Toen Mattia Binotto in augustus werd aangesteld als COO en CTO van Audi’s Formule 1-project, trof hij een team aan dat volgens hem in een “bevroren” staat verkeerde.
Audi, dat zich voorbereidt op een volledige deelname aan de Formule 1 in 2026, bleek niet alleen te worstelen met het scoren van punten, maar ook te opereren zonder duidelijke plannen of strategie. Dit maakte het voor Binotto een grotere uitdaging dan hij aanvankelijk had verwacht.
“Toen ik arriveerde, waren er niet alleen nul punten, maar ook geen plannen of ontwikkelingen,” aldus Mattia Binotto. “Dat baarde me het meeste zorgen.”
De focus van het team lag volledig op 2026, maar volgens Binotto is het essentieel dat een team ook in het heden presteert. Hij benadrukt dat alleen door actief deel te nemen aan de competitie, een team inzicht krijgt in zijn sterke en zwakke punten.
“Je moet prestaties begrijpen, zwaktes en sterktes herkennen, en deze aanpakken. Dat is de echte kennis van een team,” voegde hij toe.
Deze ontbrekende focus op het huidige seizoen leidde volgens Binotto niet alleen tot een verlies van punten, maar ook tot een gebrek aan richting binnen het team. Een van de eerste acties van Binotto was het evalueren van de staat van de faciliteiten en infrastructuur van het team in Hinwil.
Zijn bevindingen waren glashelder: hoewel bepaalde onderdelen, zoals de windtunnel, technisch gezien nog up-to-date waren, ontbrak het aan de interne methodologie om deze optimaal te benutten.
Dit gold ook voor de simulatiecapaciteiten, die volgens Binotto cruciaal zijn voor moderne Formule 1-teams.
“Wat niet is ontwikkeld, is de interne methodologie van testen. Een goede windtunnel betekent niet alleen goede luchtstromen, maar ook nauwkeurige data-acquisitie en correlatie met de racebaan,” lichtte Binotto toe.
Personeelsuitbreiding en investering in jong talent
De tekortkomingen in simulatie en CFD worden door Binotto als een belangrijke belemmering gezien. Hij benadrukt dat een team duizenden ideeën moet kunnen filteren voordat de meest veelbelovende oplossingen worden getest in de windtunnel.
Belangrijkste tekorten in infrastructuur:
- Windtunnel: Behoefte aan verbeterde dataverzameling en nauwkeurigheid.
- Simulatie: Onvoldoende correlatie met werkelijke raceprestaties.
- Methodologie: Gebrek aan systematische testprocedures.
Naast de technische tekortkomingen, wees Binotto ook op de personele uitdagingen. Hij schat dat het team met ongeveer 350 medewerkers moet uitbreiden om te kunnen concurreren met de topteams in de Formule 1. Deze uitbreiding omvat niet alleen ingenieurs, maar ook personeel in productie, financiën en HR.
“Het is bijna onmogelijk om 350 specialisten uit andere landen te werven. Daarom richten we ons op jonge afgestudeerden,” aldus Binotto.
Volgens hem is investeren in jong talent de beste langetermijnstrategie voor Audi’s F1-project. Hij gelooft dat deze aanpak binnen enkele jaren een hoog rendement zal opleveren. Dit weerspiegelt Audi’s bredere visie om een solide basis te leggen voor de toekomst.
Audi’s uitdagingen:
Aspect | Huidige Status | Noodzakelijke Verbeteringen |
---|---|---|
Windtunnel | Technisch up-to-date | Verbetering van meetmethodologie |
Simulatie | Lage correlatie met raceprestaties | Implementatie van geavanceerde CFD |
Personeel | Onvoldoende omvang | Uitbreiding met 350 medewerkers |
Strategie | Geen duidelijke richting | Focus op huidige seizoensprestaties |
Samenwerking met Audi’s management
Binotto werkt nauw samen met Audi-CEO Gernot Doellner om de uitdagingen aan te pakken. Het duo heeft onlangs extra investeringen van Qatar veiliggesteld, wat cruciaal is voor het verbeteren van de faciliteiten en het aantrekken van talent.
Doellner begrijpt volgens Binotto de complexiteit van het project en is realistisch over de tijd die nodig is om de doelen te bereiken.
“Het is altijd een kwestie van verwachtingen managen, maar het belangrijkste is dat Audi begrijpt en instemt met de benodigde tijd en middelen,” benadrukte Binotto.
Deze samenwerking vormt een solide basis voor de komende jaren, waarbij de nadruk ligt op het stap voor stap verbeteren van het team.
Binotto onderstreept dat het succes van Audi in de Formule 1 niet afhankelijk is van snelle overwinningen, maar van voortdurende verbeteringen in elk seizoen. Hij vergelijkt het proces met het beklimmen van een berg: stap voor stap, zonder haast, maar met een duidelijke visie op de top.
“We moeten de top bereiken, en dat kan alleen door onze route zorgvuldig uit te stippelen. Het zal zwaar en uitputtend zijn, maar de heldere visie is het belangrijkste,” aldus Binotto.