 2027 voor titels te vechten. Dit betekent dat er minder ruimte is voor ontwikkeling in 2025, terwijl de nadruk ligt op het optimaliseren van middelen voor de toekomst.
Voor Doohan brengt dit extra druk met zich mee, aangezien hij niet alleen moet presteren maar ook moet bewijzen dat hij de juiste keuze is voor de langere termijn. Flavio Briatore maakt duidelijk dat de keuze voor coureurs wordt gebaseerd op resultaten:
“De coureur moet het werk afmaken van bijna duizend mensen achter hem. Als iemand geen vooruitgang boekt of geen resultaten brengt, wordt hij vervangen.” – Briatore aan Le Parisien
Hoewel Alpine’s strenge aanpak kansen biedt voor talenten zoals Doohan, maakt het ook duidelijk hoe moeilijk het is om je positie te behouden. De druk om te presteren wordt vergroot door de ambities van het team en de continue zoektocht naar betere opties.
Een overzicht van Alpine’s recente coureurswisselingen laat zien hoe vaak het team ingrijpt:
- 2022: Exit Fernando Alonso, komst van Oscar Piastri (geannuleerd).
- 2023: Inzet van Pierre Gasly als vervanger voor Alonso.
- 2024: Vervanging van Esteban Ocon door Jack Doohan.
Deze trends tonen aan dat geen enkele coureur veilig is, ongeacht hun prestaties in het verleden.