De Grand Prix van Monaco krijgt een ingrijpende facelift, maar niet iedereen in het Formule 1-veld is enthousiast. De nieuwe regel die alle coureurs verplicht om twee pitstops te maken, roept twijfel op bij meerdere coureurs.
Verstappen en Albon uitten hun zorgen openlijk tijdens de persconferentie voorafgaand aan het raceweekend. Ze vragen zich af of deze maatregel echt zorgt voor spektakel, of juist nieuwe vormen van chaos introduceert op het smalste en meest onvoorspelbare circuit van de kalender.
“Het kan heel simpel zijn, of helemaal uit de hand lopen met safety cars en gokken.”
Monaco mag dan het kroonjuweel van de Formule 1 zijn, de actie op het asfalt wordt al jaren bekritiseerd. Inhalen is vrijwel onmogelijk en races verlopen vaak als een processie. In 2024 eindigde de top 10 exact zoals ze gestart waren.
Geen positiewissels, geen spanning. De FIA vond het tijd voor een ingreep en stelde een verplichte tweestopstrategie in.
Het idee: variatie brengen in de strategieën, coureurs dwingen tot actie, en het voorspelbare verloop van de race doorbreken. Maar het effect van deze regelwijziging is nog allesbehalve duidelijk.
Verstappen ziet risico’s in nieuwe aanpak
Verstappen, altijd uitgesproken, twijfelt of dit plan het beoogde effect zal hebben. Hij erkent dat het iets anders kan brengen, maar waarschuwt ook voor onvoorspelbare situaties.
“Misschien zorgt het voor iets meer spice, met mensen die gokken wanneer ze moeten stoppen. Hopelijk maakt het de race wat levendiger.”
Maar hij voegt er meteen aan toe dat het ook compleet verkeerd kan uitpakken. Safety cars, verkeerde timing en strategieën die de race om zeep helpen — dat zijn de risico’s waar coureurs nu mee moeten omgaan.
De tweestopregel dwingt iedereen tot keuzes die normaliter niet nodig zijn in Monaco, waar track position alles is. Alex Albon, coureur bij Williams, deelt die zorgen.
Zijn grootste angst: dat alle teams massaal naar binnen duiken in de eerste paar ronden om ‘van die stops af te zijn’. Daardoor kan de race alsnog verzanden in het oude patroon, maar dan zonder enige logica.
“We doen dit om het op te schudden, maar het risico is dat we juist allemaal tegelijk pitten en de race weer inkakt.”
Hij verwijst naar een voorbeeld uit Jeddah, waar Haas gebruikmaakte van een ‘parkeerstrategie’ om één coureur op te offeren voor de ander. Albon vreest dat zulke tactieken nu ook in Monaco gaan opduiken. En dat zou de sportieve waarde van het weekend niet ten goede komen.
Strategen tasten in het duister
Wat alle teams bindt, is onzekerheid. Niemand weet hoe deze race zich zal ontvouwen. Elk team worstelt met vragen over timing, bandenkeuze en teamorders. De marges zijn zo klein dat één ronde te laat of te vroeg binnenkomen je hele race kan kosten.
“Praat met een strateeg en je hoort hetzelfde: we weten niet hoe dit gaat uitpakken.”
Vooral in het middenveld, waar teamgenoten elkaar vaak tegenkomen, zal het spannend worden. Wie krijgt voorrang? Wie mag pushen? En wie moet ruimte maken? Monaco wordt daarmee een spel van onderlinge afspraken én onverwachte wendingen.
Toch willen coureurs de verandering niet volledig afserveren. Zowel Verstappen als Albon zijn het eens dat er iets moest gebeuren. De status quo werkte niet meer. Maar of de verplichte pitstops dé oplossing zijn, durft niemand te zeggen.
“Ik vind het goed dat ze iets proberen. Maar of dit het antwoord is, weet ik niet.” – Lewis Hamilton
De balans is precair. De FIA wil de show verbeteren zonder de sport te ondermijnen. Maar als de nieuwe regels leiden tot manipulatie van raceverloop of kunstmatige scenario’s, dan is niemand erbij gebaat. Monaco verdient spanning, maar niet ten koste van geloofwaardigheid.