Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Ferrari gokt op oude truc: ‘achtervleugel van 2024 moet Monaco-ramp voorkomen’

Ferrari gokt op oude truc: ‘achtervleugel van 2024 moet Monaco-ramp voorkomen’

598
Ferrari gokt op oude truc: ‘achtervleugel van 2024 moet Monaco-ramp voorkomen’
Foto: F1Unchained

Na opnieuw een pijnlijk zwak optreden tijdens de kwalificatie in Imola heeft Ferrari besloten om drastisch in te grijpen.

Voor de race in Monaco grijpt het team terug naar bekende onderdelen, in een poging om de grote tekortkomingen van de huidige auto tijdelijk te maskeren.

“We kunnen niet opgeven. Maar zo doorgaan betekent achterop raken. Er moet iets veranderen.”

Onderdeel van deze strategie: de achtervleugel van de SF24 uit 2024, die vorig jaar Leclerc naar pole en winst in zijn thuisrace bracht.

Het is een opmerkelijke keuze. Maar gezien de constante struggles met de SF25 – vooral in langzame bochten en kwalificatieomstandigheden – is het voor Ferrari pure noodzaak.

Want met Monaco als volgende halte op de kalender, komt er geen ruimte meer voor compromissen. Wie daar niet op zaterdag presteert, speelt zondag geen rol van betekenis.

Kwalificatie blijft het pijnpunt van de SF25

Ferrari begon 2025 met hoge verwachtingen. De komst van Lewis Hamilton, een competitieve seizoensafsluiter in 2024, en een ogenschijnlijk veelbelovende nieuwe auto deden het optimisme groeien.

Maar na zeven races is duidelijk dat die hoop voorlopig niet waargemaakt wordt.

“Als we de kwalificatie van Imola opnieuw zouden rijden met de auto van vorig jaar, zouden we een halve seconde sneller zijn.”

Dat is geen klein verschil. Het betekent dat de nieuwe SF25 zijn voorganger niet heeft overtroffen – integendeel. In langzame bochten mist de auto stabiliteit, en op zaterdag lukt het vrijwel nooit om de banden tijdig in het juiste werkvenster te krijgen.

Het grootste knelpunt? De compromisafstelling. Een te lage rijhoogte beschadigt de vloer. Een hogere rijhoogte kost downforce.

Lees ook:  Ferrari betreurt misgelopen deal met Newey: 'daar slikken ze nu toch even'

En zonder downforce heeft een Formule 1-auto op zaterdag geen schijn van kans. Vooral in Monaco, waar één vliegende ronde het verschil maakt tussen pole of chaos.

Daarom grijpt Ferrari nu terug op de achtervleugel van de SF24. Een bredere, vlakker afgestelde vleugel die in Monaco 2024 exact deed wat nodig was: maximale neerwaartse druk op lage snelheid en voldoende balans bij insturen.

“Met die vleugel won Charles vorig jaar. We hopen dat het opnieuw werkt.”

Die aanpak is niet zonder risico. Want teruggrijpen op oude onderdelen betekent ook dat de huidige SF25 niet in staat is om zelf de prestatie te leveren waarvoor hij ontworpen werd.

Toch is het een berekende gok. De engineers in Maranello weten: als we de schade in Monaco kunnen beperken, krijgen we met Silverstone en de nieuwe ophanging een tweede kans.

Maar die eerste stap – overleven in Monte Carlo – moet nu genomen worden.

De nieuwe ophanging: hoop op structurele verbetering

Parallel aan het vleugel-experiment werkt Ferrari aan een vernieuwde achterophanging. De huidige geometrie zorgt ervoor dat de auto bij het uitaccelereren onstabiel wordt.

De downforce verschuift te abrupt naar achteren, waardoor de achterkant niet op de baan blijft.

Volgens interne bronnen is de ophanging al succesvol getest op de testbank en in de windtunnel. De introductie staat gepland voor Silverstone, begin juli. Daar moet blijken of het team structureel uit het dal kan klimmen.

“We mikken op een halve seconde winst in kwalificatie met de nieuwe ophanging.”

Tot die tijd blijft het behelpen. Met teruggegrepen onderdelen, snelle aanpassingen en hoop dat banden dit keer wel op temperatuur komen wanneer het telt.

Lees ook:  Leclerc: 'achterkant doet gewoon niet wat ik wil' bij Ferrari in aanloop naar Imola

Zowel Charles Leclerc als Lewis Hamilton waren zichtbaar teleurgesteld na de race in Imola. Leclerc kon zijn zaterdagse exit in Q2 amper verklaren.

Hamilton zag “de auto tot leven komen” in de race, maar gaf toe dat dit pas gebeurde bij een lage brandstoflast – een duidelijk teken van mechanisch onevenwicht.

“We hadden een halve tank nodig voor de auto snel werd. Dat zegt alles.”

Leclerc, die vorig jaar op eigen kracht won in Monaco, heeft dit keer weinig illusies. Zijn afgemeten reactie op de vraag of hij hoop had voor zijn thuisrace:

“Nee. Niet als het blijft zoals het nu is.”

De coureurs verschillen in stijl en benadering, maar zijn het over één ding roerend eens: zonder veranderingen zal Ferrari dit seizoen blijven worstelen in kwalificatie.

Gerelateerd nieuws

Ferrari SF-24 setup

Ferrari verrast met SF25: snel in Monaco ondanks pijnpunt in langzame bochten

Ferrari stond vrijdagmiddag onverwacht bovenaan de tijdenlijst in Monaco. Niet alleen door...

Ferrari Charles Leclerc

Leclerc benoemd ‘noodzakelijk wonder’ voor winst Ferrari in GP van Monaco

De man die vorig jaar eindelijk zijn droom waarmaakte door in Monaco...

Mclaren Zak Brown

McLaren kiest principes boven titels: ‘dan maar geen wereldkampioen in 2025’

In een seizoen waarin McLaren voor het eerst in jaren weer serieus...

lando norris

Stilte bij McLaren na strategische misser: ‘we stonden er beter voor dan Red Bull’

Wat begon als een weekend vol belofte voor McLaren eindigde in frustratie...