Christian Horner heeft officieel bevestigd dat 2025 het laatste seizoen zal zijn van de samenwerking tussen Red Bull en Honda in de Formule 1. Dit partnerschap, dat begon in 2019, heeft opmerkelijke resultaten opgeleverd, waaronder vier opeenvolgende wereldkampioenschappen voor Max Verstappen sinds 2021.
Honda stopte officieel als leverancier aan het einde van 2021, maar bleef de afgelopen jaren technische ondersteuning bieden. Volgens Horner is de keuze om destijds over te stappen naar Honda een van de beste beslissingen geweest die Red Bull heeft genomen.
“Zeven jaar geleden, toen we onze overstap aankondigden van onze vorige leverancier naar Honda-powerunits, twijfelden sommigen aan die beslissing. Maar we hebben laten zien dat het absoluut de juiste keuze was,” verklaarde Horner in een video gedeeld door Honda Racing Global.
De samenwerking heeft historische records opgeleverd, waaronder de 21 overwinningen uit 22 races in 2023. Dit is nog steeds ongeëvenaard in de Formule 1.
In mei 2023 kondigde Honda aan dat het vanaf 2026 een exclusieve samenwerking aangaat met Aston Martin. Deze overstap wordt ingegeven door de grote regelwijzigingen die in 2026 van kracht worden, met ingrijpende aanpassingen aan zowel de motor- als chassisregels.
Deze verandering is een nieuw hoofdstuk voor Honda, dat zal samenwerken met technische zwaargewichten zoals Adrian Newey. Newey, die eerder Red Bull naar ongekende successen leidde, neemt bij Aston Martin een belangrijke rol op zich.
De overstap komt na een teleurstellend 2024-seizoen voor Aston Martin, waarin het team als vijfde eindigde in het constructeurskampioenschap, ver achter Mercedes. Honda ziet in Aston Martin een kans om opnieuw een dominante positie in de sport te verkrijgen.
De dominante samenwerking tussen Red Bull en Honda
De samenwerking tussen Red Bull en Honda wordt algemeen erkend als een van de meest dominante periodes in de Formule 1. Max Verstappen en Sergio Pérez hebben in de RB19 bewezen hoe krachtig de combinatie van Honda’s powerunit en Red Bull’s aerodynamische expertise is.
Horner benadrukt dat het doel voor 2025 duidelijk is:
“Voor het laatste seizoen zullen zowel Red Bull als Honda alles op alles zetten om te winnen. We blijven samen hard werken om elke race te winnen en meer kampioenschappen te behalen,” aldus Horner.
De overstap van Adrian Newey naar Aston Martin voegt een extra laag complexiteit toe aan de nieuwe samenwerking tussen Honda en Aston Martin. Newey, de meest succesvolle technisch directeur in de geschiedenis van de sport, zal een sleutelrol spelen in het vormgeven van Aston Martins strategie voor de grote regelwijzigingen in 2026.
Zijn aanwezigheid betekent ook dat Aston Martin toegang krijgt tot ongeëvenaarde technische expertise, een troef die het team een voorsprong kan geven in de nieuwe F1-orde.
Hoe Red Bull zich voorbereidt op 2026
Met het vertrek van Honda na 2025 heeft Red Bull al maatregelen genomen om zichzelf te wapenen tegen de veranderingen. Het team heeft een samenwerking aangekondigd met de Amerikaanse gigant Ford, dat vanaf 2026 de technische ontwikkeling van de powerunit ondersteunt. Deze strategische keuze benadrukt Red Bull’s ambitie om ook in de nieuwe F1-regels aan de top te blijven.
De keuze voor een in-house ontwikkelde motor in samenwerking met Ford is een belangrijke verschuiving in Red Bull’s strategie. Dit stelt het team in staat om meer controle uit te oefenen over de ontwikkeling en integratie van hun technologieën, iets wat cruciaal is gezien de complexiteit van de nieuwe regels.
“We blijven samenwerken tot het laatste moment en hopen opnieuw geschiedenis te schrijven in ons laatste seizoen samen,” aldus Horner.
Het is duidelijk dat Honda een blijvende indruk heeft achtergelaten bij Red Bull. Vanaf de eerste overwinning in 2019 tot de historische prestaties van 2023, heeft Honda bewezen dat het in staat is om op het hoogste niveau te presteren. Hoewel de focus nu verschuift naar Aston Martin, zal de erfenis van Honda’s bijdrage aan Red Bull’s succes niet snel vergeten worden.