Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Ferrari betreurt misgelopen deal met Newey: ‘daar slikken ze nu toch even’

Ferrari betreurt misgelopen deal met Newey: ‘daar slikken ze nu toch even’

978
Ferrari betreurt misgelopen deal met Newey: ‘daar slikken ze nu toch even’

Adrian Newey verschijnt dit weekend voor het eerst in Aston Martin-teamkleding aan de pitmuur van Monaco. Het is een mijlpaal die bij Ferrari met zuurheid wordt bekeken.

De topontwerper, jarenlang het brein achter Red Bulls succes, had immers ook in Maranello kunnen zitten – ware het niet dat de gesprekken stukliepen en Aston Martin met de buit ging lopen.

“Er zijn mensen binnen Ferrari die echt spijt hebben dat we hem toen niet hebben vastgelegd.”

Ferrari’s seizoen begon matig, met slechts één podium voor Charles Leclerc en Lewis Hamilton samen.

En terwijl de Italiaanse renstal sleutelt aan een cruciale upgrade voor Silverstone, begint Newey al openlijk over innovatieve ideeën binnen het reglement voor 2026. Het contrast tussen gemiste kans en nieuwe mogelijkheden kon nauwelijks groter zijn.

Wat Ferrari misliep tijdens de onderhandelingen

Vorig jaar stond Ferrari op poleposition om Newey binnen te halen. Teambaas Fred Vasseur vloog zelfs persoonlijk naar Londen om met hem te praten, nog vóór de Grand Prix van Miami. De gesprekken leken veelbelovend, maar liepen uiteindelijk spaak.

Volgens geruchten wilde Ferrari zich niet mengen in een financiële biedoorlog met Aston Martin. Newey stelde eisen – vermoedelijk niet alleen financieel, maar ook qua invloed en structuur – waar Ferrari uiteindelijk niet in meeging.

En dus trok Aston Martin aan het langste eind.

“Hij wordt geen werknemer, maar partner. Hij is aandeelhouder en krijgt volledige zeggenschap over het technische project.”

Bij Ferrari bleef het stil. Tot nu. Interne bronnen erkennen dat er binnen het team mensen zijn die terugkijken met spijt.

Niet vreemd, nu Newey zich met volle energie stort op een project met Honda en Aramco voor 2026, en daarbij al hint op creatieve mazen in het reglement.

Lees ook:  Stroll dreigt thuisrace te missen na ingreep: 'reële kans dat Drugovich zijn stoeltje overneemt'

Hoewel de nieuwe technische regels pas in 2026 ingaan, is Newey’s invloed bij Aston Martin direct merkbaar. Hij werkt aan de auto die de samenwerking met Honda moet bekronen, én geeft vorm aan de structuur van het team.

Zijn rol gaat veel verder dan ontwerp: hij helpt het technische DNA van het team herschrijven.

“Aanvankelijk dacht ik dat de 2026-regels weinig ruimte lieten voor creativiteit. Maar toen ik beter keek, zag ik juist veel ruimte voor innovatie.”

Die uitspraak deed veel stof opwaaien. Damon Hill reageerde publiekelijk met de suggestie dat Newey al iets ontdekt heeft:

“Hmm. Hij heeft iets gevonden,” schreef de wereldkampioen van 1996 op Instagram.

Voor Aston Martin is dat pure winst. Voor Ferrari voelt het als een gemiste kans, juist omdat de Italiaanse renstal nu vastzit in structurele problemen zoals de bekende rijhoogte-issues van de SF-25.

Zoeken naar oplossingen, terugkijken op fouten

Ferrari kampt met technische beperkingen die de prestaties structureel onder druk zetten. De auto wordt sinds de openingsrace in Australië in een aangepaste stand gereden, om het stuiteren onder controle te houden. Die noodmaatregel kost niet alleen snelheid, maar tast ook het vertrouwen van de coureurs aan.

Het team werkt hard aan een oplossing: een aangepaste achterophanging die rond Silverstone wordt verwacht. Die moet de rijhoogteproblemen verhelpen en de balans van de auto verbeteren. Maar het is een pleister op een open wond.

En juist daar komt de spijt rond Newey bovendrijven. Zijn visie, zijn ervaring met regelwijzigingen, zijn vermogen om in de details precies dat ene voordeel te vinden – het zijn kwaliteiten waar Ferrari op dit moment wanhopig naar snakt.

Lees ook:  Schumacher wijst op Leclercs voorsprong: 'Nee, leeftijd is niet Hamiltons probleem'

Aston Martin stelde alles in het werk om Newey binnen te halen. Naast zeggenschap kreeg hij aandelen en volledige vrijheid. Hij hoeft zich niet in te passen in een bestaande structuur – hij bouwt mee aan een nieuwe.

En dat doet hij in samenwerking met partners als Honda en Valvoline, die zich vorig jaar al aan het team verbonden via een technisch samenwerkingsakkoord.

“Het is leuk als alle auto’s er hetzelfde uitzien, maar nog leuker als teams écht verschillende keuzes maken,” zei Newey over de ruimte in de nieuwe regels.

Ferrari heeft daar voorlopig weinig aan. Zij blijven gebonden aan hun bestaande structuur, hun eigen beperkingen – en de wetenschap dat ze een unieke kans hebben laten lopen.

De grote vraag is nu niet wat Newey gaat bereiken bij Aston Martin, maar hoeveel sneller hij het doet dan Ferrari het kan repareren.

De situatie is pijnlijk duidelijk. Terwijl Ferrari kampt met teleurstellingen en structurele problemen, maakt Adrian Newey zijn eerste stappen bij een team dat hem volledige vrijheid geeft. En dat in een jaar waarin Ferrari slechts achter de feiten aanloopt.

“Ze hadden hem moeten nemen toen ze de kans hadden.”

Die woorden zullen blijven echoën, zeker als Newey’s invloed straks zichtbaar wordt op de baan. Voor nu is het afwachten, maar één ding is al duidelijk: bij Aston Martin begint een nieuw hoofdstuk. En Ferrari? Dat moet toekijken met spijt.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Ring

FIA legt Red Bull Ring opnieuw onder het mes: grindstroken moeten chaos van 2024 voorkomen

Vorig jaar eindigde de GP van Oostenrijk niet op het asfalt, maar...

Nürburgring

Verstappen hekelt koude algoritmes: ‘racen moet niet bepaald worden door een computer’

Een robot ziet alles, maar voelt niets. Dat lijkt de kern van...

Red Bull Ring

Red Bull Ring krijgt kritiek na incidenten: vrouwelijke fans hekelen structureel seksisme op tribunes

Waar de meeste F1-fans een weekend in Spielberg zien als een feest...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen veroorzaakt opnieuw oranje-invasie: Red Bull Ring wordt wederom overspoeld door fans

De Formule 1-race op de Red Bull Ring is officieel Oostenrijks, maar...