Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams McLaren kiest principes boven titels: ‘dan maar geen wereldkampioen in 2025’

McLaren kiest principes boven titels: ‘dan maar geen wereldkampioen in 2025’

986
McLaren kiest principes boven titels: ‘dan maar geen wereldkampioen in 2025’

In een seizoen waarin McLaren voor het eerst in jaren weer serieus meedoet om de wereldtitel, kiest teambaas Zak Brown voor een koers die opmerkelijk én gewaagd is.

Geen teamorders, geen voorkeursbehandeling, zelfs niet nu het verschil tussen Oscar Piastri en Lando Norris miniem is. En ook niet nu Max Verstappen elk punt benut om dichterbij te kruipen.

“Ik ben liever eerlijk tegen beide coureurs dan dat ik er één opoffer voor een titel.” – Zak Brown, CEO McLaren Racing

De kern van Browns filosofie is simpel: als beide coureurs kans maken, dan mogen ze dat uitvechten op de baan – zonder inmenging van bovenaf.

Ook als dat betekent dat Verstappen er uiteindelijk met de titel vandoor gaat. Een keuze die haaks staat op het beleid van andere topteams, waar vaak één coureur wordt beschermd en de ander dient als schild.

Waarom McLaren vasthoudt aan volledige gelijkheid

Binnen McLaren is het principe van gelijkheid geen loze belofte. Volgens Brown worden updates eerlijk verdeeld, gaan coureurs om en om als eerste naar buiten in de kwalificatie, en krijgen ze beide dezelfde kansen op strategisch gebied.

“Als de ene een upgrade krijgt in Monaco, dan krijgt de ander hem in Montreal,” legt Brown uit. “Alles gebeurt om en om, zodat niemand zich tekortgedaan voelt.”

Ook in races waarin het voordeel verleidelijk was – zoals Imola – bleef McLaren bij dit standpunt. Er werd bewust géén teamorder gegeven om Piastri achter Norris te houden of andersom.

Zelfs niet toen beide auto’s in elkaars buurt reden, terwijl Verstappen op jacht was naar een tweede plaats.

Het doel van McLaren is duidelijk: het team wil zowel de coureurs- als de constructeurstitel winnen, maar dan wel op een manier die past bij de waarden van het team. En daarin is absolute eerlijkheid de norm.

Het verschil met Red Bull is pijnlijk duidelijk. Max Verstappen krijgt daar volledige steun van het team, met een tweede auto die in dienst rijdt van zijn titelambities. Volgens Brown is dat logisch – zolang die tweede coureur geen titelkandidaat is.

“Ik snap dat Red Bull Tsunoda opoffert als hij Max een slipstream kan geven in de kwalificatie, zegt Brown. Maar dat is niet onze situatie. Bij ons staan de nummers één en twee in het kampioenschap.”

De gevolgen van die houding zijn merkbaar. Terwijl Verstappen elke race profiteert van hulp, pakken Piastri en Norris soms punten van elkaar af. En precies dát is wat in 2007 ook al misging bij McLaren.

Lees ook:  Brown ontkent gevolgen vleugelregels: 'we raken geen tiende kwijt' ondanks FIA-ingreep

Toen grepen Alonso en Hamilton nét naast de titel – door elkaar te veel te dwarsbomen – en won Kimi Räikkönen onverwacht het kampioenschap voor Ferrari.

Brown kent dat verhaal als geen ander, maar kiest er toch voor om het risico opnieuw te nemen. Alleen dit keer bewust.

Waarom geld McLaren’s keuze extra spannend maakt

De constructeurstitel levert McLaren miljoenen extra op. In 2023 incasseerde Red Bull ruim 250 miljoen dollar dankzij het kampioenschap.

McLaren, als kampioen van 2024, ontvangt dit jaar het grootste deel van de commerciële inkomsten van F1. Een herhaling in 2025 betekent opnieuw een enorme financiële opsteker.

En juist dat verklaart waarom de teamtitel in Woking voorrang krijgt. Want zolang Piastri en Norris samen eerste en tweede eindigen, is McLaren als team de winnaar.

Wie van de twee coureurs uiteindelijk bovenaan staat, is voor het team secundair – zolang het intern maar eerlijk verloopt.

“Het belangrijkste is dat we als team winnen. Niet dat één coureur ten koste van de ander wereldkampioen wordt,” aldus Brown.

Daarmee onderstreept hij dat McLaren geen Red Bull-kopie wil zijn. Geen voorkeursrollen, geen verborgen agenda’s – alleen sportieve strijd, in alle openheid.

Dat deze filosofie werkt, komt ook doordat beide coureurs het ermee eens zijn. Zowel Piastri als Norris hebben meerdere keren aangegeven dat ze liever eerlijk winnen van elkaar, dan geholpen worden door het team.

“Ze willen de titel winnen door álle anderen te verslaan – inclusief elkaar, benadrukt Brown. Niet omdat we iemand hebben teruggefloten om ruimte te maken.”

In 2024 bewees Piastri dat hij Norris hielp toen hij geen kans meer maakte. In Qatar deed Norris hetzelfde. Dat wederzijdse respect is cruciaal in een seizoen waarin iedere punt telt.

Lees ook:  Norris deelt opvallend standpunt in titelstrijd: 'bij McLaren is er maar één dé nummer één'

Toch blijft het de vraag of die harmonie blijft bestaan als we dichter bij de seizoensfinale komen. Wat als één van hen in de laatste race slechts één punt achterstaat op Verstappen?

Dan zou elke onderlinge actie een directe impact hebben op het kampioenschap. McLaren houdt nu nog vast aan ‘laat de beste winnen’, maar de druk zal toenemen.

De kans op herhaling van 2007 blijft reëel

De situatie van 2025 lijkt opvallend veel op 2007. Ook toen vocht McLaren met twee titelkandidaten binnen het team. Ook toen weigerde het team om één coureur voort te trekken. En ook toen ging de titel op het nippertje verloren.

“We willen niet winnen door een coureur op te offeren, zegt Brown. Als het dan betekent dat Max ons klopt, dan zij dat zo.”

Het is een opvallend standpunt in een sport waar winnaars vaak alles doen om te winnen. Maar voor Brown telt iets anders zwaarder dan de trofee: integriteit.

En als dat betekent dat de titel naar Verstappen of een ander gaat, dan accepteert hij dat. Omdat het team belangrijker is dan de individuele glorie.

McLaren neemt hiermee een unieke positie in op de grid. In een wereld waar teamorders vaak de uitkomst bepalen, kiest het team bewust voor open strijd.

Dat levert risico’s op – maar ook respect. En misschien, als alles goed valt, zelfs een dubbel succes. Op hun manier.

Gerelateerd nieuws

Charles Leclerc Fred Vasseur Ferrari

Italiaanse pers eist kop nu Ferrari na 10 races al afhaakt: McLaren en Mercedes mijlenver voor op 2026-project

Tien races in het seizoen, en Ferrari lijkt zichzelf al af te...

Flavio Briatore Alpine

Alpine wankelt na vertrek van Renault-baas De Meo: ‘motor bouwen kost ons €250 miljoen te veel’

Luca de Meo stapt op als CEO van Renault en laat Alpine...

Williams Carlos Sainz

Iconische samenwerking Williams en Honda keert terug vanaf 2026: ‘ongelooflijk voorrecht’

Een comeback die voelt als een hoofdstuk uit een raceliefhebber’s droom. Williams...

Toto Wolff

Wolff tempert euforie na zege in Canada: ‘geen garantie op herhaling, dit was uitzondering’

Op papier leek Mercedes weer helemaal terug. George Russell versloeg Max Verstappen...