Max Verstappen is het zat. Tijdens de vrije trainingen voor de Grand Prix van Monaco liep de spanning hoog op, en Max maakte er geen geheim van dat hij gefrustreerd was.
Niet alleen over het gebrek aan snelheid bij Red Bull, maar vooral over het gedrag van andere coureurs op de baan.
“Twee keer vandaag was het niet alleen frustrerend, maar ronduit gevaarlijk”
Het verkeer, de onduidelijke communicatie en vooral het risico dat daaruit voortvloeit, maakten van de sessies op vrijdag een recept voor frustratie — en volgens Verstappen zelfs voor ongelukken.
Red Bull had voor Monaco upgrades gepland, maar enkel op de auto van Verstappen. Yuki Tsunoda moest het nog doen met een oudere specificatie. In theorie zou dat Max voordeel moeten opleveren, maar daar was vrijdag weinig van te merken.
Hij kwam niet verder dan P10 in de eerste sessie en P11 in de tweede. De auto voelde volgens hem nerveus aan, vooral bij lage snelheden — precies waar het in Monaco om draait.
Het verkeer op het krappe stratencircuit hielp ook niet mee. In sector 1 liep Max meermaals vast achter langzamere auto’s, waaronder Colapinto. Zijn reactie? Een sarcastisch applaus toen hij werd opgehouden.
Max klaagde vervolgens openlijk over het snelheidsverschil tussen coureurs in snelle en langzame rondes:
“Het is té gevaarlijk om zo door te gaan. De verschillen zijn veel te groot, zeker op zo’n smal circuit”
De Nederlander zag hoe andere coureurs plotseling stilvielen op de baan, remmen moest en daarmee zelf zijn ronde kon vergeten. Die onvoorspelbaarheid, gecombineerd met een Red Bull die zich niet thuis voelde in de langzame bochten, maakte het een van zijn lastigste vrijdagen dit seizoen.
Ferrari keert terug naar oude vleugel – met succes
Waar Red Bull worstelde, vond Ferrari plots grip in de chaos. Letterlijk én figuurlijk. Het team uit Maranello koos ervoor om exact dezelfde achtervleugel te gebruiken als vorig jaar in Monaco.
Een bijzondere keuze, maar eentje die werkte. Leclerc zette de snelste tijd van de dag neer en wist zelfs twee tienden los te rijden van Verstappen. Opvallend: Leclerc klaagde eerst nog over onderstuur én overstuur tegelijk.
“De auto is nergens. In de ene bocht glijd ik naar buiten, in de andere draait hij veel te scherp in”
Een paar ronden later stond hij bovenaan de lijst met een tijd van 1:11.916. De Monegask liet zien waarom hij op dit circuit altijd net dat extra beetje durf in huis heeft.
Hij raakte de barrières op millimeters, maar hield zijn auto heel. En belangrijker nog: hij gaf Ferrari iets dat al weken ontbrak — hoop.
De sessies verliepen verre van vlekkeloos. Lance Stroll kreeg een gridstraf van één plek nadat hij Leclerc afsneed en diens voorvleugel afreed.
De Canadees zei niets te hebben gehoord op de radio, maar dat was voor de stewards geen excuus. Het incident werd door veel analisten als ‘dom’ en ‘onnodig’ bestempeld.
Ollie Bearman kreeg het nog zwaarder te verduren. Hij haalde Carlos Sainz in onder rood, zij het per ongeluk, en werd daarvoor met tien plaatsen teruggezet.
De beelden lieten zien dat het om een situatie ging waarbij Bearman al op snelheid was en nauwelijks tijd had om te reageren. Toch was de straf onverbiddelijk:
“Het is een rode vlag. Punt. Of het nu gevaarlijk was of niet, regels zijn regels” — FIA-official
Voor Bearman betekent dit een vrijwel uitzichtloze startpositie op een circuit waar inhalen bijna onmogelijk is.
McLaren worstelt ondanks snelheid
McLaren zat er qua rondetijden niet ver naast. Oscar Piastri reed een ijzersterke ronde tot hij zijn auto in de muur parkeerde bij Sainte Dévote.
Hij koos bewust om met de neus de muur te raken en zo zijn achterwielophanging te sparen — een slimme keuze gezien de gevolgen van eerdere crashes op deze plek.
Toch bleven de problemen zichtbaar. Lando Norris klaagde opnieuw over stabiliteit aan de achterkant en moeite met tractie in langzame bochten.
De balans in de eerste sector was zwak, en dat is precies waar Leclerc zijn voorsprong wist te pakken. McLaren bracht vier circuit-specifieke updates mee, maar het lijkt erop dat ze nog niet het gewenste effect hebben.
Lewis Hamilton was een van de weinigen die zijn dag positief samenvatte. Hij noemde het circuit “de coolste plek ooit om te rijden” en genoot zichtbaar van zijn auto, die stabiel en betrouwbaar aanvoelde.
Toch gaf hij toe dat Leclerc “bizar snel” was en dat Mercedes nog een tiende of twee moet vinden. Hamilton:
“Ik verander niks aan de afstelling. Dit voelt goed. Misschien zit er nog iets in, maar veel is het niet”
Hij eindigde op minder dan een tiende van Leclerc, wat aangeeft dat ook Mercedes een kans maakt. Maar het verkeer, de rode vlaggen en de plotselinge incidenten maakten ook voor Hamilton duidelijk: zaterdag wordt allesbepalend.