Sergio Pérez staat onder druk bij Red Bull, mede door een groeiend gat in prestaties ten opzichte van Max Verstappen. De cijfers tonen een zorgwekkende trend in zowel kwalificatie- als racepace, waarin Pérez consequent terrein verliest ten opzichte van zijn teamgenoot.
Deze kloof heeft niet alleen impact op het kampioenschap, maar ook op Red Bulls financiële stabiliteit, gezien het prijzengeld en bonussen die afhangen van het constructeurskampioenschap.
Pérez’ cijfers zijn de op één na zwakste in de huidige Formule 1-grid als het gaat om tijdsverschil per ronde tot zijn teamgenoot.
Alleen Guanyu Zhou bij Sauber scoort slechter in deze vergelijking. Voor Red Bull, een team dat steevast naar de top streeft, betekent dit een structureel probleem dat invloed heeft op het totaalbeeld van het seizoen.
“Er was geen aanwijsbare reden waarom Pérez niet naar voren kon komen en Max wel,” merkte teambaas Christian Horner op na Brazilië, waarmee hij voor het eerst in het openbaar een kritisch standpunt over Pérez innam.
Racepace: een zwak punt in het seizoen 2024
In de analyse van de racepace, bijgewerkt tot de Grand Prix van Brazilië, blijkt dat Pérez aanzienlijk meer moet toegeven op Verstappen dan andere coureurs binnen hun teams.
Dit is niet nieuw; de data van voorgaande jaren laat zien dat Pérez al sinds 2022 moeite heeft om bij Verstappen in de buurt te blijven, op enkele uitzonderingen na.
Vooral in het huidige seizoen, met een sterk competitief veld, resulteert deze tekortkoming vaak in een vroege exit in Q1 of Q2. Een overzicht van de relatieve prestaties van Pérez tegenover Verstappen:
Meting | Pérez | Verstappen |
---|---|---|
Tijdsverschil per ronde (kwalificatie) | +0,5 seconde | – |
Racepace | Zwakste ten opzichte van teamgenoot | Sterkste pace op de grid |
Deze cijfers benadrukken dat Verstappen de sterkste teamgenoot in de Formule 1 heeft, wat Pérez’ achterstand nog pijnlijker maakt. Vooral wanneer het veld dicht bij elkaar zit, zoals in 2024, is dit verschil duidelijk zichtbaar.
Financiële gevolgen van Pérez’ prestaties
De druk op Pérez neemt toe door de financiële impact van zijn prestaties op Red Bull. Hoewel Pérez sponsorgelden meebrengt, kunnen tegenvallende resultaten het team ook prijzengeld kosten.
Red Bull is dit seizoen teruggevallen van de eerste naar de derde plaats in het constructeurskampioenschap, wat een verlies van ongeveer 20 miljoen euro aan prijzengeld betekent. Pérez’ sponsorgeld wordt hierdoor deels tenietgedaan, zeker gezien het feit dat het prijzengeld een directe invloed heeft op bonussen van teamleden.
“Als Checo 30 miljoen aan sponsorgeld binnenbrengt, maar je verliest mede door hem 20 miljoen aan prijzengeld, dan streep je dat tegen elkaar weg,” aldus een ingewijde bij Red Bull.
De bonussen die zijn gekoppeld aan het constructeurskampioenschap zijn cruciaal voor de inkomsten van monteurs en andere teamleden.
Door het verlies van prijzengeld staan deze bonussen op het spel, wat een directe impact heeft op de medewerkers van Red Bull.
Pogingen om de prestaties van Pérez te verbeteren
Red Bull heeft meerdere pogingen gedaan om Pérez’ prestaties te verbeteren, zoals het vervangen van zijn chassis. Hoewel Red Bull zelf sceptisch is over het effect van een chassiswissel, gaven ze Pérez toch een ouder chassis om zijn vertrouwen te herstellen.
Helaas leverde deze wissel geen verbetering op, wat de interne druk op Pérez verder vergroot.
Red Bull houdt daarnaast vast aan de optie om Pérez te vervangen door een Red Bull Junior-coureur, zoals Liam Lawson, als zijn prestaties niet verbeteren. Hoewel Helmut Marko publiekelijk aangaf dat een dergelijke beslissing pas na het seizoen genomen wordt, staat vast dat Red Bull naar alternatieven kijkt.
Red Bull moet een delicate balans vinden tussen sportieve ambities en financiële belangen. Het behouden van Pérez biedt zekerheid qua sponsorgelden, maar zijn ondermaatse prestaties kosten het team prijzengeld en brengen de teamleden in financiële onzekerheid door de misgelopen bonussen.
“Qua sportief plaatje wil Red Bull Checo behouden, maar om dat waar te maken, moeten er drastisch dingen verbeteren,” aldus een anonieme bron binnen Red Bull.
Een mogelijke vervanging door Lawson of een andere Red Bull-coureur kan het sportieve aspect verbeteren, maar betekent ook het verlies van sponsorgeld dat Pérez momenteel met zich meebrengt.
In de komende weken, na de laatste race in Abu Dhabi, wordt verwacht dat Red Bull een beslissing neemt over de toekomst van Pérez.