Max Verstappen’s seizoen in 2024 wordt gekenmerkt door constante groei en uitzonderlijke prestaties. Hoewel hij al vier wereldtitels op zijn naam heeft staan, blijft hij zich ontwikkelen als coureur.
De dominante overwinning in Brazilië onder barre weersomstandigheden benadrukt zijn vermogen om het verschil te maken, zelfs in de meest uitdagende situaties. Robert Doornbos beschreef deze race als een moment waarop “het talent van Verstappen duidelijk naar voren kwam.”
“Max rijdt lijnen die niemand begrijpt, en er zit overal grip,” aldus Robert Doornbos tijdens een interview.
Het seizoen kende echter ook minder sterke momenten. In Hongarije en Mexico liet Verstappen zien dat hij, ondanks zijn dominante positie, nog steeds uitdagingen tegenkomt. Deze momenten onderstrepen het feit dat zelfs de grootste talenten kunnen blijven groeien.
Binnen het Red Bull-team waren er dit seizoen spanningen merkbaar, zowel binnen de pitboxen als op managementniveau. Volgens Doornbos was het voor teambaas Christian Horner cruciaal om de eenheid te herstellen. Het team vierde hun successen met de constructeurs- en coureurstitels, maar de focus blijft op de toekomst.
“De druk ligt nu bij het team om te laten zien dat het pakket competitief blijft,” benadrukte Doornbos.
Een van de belangrijkste uitdagingen ligt bij de ontwikkeling van de Red Bull Powertrains in samenwerking met Ford. Het gebrek aan bewezen technologie binnen dit team kan een struikelblok vormen in het licht van de toenemende concurrentie van gevestigde fabrikanten zoals Mercedes en Ferrari.
Toekomst van Verstappen: Red Bull of een ander team?
Robert Doornbos liet doorschemeren dat Max Verstappen mogelijk Red Bull zal verlaten na het seizoen 2025. Het vertrouwen in de nieuwe powerunit lijkt een cruciale factor in deze beslissing. Teams zoals Mercedes en Ferrari bieden volgens Doornbos een betrouwbaarder platform voor de volgende generatie motoren.
“In 2026 rijdt Max ergens anders,” verklaarde Doornbos.
Dit statement is gebaseerd op de mogelijkheid dat Red Bull, als privateer-team, niet de middelen heeft om een concurrentiestrijd met fabrikanten als Mercedes aan te gaan. De budgetcap mag teams beperken, maar gevestigde fabrikanten hebben aanvullende middelen beschikbaar via hun commerciële activiteiten, zoals productieauto’s.
Het seizoen 2024 bracht verrassingen met zich mee, waaronder McLaren’s indrukwekkende comeback. Met jonge coureurs zoals Oscar Piastri en Lando Norris wist het team ondanks interne beslissingen en strategische fouten toch grote stappen te zetten.
Een opvallend moment was de keuze om Norris openlijk als eerste coureur te steunen, wat volgens Doornbos verkeerd uitpakte. Dit had een psychologische impact op Piastri, die ondanks deze tegenslagen consistent presteerde.
“Mark Webber, de manager van Piastri, was niet blij met hoe McLaren dit seizoen heeft aangepakt,” merkte Doornbos op.
Daarnaast werden teams zoals Aston Martin en Williams geconfronteerd met zware uitdagingen. Aston Martin viel terug na een sterk begin van het seizoen, terwijl Williams kampte met logistieke en technische problemen, inclusief auto’s die “met ducttape aan elkaar zaten.”
Nederlandse GP en het belang van Max Verstappen
De beslissing van de organisatie om de Nederlandse Grand Prix na 2026 niet voort te zetten, werd door Doornbos als begrijpelijk bestempeld. De afwezigheid van overheidssteun en de afhankelijkheid van Verstappen als publiekstrekker spelen hierin een grote rol.
“Zonder Max is het evenement niet rendabel,” aldus Doornbos.
Hij wees ook op de uitdagingen die komen kijken bij het organiseren van een evenement van deze schaal zonder financiële steun van de overheid. Dit benadrukt het unieke karakter van Zandvoort, dat vier succesvolle edities organiseerde en daarbij meerdere internationale prijzen won.
Een van de meest besproken onderwerpen uit het seizoen 2024 was Verstappen’s dominantie in regenachtige omstandigheden, zoals in Brazilië. Deze race wordt door velen beschouwd als een van de beste prestaties in de geschiedenis van de Formule 1.
In een tabel worden enkele van zijn indrukwekkende statistieken uit deze race weergegeven:
Coureur | Startpositie | Eindtijdverschil | Conditie |
---|---|---|---|
Max Verstappen | Laatste | +30 seconden sneller dan Lando Norris | Regen |
Lando Norris | Pole position | +30 seconden achter Verstappen | Regen |
Volgens Doornbos zijn dergelijke prestaties alleen mogelijk door een combinatie van uitzonderlijk talent en technische precisie. Dit maakt Verstappen een unieke coureur binnen de sport.
Het komende seizoen belooft opnieuw spannend te worden met nieuwe rookies en de interne strijd tussen gevestigde namen zoals Norris en Piastri. Doornbos benadrukte dat McLaren wellicht een van de teams is die volgend jaar voor verrassingen kan zorgen, ondanks de fouten die in 2024 zijn gemaakt.
Daarnaast wordt het interessant om te zien hoe Ferrari en Mercedes reageren op de huidige dominantie van Verstappen en Red Bull. Met Lewis Hamilton die opnieuw voor Ferrari rijdt en Leclerc als zijn teamgenoot, staat een intens seizoen te wachten.